knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

Definitieve uitsluiting van wie reeds lang vertrokken is…

26 maart 2006

AANGETEKEND

Turnhout, 24 maart 2006


"Le courage, c’est de chercher la vérité et de la dire,
 c’est de ne pas subir la loi du mensonge triomphant
qui passe et de ne pas faire écho aux applaudissements
 imbéciles et aux huées fanatiques" Jean Jaurès, 7/1903
“Ja”, sagte der Gerichtsdiener, “es sind Angeklagte,
alle, die Sie hier sehn, sind Angeklagte.”
“Wirklich!” sagte K. “Dann sind es ja meine Kollegen.”
Franz Kafka – Der Prozess, III.2


Aan de heer Provinciaal Secretaris sp.a

Betreft: uw aangetekend schrijven dd 17 maart 2006

Lees verder »

Archief

The Day After op De Zevende Dag : Frank over Johan

20 maart 2006

De dag na het memorabele ideologische congres van sp.a wordt op De Zevende Dag van 19 maart 2006 Frank Vandenbroucke gevraagd wat hij van het idee van zijn nieuwe partijchef Johan Vande Lanotte vindt om zich te omringen met een raad van 12 wijzen:

"Een héél goed idee, liever 24 dan 12 wijzen rond Johan Vande Lanotte."

Archief

Hersenschimmen van J. Bernlef door het Ro Theater, regie Guy Cassiers

20 maart 2006

Een boeiende interpretatie, een knappe regie, een schitterend decor.

Bernlefs meesterwerk ‘Hersenschimmen’ wordt hier alle eer bewezen met ondermeer Joop Keesmaat in de hoofdrol van de dementerende Maarten klein, gepensioneerd secretaris van een maritiem bedrijf die met zijn vrouw van een rustige oude dag lijkt te kunnen gaan genieten.

http://www.schouwburg.rotterdam.nl/programma/act_detail.asp?ACT_ID=1106&DAG_ID=3470

“Een mens zonder herinnering is immers gevangen in een illusoir bestaan. Hij is als het ware uit de tijd gevallen en niet instaat zijn band met de werkelijkheid te begrijpen, hij is aan de waanzin overgeleverd."  Andrei Tarkovski, De verzegelde tijd, Beschouwingen over de filmkunst, 1991, Groningen

“Een mens maakt zich wijs dat hij een leven leidt, een zinvol bestaan. Er is weinig op die gedachte tegen, al moet ik wel zeggen: zij berust nergens op, illusies zijn het, drijfzand. Ziet men het wat meer afstandelijk, universeler, dan komt men tot de conclusie dat wij deeltjes zijn, vrouwelijke en mannelijke deeltjes die rondzwerven in de maatschappij en soms toevallig samenkomen en versmelten en dan van een huwelijk gaan spreken, terwijl alle andere mogelijkheden op de achtergrond blijven meespelen. " . Bernlef, Hersenschimmen, Querido.

“De herinnering vormt de bevroren bovenlaag van een rivier die daaronder volop blijft stromen.” J. Bernlef, De bewegelijke Geest. 1996

“Je moet nooit teruggaan naar plaatsen van vroeger. Zoals papa, die, zo oud als hij was, na mama’s dood de auto pakte en alle huizen afging waar hij samen met haar in had gewoond. Een paar waren afgebroken, in andere woonden vreemde mensen achter geplooide vitrages met vetplanten in de vensterbank. Na die tocht leken  zijn herinneringen meer op verzinsels dan op feiten, zei hij en hij was verbitterd omdat de wereld veranderd was en geen rekening had gehouden met zijn gemis.” J. Bernlef, Hersenschimmen

“Ze zijn geen bibliotheek, geen silo, geen computer. Wat er gebeurt komt altijd in een verschillende context in de hersenen terecht, in een andere interpretatie. Ik denk dat het geheugen dicht bij de verbeelding staat, en dat herinneringen interpretaties zijn, geen kopieën of facsimiles. Geen reproducties.” Oliver Sacks in Wim Kayzers ‘Een schitterend ongeluk’, Contact 1993

Archief

SP.a – Rood ? SP.a Sport?

20 maart 2006

Congres Beginselverklaring sp.a Vande Lanotte: De partij van iedereen en dus… van niemand!

SP.A ROOD

De beweging SP.A Rood, die in een pre-congres zowat vijftig amendementen had klaargestoomd, kwam uiteindelijk weinig in het stuk voor. Medeoprichter Erik De Bruyn kijkt dan ook met gemengde gevoelens terug op het congres.

,,Het was toch hallucinant om te zien hoe de spelregels overnacht werden gewijzigd om de plotse introductie van amendementen mogelijk te maken van organisaties die niet eens aan de partij verbonden zijn. Ik wil nog wel eens de partijstatuten nagaan om te kijken of zoiets eigenlijk wel kan.’’

SP.A Rood verwijt de partij dat ze zeer open is naar buiten en gesloten naar binnen. De Bruyn hoopt dan ook op een gesprek met voorzitter Vande Lanotte om een en ander uit te klaren. Het congres over de sociaal-economische fundamenten is immers nog belangrijker voor SP.A Rood.

 

RODE KONIJNEN

De SP.A wil haar ecologisch profiel aanscherpen. Dat was ook aan de catering op het congres te merken. Wereldwinkeldrank die vroeger enkel op groene congressen werd geschonken. En de broodjes? Een broodje Zuid-Afrika bestond uit fetacrumble en een curry van linzen. Het broodje Bolivia bevatte kip en mango en pindanoten. Maar het broodje dat het langst bleef liggen heette Palestina: een beleg van humus (pastei van kikkererwten) en wortelsalade.

Voorzitter Vande Lanotte liet zich ontvallen dat konijnen daar heel blij mee zouden zijn.

 

ROOD EN SPORT

Rond 15.45 uur schoot congresvoorzitter Pascal Smet plots in een hogere versnelling. De reden? Minister Bruno Tobback had gevraagd en verkregen dat er geen congressen meer zouden worden gehouden tijdens Milaan-Sanremo. Door tijdig het congres te besluiten, konden de aanwezigen kameraadschappelijk op het grote scherm de slotkilometers volgen. Iemand zei nog iets over de neergang van de ideologie en de opkomst van het populisme, maar toen begon Michel Wuyts steeds harder te roepen.

BBD in De Standaard 20/3/2006

Archief

,,Undercover in Klein-Marokko” van Hind Fraihi

20 maart 2006

De Standaard 20/3/2006

Een jaar gelden trok Fraihi op onderzoek in Molenbeek. Hoe zat het met het moslimextremisme in Brussel, wilde ze weten. Ze schreef er een artikelenreeks over en nu is er het boek Undercover in Klein-Marokko. Op de cover van haar boek staat een foto van haarzelf. Ze is onherkenbaar door de sluier voor haar gezicht. Een beetje uit voorzorg, want ,,er lopen toch zoveel gekken rond’‘. Alleen haar grote ogen zijn onbedekt en ze kijken uitdagend naar de lens.

,,Het was niet echt de bedoeling om een statement te maken met die cover. Eerlijk gezegd vind ik zelfs dat ik er niet schitterend op sta. Maar op zich klopt het natuurlijk wel: een sluier kan een vrouw juist heel sensueel, zelfs seksueel maken. Ik ben ervan overtuigd dat veel moslimvrouwen hun sluier of hoofddoek net daarom dragen.’’

Tijdens je onderzoek in Molenbeek speelde je de rol van een studente sociologie om op die manier uit te vlooien hoe sterk het extremisme is doorgedrongen in de moslimgemeenschap. Voelde dat toch niet een beetje als verraad aan toen je de bevindingen achteraf neerschreef?

Neen, ik ben geen verraadster. Ik zie mij eerder als een dokter. Eentje die de pijnpunten probeert te traceren in de hoop dat er nadien ook een remedie gevonden wordt. Ik heb wel kritiek gekregen, maar vrienden heb ik er niet door verloren. En ik heb altijd de volle steun van mijn ouders gekregen. Ik denk zelfs dat zij fier zijn omdat hun dochter een noodzakelijk debat op gang probeerde te krijgen. Alleen is dat debat er onder moslims nog niet gekomen. Ik ben vooral ontgoocheld door het gebrek aan steun van de gematigde moslims. Die hebben mij gewoon in de kou laten staan. Ik weet dat velen het met mij eens zijn, maar ze sluiten liever hun ogen.

 

Je kreeg vanuit de integratiesector zelfs het verwijt dat je het Vlaams Belang in de kaart speelde. In je boek sla je flink terug: ,,De integratiesector ligt aan het infuus. Als een terminale patiënt die zijn lot niet accepteert, zullen die pamperaars blijven stuiptrekken.’’

Die sector is toch volstrekt zinloos. Voor mij is het simpel. Wie niet wil integreren, hoort hier niet thuis, en daar moeten we dus ook geen geld in investeren. Integratie is een overbodig woord. Iedereen moet zich gewoon houden aan de algemeen geldende maatschappelijke regels. En wie die regels niet goed vindt, moet maar vertrekken. Ik heb een goede raad voor al wie zich hier niet thuis voelt: ga weg. Voorts moeten we gewoon vreedzaam samenleven. Maar dan wel ‘samen’. Ik stoor mij aan het ontstaan van die aparte eilandjes, zoals in Molenbeek waar er een aparte moslimstaat gegroeid is en waar België soms heel ver weg lijkt.
(...)

Je bent duidelijk geschrokken van de macht die de extremisten momenteel hebben. Maar wat heeft je nu het meeste verbaasd?

,,Dat we het zo ver hebben laten komen. Ik vergelijk het echt met de toestand in de jaren dertig in Duitsland. Toen mochten de nazi’s ook ongestoord groeien, tot ze zo sterk waren dat er niets meer tegen te doen viel. Neen, dat is niet overdreven. Die extremisten zijn net zo goed fascisten als de nazi’s. En ook zij mogen hun onzin ongestoord blijven verkondigen. Ik vraag mij soms af wat er toch met ons, moslims, gebeurd is. Wij hebben toch ook onze glorietijd en onze Verlichting gehad. Waarom hebben we sindsdien zoveel stappen achteruit gezet?

 

Aan het einde van je boek doe je een oproep: ,,Doe iets!’’ Maar wat dan?

De overheid moet de problemen in bijvoorbeeld Molenbeek echt aanpakken. Ze moet bewijzen dat zij oplossingen biedt, en niet de extremisten. Laat ze beginnen met het werkloosheidsprobleem, vooral van de jongeren. Dan moet ze werk maken van beter onderwijs en van de strijd tegen de vervuiling en de verloedering. Molenbeek moet er weer wat vrolijker beginnen uitzien. Maar dat is niet alleen een taak van de overheid. De Belgische Marokkanen mogen best ook wat meer moeite doen, in plaats van altijd te klagen dat ze in de steek worden gelaten. Het is toch niet zo moeilijk om de eigen stoep schoon te vegen en ervoor te zorgen dat de kinderen naar school gaan. Waarom wordt het kindergeld niet afgepakt als kinderen niet naar school gaan? Waarom zijn er geen boetes als de vuiligheid gewoon op de stoep gesmeten wordt? Klinkt dat repressief? Misschien. Maar soms is dat gewoon nodig.

,,Undercover in Klein-Marokko’’ van Hind Fraihi ligt vanaf deze week in de winkel, 176 blz., 14,90 euro.

Van onze redacteur Steven De Bock
 

Archief

O Spel, dat hoofd en hart der knapen vult,

19 maart 2006

O Spel, dat hoofd en hart der knapen vult,

Die dagelijks ‘t gedaas der krant verslinden,
In hartstocht, die geen smaak voor ‘t hoog’re duldt,
Dat menschen beesten maakt, en zienden blinden -

Hoort, hoe het plebs uit rauwe kelen brult,
Terwijl het aan ‘t afzichtlijk schouwspel smult,
Als daar een horde woestaards en ontzinden
In ‘t schunnig schop-werk vuile vreugde vinden …

Ziet, hoe des lichaams schoonste lijn zich kronkelt,
De pees zich opbolt als een boos gezwel,

Wijl ‘t oog van een onheil’gen vuurgloed fonkelt …

Ja, duizendwerf vervloekt zij ‘t voetbalspel,
Waarbij bedrogen wordt, gewed, gekonkeld …
Voort! vuige voetbalbende – vaar ter hel!


Charivarius (1870-1946)

uit: Ruize-rijmen (1922)

http://perdelocale.blogspot.com/

Archief

Samen tegen een nieuw totalitarisme

10 maart 2006

Samen tegen een nieuw totalitarisme – Salman Rushdie en anderen


 
Na het fascisme, het nazisme en het stalinisme te hebben overwonnen, wordt de wereld nu geconfronteerd met een nieuwe totalitaire dreiging: het islamisme.


Wij, schrijvers, journalisten, intellectuelen, roepen op tot verzet tegen religieus totalitarisme en tot de verspreiding van vrijheid, gelijke kansen en seculiere waarden voor iedereen.


De gebeurtenissen na de publicatie van tekeningen van Mohammed in Europese kranten onderstrepen de noodzaak te strijden voor deze universele waarden. Deze strijd kan niet met wapens worden beslecht, maar moet op ideologisch niveau worden gevoerd.


We zijn getuige van noch een botsing der beschavingen noch van een tegenstelling tussen West en Oost, maar van een wereldwijde strijd tussen democraten en theocraten. Zoals alle totalitaire ideologieën, wordt het islamisme gevoed door angsten en frustraties. De haatpredikers spelen in op deze gevoelens bij het recruteren van hun bataljons met als doel een onvrije en ongelijke wereldorde te vestigen.


Wij stellen duidelijk en vastberaden: niets, zelfs geen wanhoop, kan de keuze voor obscurantisme, totalitarisme en haat rechtvaardigen. Islamisme is een reactionaire ideologie die een eind maakt aan gelijkheid, vrijheid en secularisme waar het zich ook maar voordoet.


Succes voor het islamisme leidt tot een wereld van dominantie: de dominantie van mannen over vrouwen, van islamisten over alle anderen. Om dit te verhinderen, dienen we onderdrukte en gediscrimineerde volkeren toegang tot de universele rechten te geven.


Wij verwerpen het cultuurrelativisme, wat betekent dat we zouden moeten accepteren dat moslimmannen en vrouwen blijven verstoken van hun recht op gelijkheid, vrijheid en seculiere waarden in naam van respect voor culturen en tradities.


Wij weigeren afstand te doen van onze kritiek uit angst te worden beschuldigd van islamofobie, een ongelukkige term die kritiek op de islam als geloof verwart met stigmatisering van zijn aanhangers.


Wij pleiten voor de universele erkenning van de vrijheid van meningsuiting, zodat in alle continenten ruimte ontstaat voor kritiek, op alle vormen van misbruik en alle dogma’s.


Wij doen een beroep op alle democraten en vrije geesten in alle landen ernaar te streven dat onze eeuw een eeuw van Verlichting wordt en niet een van obscurantisme.


Salman Rushdie en anderen

 

Categorie: Actualiteit, Europa, Gelezen, Wereld | Geen reacties »

Archief

Ryszard Kapuscinski, Reizen met Herodotos

9 maart 2006

Ryszard Kapuscinski, Reizen met Herodotos – uitgeverij Arbeiderspers

Een mooie ode van een groots geschiedschrijver aan Herodotos, zijn voorganger van 2500 jaar geleden.

Kapuscinski is dé schrijver – journalist die de technieken van de macht van de absolute heerser in de tweede helft van de twintigste eeuw beschreef in zijn reportageboek “De Keizer” (1984). Hij analyseert de waanzin van de Ethiopische keizer, die zijn land bijna vijftig jaar lang regeerde, alsof hij in de middeleeuwen leefde. Hij beschreef messcherp de technieken van de absolute macht: hoe de Negus zich iedere ochtend door al zijn vazallen en raadslieden individueel in het oor liet fluisteren wat volgens ieder van hen de stand der dingen wel zou zijn in de wereld van die dag en verder. Zoals moderne populistische partijleiders hun mobieltje aan het oor houden van bij het ontwaken tot het slapen om van ieder van hun vazallen en waterdragers de nieuwste ontwikkelingen in de partij, het land, de wereld en het heelal te vernemen.

 

Lees verder »