knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

Six Feet Under (2001-2005) – HBO

23 december 2010

Six Feet Under (2001-2005)

Vijf seizoenen over de dood, het leven, de liefde, het lijden bij een middenklasfamilie van begrafenisondernemers in LA.

Boeiend opgezet, knap scenario, ongelooflijk veel aandacht voor homoseksuele relaties en dito fantasie?n. Een mooie schets van de beau monde van het intellectuele en artistieke Californi?, de Latino cultuur, restanten van een vegeterend hippiedom, maar altijd in het teken van de verschrikkelijke dood die poen in het laatje brengt omdat de nabestaanden niet bereid zijn het verval te aanschouwen en de verrotting te ruiken: dus worden zowat alle lijken gebalsemd en gereconstrueerd om de rouwenden een illusie te geven dat leven en dood nauwelijks meer verschillen dan waken en slapen.

Tegen deze achtergrond spelen zich allerlei psychologisch geduide relatiespanningen af die soms boeien, soms rammelen en soms vermoeien.

Dat deze reeks voor een Amerikaans publiek is geschreven hoeft geen betoog – God is nooit ver weg, zij het als een talisman waarin nauwelijks iemand gelooft, maar dat je aan deze reeks de behoorlijk verknoopte seksualiteitsbeleving van de Amerikaanse burgers, en dan nog wel in Californication kan aflezen, is toch geen geringe verrassing.

Na de Sopranos en The Wire – in Westwing wordt nauwelijks gevree?n ondanks de erotiserende kracht van de macht? – is Six Feet Under een typevoorbeeld van Amerikaanse? sex-casting.

Systematisch blijken borsten, billen en geslachtsorganen zich bij de toch niet geringe aantallen sekssc?nes op te houden in ingewikkelde lingerie, onderbroeken, niemendalletjes, dan wel rijkelijke lakenconstructies.

Tenminste wanneer de vrijsc?ne legaal en moreel getolereerd wordt.

In geval seks met een niet acceptabele partner buiten een (huwelijks)-relatie is de vrouw steeds naakt en zijn wiebelende borsten al dan niet met ferm bemeten tepelhoven vaste prik. Zo zit in The Sopranos maffiabaasTony hele nachten te telefoneren en te intimideren tegen een decor van naakte paaldanseressen die als in een humaan aquarium voor achtergrondbeweging zorgen dan wel de telefoon of een borrel aanreiken, terwijl zijn geliefde echtgenote nooit bestegen wordt zonder boxershorts en badkledij voor kloosterzusters.

Wanneer deze gebruiken in de Vreze des Heren zelfs in California aan de orde zijn, is het niet moeilijk te vatten waarom homohatende poitici plots zelfs herenliefde blijken te bedrijven, bij voorkeur in een geur van sm en ledervet, waarom zoveel misvormde genotsbeleving terreur zaait. Wie opgevoed wordt in een bedcultuur van een laken met een spleet, niquab, burka of ingewikkelde lingerie, moet wel nare idee?n krijgen over het eigen lijf, lid en leden en seksueel plezier beschouwen als een noodzakelijke vorm van tuchtiging tenzij in de naam des Heren.

In de zwarte kousen kerk gemeentes van Nederland weten ze er alles van. Amerikaanse preutsheid doet niet onder voor het genot van hel en duivel.

Verknoopte seks leidt doorgaans tot een verknoopt liefdesleven.
Dat het ook anders kan, blijkt in ‘Among Giants’ uit 1998, de prachtige douchesc?ne van Pete Postlethwaite met Rachel Griffiths, de Brenda uit Six Feet Under.

Gelukkig weet Six Feet Under met voor elke nieuwe aflevering minstens ??n nieuwe dode – waarbij de meest bizarre maar ook hilarische oorzaken de angst voor sterfelijkheid helpt managen bij het doelpubliek – meerdere thema?s te behandelen, vnlk. in de relationele, familiale conflictueuze sfeer.? Ook de visies op het leven en de dood en de vele religies er omheen komen aan bod.
Het Amerikaans onderwijs, druggebruik, de rijke homosc?ne? en de culinaire gewoontes zoals eten met je vork in je rechterhand worden goed in de verf gezet.
In die zin is het een ook boeiende zedenkomedie.

De finale draait op een mooie en aanvaardbare manier uit op de dood van iedereen wat het ook voor de toeschouwer erg acceptabel en beklijvend kan maken.

Archief

Voor 2011 wensen we je het vermogen tot beloven…

19 december 2010

De mens is een dier in de tijd. Soms zouden we willen dat we dieren waren, levend in het ogenblik, zonder besef van gisteren, vandaag of morgen – onhistorisch.
Nietzsche, die dit gevoel weergaloos verwoordde, vreesde dat een overmaat aan historisch bewustzijn elke lust tot handelen kon doen wegspoelen in de stroom van ‘een almaar voortvloeiend en vervloeiend worden’.
Daarom heeft de mens, net als het dier, volgens hem vergeetachtigheid nodig, als teken van een sterke gezondheid.
Maar de mens is geen dier, hij heeft, zegt Nietzsche, ook ‘een tegengesteld vermogen aangekweekt, een geheugen met behulp waarvan de vergeetachtigheid in bepaalde gevallen buiten werking wordt gesteld – namelijk in die gevallen dat er een belofte moet worden gedaan’.
Dankzij dit vermogen beloften te doen kan de mens, in tegenstelling tot het dier, beschikken over de toekomst.

Luuk van Middelaar, De passage naar Europa, 425.

Daarom wensen wij jullie
voor de toekomst
in 2011 en verder
het vermogen tot beloven.

Jan Van Duppen Chris Boudewijns
Milena & Zeno

het vermogen tot beloven in 2011

Archief

vrt deredactie.be Opinie: Nobelprijzen en asielzoekers.

16 december 2010

Nobelprijzen en asielzoekers.

?In mijn jeugd was ik, zoals zovele schrijvers van mijn generatie, marxist en geloofde ik dat het socialisme een remedie zou zijn tegen de uitbuiting en de sociale onrechtvaardigheden die mijn land, Latijns-Amerika en de rest van de derde wereld overheersten. Na het verlies van mijn geloof in het etatisme en het collectivisme werd mijn ommekeer tot de democraat en liberaal die ik ben – die ik probeer te zijn – een lang, moeilijk en traag gerealiseerd proces. Dit dankzij de Cubaanse revolutie die – in het begin enthousiasmerend – zich schikte naar het autoritaire en verticale model van de Sovjetunie, de getuigenis van dissidenten die ontsnapten uit de prikkeldraad van de Goelag, de invasie van Tsjechoslowakije door de landen van het Warschaupact. En door denkers zoals Raymond Aron, Jean-Fran?ois Revel, Isaiah Berlin en Karl Popper, aan wie ik mijn herwaardering van de democratische cultuur en open samenlevingen te danken heb. Deze meesters waren een voorbeeld van helderheid en stoutmoedigheid wanneer de Westerse intelligentsia, door lichtzinnigheid of opportunisme, leek te bezwijken voor de charme van het sovjetsocialisme of, erger nog, voor de bloeddorstige heksensabbat van de Chinese culturele revolutie.? ( Mario Vargas Llosa bij de aanvaarding van de Nobelprijs Literatuur te Stockholm op 7 december 2010, ? ?loge de la lecture et de la fiction?)

Het appel van de lijdende blik.
Net zoals ten tijde van de jeugd van Vargas Llosa ligt het vandaag iets ingewikkelder dan het argeloze jeugdige verlangen naar een remedie tegen ?global warming? vol ellende, met vluchtelingen en asielzoekers tot zelfs in de warme huiskamer tijdens een winterprik te Brussel.
Periodiek worden we geklemd tussen het appel van de lijdende blik van wie gretig zijn of haar leed aan onze voeten etaleert en de angst voor barbaren die met bomaanslagen of terreurdreiging onrust zaaien in winkelstraten. Een hysterische beeldcultuur en (k)rampjournalistieke verslaggeving zorgt voor extra dynamiek waardoor de pijn van het zijn ons overgevoelig hart nog meer beknelt in gezellige tijden van nieuwjaar en vrede op aarde aan alle mensen van goede wil.
Met tederheid – het herkennen van je eigen schoonheid in de spiegelende scherven van de ogen van de ander – krijg je ongetwijfeld een goed gevoel dat zeer waardevol is. Ik werk intussen enkele decennia als huisarts – doorgaans onder de kinderen van mindere goden – en zal het krachtige effect van dat fenomeen niet ontkennen, ook niet bij mezelf.
Maar zoals we met de Nobelprijswinnaar Literatuur weten is niets wat het lijkt en kan alleen een spel van diplomatiek veinzen en doen alsof mensen weerhouden van een bloeddorstige heksensabbat.
Rechtlijnigheid en oplossingen met universele waarheidsaanspraken starten vaak onbedoelde kettingreacties zoals onredelijke uitkeringen en aanspraken voor vermeende asielzoekers.

Naijverig gelijkheidsstreven.

Natuurlijk mogen we fier zijn op de bijna uitsluitend Europese christelijke traditie van de theoretische gelijkheid van alle schepselen in het oog van de Vader en onszelf. Dat emanciperende element van naijverig gelijkheidsstreven in de Europese cultuur is ongetwijfeld de krachtigste motor geweest voor – al dan niet gruwelijke – kapitalistische, socialistische en communistische successen over de hele wereld. Of toch minstens was het de smeerolie voor de volgens marxisten wetmatige ontwikkelingen van de productiemiddelen. Niet zozeer solidariteit blijkt echter de drive van de menselijke beschaving, maar eerder naijver, generaties overgedragen jaloezie omwille van een fundamenteel mimetisch verlangen naar het godgelijke waaruit culturen hun missie en visie, roeping en boodschap puren.
Beschaving is een vorm van eenkleurig vernis, soms dikke lagen bootvernis, vaker goedkope laagjes die bij de minste verhitting of bevriezing spleten laten voor het ijswater van de verontwaardiging. Politieke leiders bespelen graag dit soort ressentiment om zich staande te houden als managers van verlangens van hun volgelingen tegen een doorgaans zelfverklaarde vijand.

Niet zo simpel als de ?Bergrede?.

Het wordt tijd dat we behoedzaam omspringen met de warme reflexen van onze naastenliefde en erkennen dat het wel wat ingewikkelder ligt dan de christelijke Verlosser het in zijn Bergrede voorstelde volgens de Matthe?s- en Lucas-evangeli?n.
Om de vraag van de ?andere? te doorgronden is transcendentie nodig, niet als een deus ex machina maar wel als noodzakelijke afstand en reflectie die passioneel verlangen kunnen begeleiden.

Wie vijf tot vijftienduizend Euro kan ophoesten voor een enkeltje Brussel, kan in het land van herkomst blijkbaar beschikken over forse fondsen waarmee creativiteit en flexibiliteit ten volle kunnen ontwikkeld worden tot meerdere eer en glorie van de eigen familie, hun investeerders, zichzelf en wie na hen komen. En dan hebben we het duidelijk niet over microkredieten.
Echte asielzoekers hebben geen kapsones, stellen geen eisen, zijn blij met een paar maanden relatieve rust en veiligheid.
Zij proberen doorgaans hun hele leven terug te keren om het regime waarvoor ze op de vlucht gingen te bestrijden. Indien ze van hun terugkeerdromen vallen, investeren ze doorgaans al hun kennis en kunde in een nieuw leven voor henzelf en hun kinderen. Vaak met succes.

Asiel- en gelukzoekers.

Wie altijd klaar staat om de hand op te houden, eisen stelt, en zelf niets kan of wil aanbrengen in het gastland, is geen asielzoeker. Eerder een gelukzoeker. Met de lotto of de roulette, kan je wel eens geluk hebben, maar meestal veel meer tegenslag. Daarmee moet zo iemand leren omgaan. Niet de samenleving waarin zij graag gokken.
Echte asielzoekers reizen ook niet zo gauw ze een verblijfsvergunning hebben terug naar de familie in het land van herkomst, laat staan dat ze gespaarde sommen geld overschrijven via Western Union dan wel filli?res.

Vlamingen zijn ongelooflijk tolerant en hulpvaardig tegenover mensen in nood of al wie zich zielig presenteert, wegens zelf vaak nog behept met een zielig zelfbeeld uit het eigen verleden.
Maar net zoals in vele West-Europese landen neemt men in Belgi? liever geen beslissingen die opgevolgd en uitgevoerd worden. Wij kijken liever angstig weg. Daarin lijken wij op Nederlanders. Die noemen zich graag tolerant maar bedoelen meestal onverschillig.
Het ronselen van zielig ogende vrouwen met kinderen of kreupele sukkelaars als freelancers in dienst van bedelgilden voor fotogenieke sessies in sneeuw en ijs omdat hen wordt wijsgemaakt dat ze rechten hebben in Belgi?, zijn klassieke ingredi?nten voor een handig politiek slaatje. Niet alleen in Bulgarije en Roemeni?.

Echte asielzoekers horen niet ondergesneeuwd worden door medeplichtige slachtoffers van georganiseerde mensenhandel. Wie met zo?n amalgaam graag een solidaire hoge borst opzet, laat zich misleiden of is, erger nog, medeplichtig aan hun lijden.

Slachtoffers van ontwikkelingshulp.

Overigens is ruim vijftig jaar ?ontwikkelingshulp? in alle maten en gewichten vanuit EU landen en ngo’s er tot op heden blijkbaar niet in geslaagd om enig langdurig gunstig effect te sorteren in de landen van herkomst van deze al dan niet vermeende vluchtelingen. Europese mogendheden hebben sinds hun koloniaal verleden de halve wereld met het christelijk solidariteitsverhaal doodgeknuffeld, betutteld, gekerstend en gecastreerd tot onmachtige lijdende voorwerpen van onze immanente hulpvaardigheid in ruil voor grondstoffen en een goed geweten.
De huidige investeringen van de Chinese Volksrepubliek in wat de leiders aldaar graag omschrijven als een politiek van wederzijds voordeel, blijken daarentegen wel resultaat te boeken.
Zij bieden naast hun koloniserende pletwals de mogelijkheid aan volkeren die van hun internationale solidariteit genieten om zelf ook in de handelsdans te springen met al hun creativiteit en dynamiek.

Nobelprijs voor de vrede.

Chinezen uit het Rijk van het Midden zullen het westerse als universeel omschreven morele superioriteitsgevoel met voortvarendheid onderuit halen.
Op voorwaarde dat ze niet opnieuw terugplooien op zichzelf, vervuld van het grote gelijk uit angst voor de twijfel aan zichzelf, zoals al die vorige keren dat de Gele Keizer en zijn entourage de wereld rondom hen en ver daarbuiten tribuut-plichtig achtten.
Op voorwaarde dat ze – zoals hun hoogste leiders vandaag zelf erkennen – ruimte en vrijheid krijgen om naast de moderniseringen volgens Deng Xiaoping van landbouw, industrie, technologie en defensie ook een vijfde modernisering door te voeren, die van een meer democratische ontplooiing van hun creativiteit.
Of het toekennen van de Nobelprijs voor de Vrede 2010 aan Liu Xiaobo hier iets kan of zal bijdragen, is zeer te betwijfelen wegens enkel als beledigend en rancuneus ervaren door de Chinese leiders en al wie onder hun beleid beterschap ervoer dan wel verwacht.
Het heeft iets van een zeer prestigieuze Chinese Vredesprijs voor Julian Assange van WikiLeaks die transparantie in westerse politiek en diplomatie belangrijk acht voor de democratisering van die samenlevingen en die daarom vervolgd en ?voor zijn eigen veiligheid in een isoleercel opgesloten wordt? door Zweden, Groot-Brittanni? en de VS.

Archief

Parijs december 2010 – Basquiat – Larry Clark – Didier Marcel – Rubens&Pousin – Claude Monet – Guiseppe de Nittis – Andr? Kert?sz – Piet Mondria(a)n

15 december 2010

Parijs december 2010 – Basquiat – Larry Clark – Didier Marcel – Rubens&Pousin – Claude Monet – Guisseppe de Nittis – Andr? Kert?sz – Piet Mondria(a)n
Inhoud
Parijs december 2010

Een winterprik en de regering boog zich over de stilstand van de stad en de wereld, de bevoorrading van Parijs die vastliep en de aarzelingen van de Meteo.
?t Is dus niet alleen in Brussel kommer en kwel bij sneeuw en ijzel.

Het duurde een paar dagen eer de verijzelde sneeuw gesmolten was voor de zon, metrotrappen waren bestrooid met strandzand en de belachelijkste bontmutsen sierden het straatbeeld alsof Siberi? nader was dan de global warming.

QU’IL SOIT MAUDIT ISRAEL - MORT AUX JUIVES!

was de eloquente verwelkoming op de binnenzijde van een herentoilet op de benedenverdieping van het MAM ARC in de linker vleugel van le Palais de Tokyo Parijs. Je moet er tussen de poten door van een Spin van Louise Bourgeois om je te kunnen ontlasten in het aanschijn van deze woorden.

In dat MAM wordt heel wat vertoond: een mooie maar bescheiden eigen collectie met schitterend uitzicht over de terrassen en de Eiffeltoren alwaar geknutsel van Jean-Michel Basquiat (1960 – 1988) een jongen met veel problemen, alsmede Larry Clark met ?Kiss the past hello?, een schitterend voorbeeld van gore en perverse seks dat alleen maar kan gedijen in een verknipte en verknoopte samenleving met veel verborgen seksuele problemen: USA - en ook nog een mooie vaste collectie vol vergane glorie.
De video over Jean Michel Basquiat
lijkt mooi, met de muziek en de slide show. Maar de brave jongen heeft er op de leeftijd van 28 jaar in 1988 vrijwillig mee gekapt in een overdosis. Sindsdien schildert de troetelnerger van de NY scene voor zover ik kan inschatten niets meer. Al heb je daar wel meer ‘streetwhores & pets’ die blijven schilderen, ook na hun dood. Commercie is het postume levenselixir voor deze schepselen gods die ook na het verscheiden de markt blijven overschilderen en bijtekenen. In werkelijkheid is het van een verbijsterende triestheid, gefrustreerd narcisme als een souffl? van geschuimde leugens waarin hij zichzelf niet eens meer terug kon vinden. Pathetische ontkenning van onzinnig falen in de ogen van wie iets pretendeert voor te stellen maar ’s nachts alleen in bed – indien nuchter – verdwijnt in het besef van die peilloze leegte.

Didier Marcel had in het MAM ARC een schitterende commentaar op Malevich ’ – ‘De aanval van de rode ruiterij’ uit 1928-1930. Bij Didier Maecel is de charge eeuwigdurend en indrukwekkend door de bloedrood geploegde aarde. De rest van zijn werk is vervreemdend in de beklemming van de begrensde ruimte. Alleszins van een ander niveau dan de Amerikaanse orale en anale fixatie van de naburige gasten.

Dit beeld van Malevitsj is op mijn netvlies gebrand vanwege het omslag van de Isaak Babel vertaling van de hand van Charles B. Timmers ‘De Rode Ruiterij’, waarin hij nog heel voorzichtig schipperde. Het heeft hem ook nooit nog wat geholpen, gezien de manier waarop hij in 1939 afgevoerd en om zeep geholpen werd. Desalniettemin rijdt de rode cavalerie in mijn herinnering naar rechts, wat naar de Malevitsj- kopie?n blijkbaar omgekeerd moet geweest zijn. Bij het originele werk van Malevich stormt de cavalerie dus effectief van rechts naar links, de kijker tegemoet.
Nochtans worden toeschouwer en lezer in het beeld en het verhaal gezogen als deelhebbende aan de bloedige beweging, ergo keert de charge zich niet tegen hen maar rijden ze minstens mentaal mee met de troep.
Of zou Malevitsj toen toch al een dissidente hint gegeven hebben door de meute tegen de toeschouwer/lezer te richten?

Rubens, Poussin et les peintres du XVIe si?cle.
UNE PREDOMINANCE FLAMANDE SUR LA SCENE ARTISTIQUE FRANCAISE’ & ‘Paris se met ? la mode flamande’
– ‘t is eens wat anders en hier en daar meer dan de moeite, maar uiteraard naast de vaste collectie.?Waar kan je nog genieten van een ?Rubens of Van Dijck salade? met een heerlijke Gew?rztraminer onder een plafond van Giambattista Tiepolo ’ La Renomm?e annon?ant l’arriv? du roi Henri III’ – om van de patisserie nog maar te zwijgen.

Voor Claude Monet was de Galeries Nationales Grand Palais tentoonstelling niet meer te besluipen wegens compleet utiverkocht.
Het werd dan maar het Museum Monet – Marmottan waar toch ook en en ander meer dan de moeite bleek inclusief ?Impression Soleil levant? uit 1873.

In le Petit Palais was er een schitterende tentoonstelling over het werk van Guiseppe de Nittis.

Claude Monet en Guiseppe de Nittis hebben beiden een grote voorkeur voor mist, smog, nevel en stoom die harde en akelige contouren van stedelijke ellende verdoezelen. Schoonheid in een ge?ndustrialiseerd modernisme verleidde blijkbaar beter in een wazig opaal.

In de knappe fototentoonstelling van Jeu de Paume over het werk van de Hongaarse fotograaf Andr? Kert?sz blijkt deze ruim 50 jaar later te kiezen voor het harde schaduwspel van zijn fotografisch werk. De vrienden van Andr? Kert?sz blijken ook overal terug te komen, tot bij Mondriaan in Centre Pompidou.
Guiseppe De Nittis was een ware meester van de blote schouder, de smachtende boezemwelving, de zandloperstaille. De dame in oranje kimono – affiche voor de tentoonstelling van Le Petit Palais – draagt haar naakte lijf omgekeerd.
Die tweede helft van de XIX de eeuw moet stijf gestaan hebben van het betere werk van tongen, tanden, lippen, handen en de betere anale strek- en /of rekstand om ongewenste zwangerschappen te voorkomen en maagdelijkheid te bewaren.
Vijftig jaar later heeft Andr? Kert?sz lachspiegels nodig om zijn naakten voldoende te misvormen.
‘t Was me daar toch altijd wat in dat Parijs.

“>De peintres-pompiers in het Mus?e d’ Orsay hebben we nochtans als de ‘anti-Monet’ omschreven aan ons laten voorbijgaan – daar hadden we reeds genoeg van gezien op de Orientalisme-tentoonstelling te Brussel.

Bij de stedelijke musea van Parijs zitten ware pareltjes al is de collectie net steeds in verhouding.
Mus?e de la Vie romantique in het H?tel Scheffer-Renan
Qua locatie is dit ‘hotel’ van de Nederlandse schilder-tekenaar leraar van de kinderen van de hertog van Orleans een topper. Tijdelijk liep er onder veel poeha een tentoonstelling over La Russie romantique ? l’?poque de Gogol et Pouchkine die behoudens enkele mooie portretten en een rivierenlandschap niet veel voorstelde.

Mus? Zadkine daarentegen was weer meer dan de moeite als boeiende inkijk achter een steeg en in het leven van de beeldhouwer van vele prachtige werken die in ontwerp, tekening, hout of proefgeut te zien zijn zoals ‘Torse de la Ville d?truite’, zijn monument voor de slachtoffers van de bombardementen op Rotterdam tijdens de tweede wereldoorlog.

Mus?e Maillol
Blijkbaar slaagt dit museum erin om naast de vaste prachtige prik van Maillol ook de betere Parijse en provinciaalse bezoekers van hun pels- en regenmantels te ontdoen voor een merkwaardige tentoonstelling over de schatten van de Medici ‘Le Tr?sor des M?dici’ waarvan je je afvraagt hoe ze dat daar bij elkaar hebben gekregen. Enkele schitterende stukken, en meteen een overzicht over de veelzijdigheid van de Medici die reeds als eerste schatten verzamelden van in de vroegste renaissance uit wetenschappen, vreemde culturen, andere religies, vanuit Amerika, China en alle nieuwe werelden die zich aanboden.

“>?Mondrian in het Centre Pompidou

Ondanks zowat alle werk van hem en de Stijl adepten al eens ergens gezien of gelezen, toch een tentoonstelling die meer dan de moeite was. Het maakte duidelijk hoe Mondriaan wortelt in een mystieke traditie van mensen die op een esoterische en religieuze manier de wereld proberen te vatten en te bevatten. Hij transponeerde deze idee?n effectief in zijn reductieve kunst die je na zo?n expositie eerder begrijpt als de kaders of kooien waarin hij de wereld en vooral de mensen wil vatten naar zijn utopisch geloof.
Bi Antony Beevor & Artemis Cooper in hun ?Parijs na de bevrijding 1944 – 1949? (Ambo) worden de heren ook hier en daar tegen het licht gehouden. Over Kees van Dongen wordt er ondermeer toegelicht dat hij het moeilijk had bij de bevrijding wegens deelname aan promotietour in Duitsland tijdens de oorlog. Daarover was in Rotterdam niets te lezen noch te merken.
Of hoe de geschiedenis telkens weer herschreven wordt.

Archief

vrt deredactie.be: opinie – Denkend aan Holland

1 december 2010

Denkend aan Holland
29 / 11 / 2010
?Denkend aan Holland zie ik brede rivieren
Traag door oneindig laagland gaan
Rijen ondenkbaar ijle populieren
Als hoge pluimen aan den einder staan
En in de geweldige ruimte verzonken
De boerderijen, verspreid door het land
Boomgroepen, dorpen, geknotte torens
Kerken en olmen in een groots verband
De lucht hangt er laag en de zon wordt er langzaam
In grijze veelkleurige dampen gesmoord
En in alle gewesten wordt de stem van het water
Met zijn eeuwige rampen gevreesd en gehoord.
?
Hendrik Marsman, Herinnering aan Holland – 1936

Onder het plaveisel het moeras

Van Hendrik Marsman is ook de uitspraak:?Holland is en blijft een ellende. Wie hier op de grond stampt, zakt weg in de modder.? Holland begrijpen is een moeilijke klus voor vreemdelingen, wegens weinig houvast aan clich?s en vooroordelen die onder je zoekende blik verkruimelen.
Zelfs wie na verloop van tijd zowat alle nuances in taalkleur en -misbruik onder de knie heeft en zelfs begrijpelijk leerde communiceren over de intiemste problemen met mensen die in Rotterdam Zuid aanspoelden uit de stad en de wereld, kan wenen om liefde die niet is ontloken.
Zelfs voor wie niet meer moet horen dat hij ?net zo praat als opa vroeger? wordt het wenen om bloemen in de knop gebroken.
Voor wie als Vlaamse vluchtelingen leven en werken en het beste van zichzelf investeren in knelpunt-beroepen, voor wie zich al jaren verdiepen in de Nederlandse geschiedenis en hedendaagse journalistiek is ?Herinnering aan Holland? van Hendrik Marsman zelf een parodie geworden op ?De binnenring van Holland? in ?Onherstelbaar verbeterd? uit 1981 van Gerrit Komrij.

?Denkend aan Holland zie ik waardepapieren
Snel door begerige vingers gaan,
Rijen op koopwaar geile batavieren
Als zedeprekers op de kansel staan;
En in de geweldige bankcatacomben
De tankerdollar en de krugerrand
Biljetten aan toonder, bigotte mores,
Menten, Verolme, in een groot verband.
De lucht hangt er laag en de geest wordt er langzaam
In parlementarische dampen gesmoord,
En op alle terreinen is de stem van de koopman
Met zijn ethische krampen het meest aan het woord
.?

Na de patsers van Lijst Pim Fortuyn nu hun loopjongens bij de PVV
Waar ?Menten en Verolme? in Komrijs onherstelbare verbetering van Marsman nog corrupte zakenlieden waren, trok de politieke partij van wijlen Pim Fortuyn ook pornobazen, pooiers en patsers met poen en ruim bemeten zwendelaars in strakke pakken met grote dassen die hun succes graag breed lieten hangen.
Geert Wilders blijkt vandaag een ?Partij Voor de Vrijheid?-fractie te leiden met vrije jongens als een ontuchtige voormalige sergeant die in de brievenbus van buren plast, een sjoemelende uitkeringstrekker, een kopstotende kroegtijger, een digital-date-klusser en meer loopjongens van die oer-Hollandse elite.
Fortuyns elite deed het niet echt om het Tweede Kamer-loon, maar om de gein van rancuneuze erkenning en douceurtjes voor hun fijne zaken.
Wilders? politiek personeel kleeft wel degelijk honkvast aan hun blauwe Haagse stoel om die maandelijkse honorering als Kamerlid.
Onbetrouwbaar als gedoogsteuners met te weinig zeteloverschot en teveel amper hanteerbaar uitschot in de PVV fractie kunnen na nieuwjaar ook in Nederland verkiezingen aan de orde zijn.

Nieuwe verkiezingen na de feestdagen?
Voor Wilders is dat een mooie meevaller want dan kan hij als leider van zijn eenmanspartij onbetrouwbaar politiek personeel lozen en een duur selectiebureau inhuren om zijn kandidatenlijst grondig te screenen op erger. Volgens de peilingen van Maurice de Hond zal hij nog steeds 3 zetels winnen tegenover de succesvolle laatste verkiezingen. Zijn kiezers trekken zich van het PVV-bashen in de pers niet veel aan en verwijten eminente leden van de andere partijen nog grootschaliger gesjoemel.
En ook daaraan is geen gebrek sinds de oproep tot ?het afschudden van de ideologische veren? door de socialistisch premier Wim Kok rond de millenniumwissel. Hijzelf heeft zich na zijn politieke carri?re laten belasten met lucratieve bestuursfunctie in grote bedrijven. Voorheen omschreef hij die bestuurders als ?ordinaire zakkenvullers? en de gepimpte bestuurscultuur noemde hij ?exhibitionistische zelfverrijking?.
Maar sindsdien lijden ook ziekenhuizen en ziekenfondsen in last, hulp- en zorgverleningsorganisaties en onderwijsinstellingen onder de bestuurlijke wetten van de recent ingevoerde vrije marktwerking: hun bestuurders zijn bijna allemaal voormalige politici die voor een doorgaans deeltijdse klus de Balkenendenorm benaderen. In sommige gevallen toucheren deze gebuisde politici zelfs het dubbele en meer van de honorering van de minister-president van om en bij de 180.000 Euro jaarlijks.
De hogeschoolmastodont ?InHolland? te Rotterdam is intussen aan het derde bestuurscollege nu blijkt dat meerdere heren en dames bestuurders met het rijke patrimonium en de ruime inkomsten van de scholengemeenschap heel andere zaken behartigden dan die van studenten en docenten.

?Paris vaut bien une messe?
Voor de kraakverse liberale minister-president Mark Rutte brengen nieuwe verkiezingen zijn felbegeerde functie in gevaar. Het CDA is nog steeds niet bekomen van de val van hun leider Balkenende en de gedoogsplijtstof van de PVV.
Nieuwe verkiezingen leveren gegarandeerd een uppercut voor de PvdA die in dezelfde peilingen van Maurice de Hond bijna de helft van hun zetels verliezen.
PvdA leider Job Cohen ziet het helemaal niet zitten in de oppositie. Zeker nu zijn voorganger Wouter Bos zijn familievader-functie heeft ingeruild voor een lucratieve bestuursfunctie bij de internationale accountants- en adviesorganisatie KPMG.
Een regering van nationale eenheid met VVD-CDA-PvdA lijkt dan alleen nog soelaas te kunnen bieden in deze economisch en financieel moeilijke tijden. Het zal dan heten dat Nederland ten onder dreigt te gaan aan Wilders? onbetrouwbare PVV. Dan hoeven er geen nieuwe verkiezingen te komen, blijft Wilders zitten met een onmachtige fractie van halve garen en politieke onbenullen en is de PvdA weer voor drie jaar gered. Een eeuwigheid in deze turbulente tijden.
?Paris vaut bien une messe? geldt ook in Nederland wanneer het gaat om het grijpen van de macht. De oud burgemeester van Amsterdam en voorstander van conflict-bezwerend theedrinken, Job Cohen, kan dan elegant stratego spelen met de oud burgemeester van Rotterdam, Ivo Opstelten, die als boevenvanger orde op zaken belooft te stellen.

Helderder
?Conservatieve liberale socialisten? staan dan opnieuw aan het roer om Nederland door het woeste water met zijn eeuwige rampen te loodsen. Een forse financi?le correctie kan worden doorgevoerd met het schrappen van alle vette randen aan de sociaal-culturele en integratie-sectoren, openbare diensten en gezondheidszorg. Sommige daarvan zijn al lang ranzig geworden en tasten de rest van het sociale weefsel aan. Snijden kan beter met z?n drie?n zodat geen van allen de zwarte piet toegeschoven krijgt.
Maar de onbedoelde gevolgen van een regering van nationale eenheid worden door J.L. Heldring (*1917) in zijn column ?Dezer dagen? in NRC Handelsblad van 25 november helder voorspeld:
?In 1978 schreef de verleden jaar overleden filosoof Leszek Kolakowski al dat het gedachtengoed van de verschillende partijen ?geen tegenstrijdigheden oplevert. In dat geval behoort het tot de mogelijkheden een conservatief – liberaal socialist te zijn, of ? wat op hetzelfde neerkomt ? vormen deze drie woorden geen levensvatbare en elkaar uitsluitende opties meer.?
Maar dan treedt een andere wet in werking, die wil dat, naarmate de verschillen, objectief gezien, kleiner worden, zij zich des te hardnekkiger handhaven, omdat zij zaken als traditie, cultuur, identiteit raken, waaraan mensen, vaak tegen alle rede in, gehecht zijn.?