knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

Leonard Nolens, Zeg aan de kinderen dat wij niet deugen. Gedichten uitg. Querido 2011

31 maart 2011

Leonard Nolens, Zeg aan de kinderen dat wij niet deugen. Gedichten uitg. Querido 2011

11

Zeg aan de kinderen dat wij niet deugen.
Ons hart ondervraagt hun begin. En het klopt.
Ons verstand is een traan van Emil Cioran.
Uit die vechtende twee overkomt ons vermorzeld
Het mormel, het huilend gezicht van de toekomst.

Het moet en het zal leren lachen van ons.

Het moet ons toch danken voor kleren en melk.
En wij leren het spreken en tellen en zingen
Om ons te verstaan. En wij liegen muziek
Om het ritme te slaan van het lied, van de dans
Die wijzelf niet ontspringen. Wij hinken voorop.

Blind date

Oogopslag

Toen jij me vroeg waarom ik van je hou
Heb ik het antwoord veertig jaar verzwegen.
Veertig jaar ben ik bij jou gebleven
Om geen antwoord op je vraag te geven.

Het staat in kringen om ons heen geweven

Neergeschreven. Vrienden en vreemden weten
Wat ik veertig jaar niet heb begrepen,
Wat ik veertig jaar probeer te lezen
In een oogopslag en zijn vragende blauw.

http://www.radio1.be/programmas/joos/leonard-nolens

Archief

vrt deredactie.be opinie: Geen land voor oude mensen?

26 maart 2011

Geen land voor oude mensen?
24 / 03 / 2011

?Dat onduidelijke Japan is, met de waarden waar het voor staat, helemaal vast komen te zitten, in een impasse. (?)
En Japan geloofde dat het eindeloos uitstellen van keuzes door de andere landen geaccepteerd werd. Op die manier legde het land geen rekenschap af voor zijn eigen geschiedenis en nam het ook zijn verantwoordelijkheid niet in de wereld van nu. Doordat ze meenden dat dat gebrek aan duidelijkheid op politiek niveau geoorloofd was, hebben de Japanners op economisch vlak dezelfde houding aangenomen en een economisch model omarmd waarvan ze niet goed wisten waar het toe zou leiden. Een van de gevolgen was de financi?le zeepbel van de jaren negentig. Nu moet Japan wel een duidelijk positie innemen. Door China wordt het gedwongen zijn verantwoordelijkheid te nemen tegenover de rest van Azi?. (?)
De ogen van de slachtoffers zijn op ons gevestigd. Fouten herhalen is het ergst denkbare verraad aan hun nagedachtenis.?

Kenzaburo O?, Nobelprijs literatuur 1994 (Le Monde – NRC)

Schaamte en schone schijn
De beelden blijven adembenemend, de verhalen bloedstollend, de gevolgen verwarrend. En de grootste slachtoffers waren toch zeker weer de bejaarden, de zieken, de zwaksten en de misselijken. Een enkele eenzame hond en het milieu niet te na gesproken. Alsof dat niet altijd zo was, is en zal blijven. Alsof natuurrampen en de gevolgen van kortetermijnwinsten niet steevast Sodom en Gomorra begeleiden.
Neen, het Land van de Rijzende Zon was volgens experts verstard tot een bejaardenkolonie met ei zo na een gerontocratie. De middenstand regeerde het land, beter dan ooit tevoren: een glimlachende schone schijn over schaamte en gezichtsverlies om een halve eeuw schimmige vervlechting te maskeren tussen staatsapparaat en megaconcerns van ?zaibatsu? – families en ?keiretsu? – connecties.
Met meer dan een kwart 65-plussers wordt het noorden van Japan al jaren geconfronteerd met een vlucht van jongeren naar grote steden aan de kust. En precies die werden het ergst getroffen door de aardbeving en tsunami, waar bovenop nog eens falend stralende kerncentrales en ijzige sneeuw.

Solidaire commercie zonder grenzen
Tot overmaat van ramp deden ?Artsen Zonder Grenzen? aan de westerse media dan ook nog paniekerig kond dat ze ?in het gebied al veel gevallen zagen van uitdroging en ademhalingsproblemen. Doordat het water medicijnen wegspoelde, weten veel ouderen bovendien niet meer wat ze precies aan het innemen waren.?
Waarlijk een godgeklaagd voorbeeld van rampenpaniek: bejaarden die een gruwelijke oorlog, tal van aardbevingen en natuurrampen overleefden, hun leven besteed hebben aan de wederopbouw van Japan en nu – oh wee – hun pilletjes kwijt zijn dan wel ze misschien verkeerd zouden kunnen innemen.
?Artsen zonder Grenzen? en aanverwante verslaggeving gedijt blijkbaar enkel nog bij collectieve opstoten van parano?de paniek: lekker huiveren bij horror- en rampenfilms. Deze keer in real time en ver van hier! De commercie van het solidaire leed mits bedelbrieven en straatventers kan er alleen maar wel bij varen.

Waardig oud worden
Wie nauwkeuriger de overvloed aan gruwelbeelden en -verhalen volgt, merkt eerder een grote waardigheid bij de slachtoffers in Japan. Jong en oud hielpen elkaar na de aardbeving rustig en gedisciplineerd vooruit. Bejaarde mensen houden zich kranig en stralen ook in enorme slaapzalen een grote waardigheid uit. Enkele dagen na de ramp blijken op de meeste foto?s straten en verbindingswegen van alle puin geruimd. In tegenstelling tot Haiti meer dan een jaar na de grote aardbeving en ondanks massale internationale hulp aldaar.
In 1755 was de vernietigende ?Terremoto do Lisboa? op de katholieke feestdag van Allerheiligen de aanzet tot zware intellectuele en politieke naschokken doorheen Portugal en Europa. De eerste minister en latere markies de Pombal brak de macht van de oude adellijke families met zijn doortastend optreden tijdens de reddingswerken en de wederopbouw van stad en land. In heel Europa werden eeuwenoude waarheden, geloofszekerheden en machtsverhoudingen door de aardbeving en tsunami?s vloeibaar als pap. Voer voor het Verlichtingsdenken en vele machtsomwentelingen nadien.

Geen land voor jonge mensen?
Omheen de falende Fukushima kerncentrales van de ?Tokio Electric Power Company? (Tepco) wordt nu een verhaal geschreven van heldhaftige samoerai die zich als dienaars van het volk offeren om de dreiging van een meltdown af te wenden.
Binnen de grootste elektriciteitsmaatschappij van Japan vallen steeds meer lijken uit de kast: besluiteloosheid in het oog van de ramp, financi?le malversaties, verzwijgen van lekken en gevaarlijke incidenten, misbruik van dakloze, ongeschoolde en minderjarige ?wegwerpwerkers? in gevaarlijke stralingszones van hun kerncentrales.
De naschokken van deze natuurramp en van het corrupte beleid van kortetermijnwinst in Japan kunnen de aanzet worden tot nieuw verlicht denken over mensen en hun omgeving, ook elders in de wereld.
Sinds het begin van het Shoguntijdperk kende het land een wetgeving die bosbouw stimuleerde waardoor bomen beschouwd werden als langzaam groeiende landbouwgewassen. In een eeuwenlange stabiele politieke periode kregen die wouden bevattelijke afmetingen voor boeren die de rijkdom van hun bossen voor hun kinderen, klein- en achterkleinkinderen onderhielden.
Dit soort ecologisch beheer kan niet gedijen op kortetermijnwinsten. Japan heeft vandaag op tachtig procent van zijn landoppervlakte goed onderhouden bossen en natuurgebieden. De Japanse archipel telt met 127,5 miljoen inwoners bijna 400 mensen per vierkante kilometer. De re?le bevolkingsdichtheid op bebouwbaar landoppervlak bedraagt zelfs 2000 per vierkante kilometer.
Het bijeendrijven van het jongste bevolkingsdeel in een betonwoestijn van megasteden langs een kwetsbare kustlijn verstoort ieder ecologisch evenwicht en ontvolkt vooral het platteland.

Rampenfilm liever in 3D
Een gelijkaardige demografische verschuiving doet zich bij een bevolkingskrimp overal ter wereld voor. Omdat de wereldbevolking moet stagneren, dreigen megasteden sarcofagen te worden waar hysterische paniek en parano?de reflexen de bewoners teisteren.
Een geglobaliseerde economie en het wereldwijde web biedt nieuwe mogelijkheden voor steden op mensenmaat met adem- en bewegingsruimte. Geen land voor oude mensen is ook geen land voor jonge mensen. Zonder geheugen, zonder verleden, zonder de spiegel van wie voor ons kwam, wordt de toekomst waarlijk een rampenfilm, ook buiten de bioscoop.

Jan Van Duppen
(De auteur is huisarts in Rotterdam en voormalig parlementslid voor SP.A.) www.janvanduppen.be

Archief

HBO – In Treatment – Gabriel Byrne e.a.

20 maart 2011

Na twee seizoenen behoorlijk gegrepen door het indrukwekkende acteertalent van Gabriel Byrne, de deskundige casu?stiek, de vaak pijnlijke herkenbaarheid en vooral de finale relationele betrokkenheid tussen mensen in nood: de therapeutische blik, het diagnostische oor, de tekenen en de aanrakingen.
Mens onder de mensen, een schrijnende, schrikbarende, inschikkelijke maar schitterende stiel.

http://www.hbo.com/in-treatment/index.html#/in-treatment/about/index.html

Archief

vrt deredactie.be – opinie: Mannen die vrouwen haten.

10 maart 2011

Mannen die vrouwen haten.

Aan de tafel van baron Holbach spraken ze over een visioen waarin mannen en vrouwen niet langer ten prooi zouden zijn aan de angst en de onwetendheid die hun door de kerk werden bijgebracht, maar in plaats daarvan voluit van het leven konden genieten. Niet langer zouden ze hun verlangens opzij hoeven zetten in ruil voor de ijdele hoop op een beloning in een leven na de dood; ze zouden zich ook vrijelijk in de wereld kunnen bewegen, en hun positie in het universum kunnen verstaan als intelligente machines van vlees en bloed. Ze zouden hun energie kunnen richten op het opbouwen van hun eigen leven en van gemeenschappen, en dat alles op basis van verlangens, empathie en rede. Door verlangens, al dan niet erotisch, zou hun wereld mooi en rijk worden, door empathie zou die wereld vriendelijk en leefbaar zijn, en dankzij de rede zou men begrijpen hoe de onwrikbare wetten van de natuur werkten. (Philipp Blom, Het verdorven genootschap – De vergeten radicalen van de Verlichting)

Het was begin jaren tachtig toen een geneesheer-internist, echtgenoot van een vooraanstaande feministe, in de aula van de Antwerpse Universiteit tijdens een les maatschappijleer doctoraatstudenten geneeskunde de stuipen op het lijf joeg met de laconieke mededeling dat voor hen het vet van de soep was: ?De graadmeter voor status en inkomen van een beroep is het percentage vrouwen. In de Sovjetunie en de oostbloklanden vormen vrouwen de overgrote meerderheid van de artsen. Zij verdienen het minst en staan laag op de maatschappelijke ladder. Dit vijfde jaar geneeskunde telt bijna een derde jonge vrouwen. Tel zelf jullie lange termijnvooruitzichten.?

?Woman Is the Nigger of the World?

Vrouwen staan om en nabij 8 maart obligaat te blinken als excuus-Truzen in kranten- en weekbladen niet in het minst omwille van hun hoog ?negergehalte? zoals Yoko Ono en John Lennon veertig jaar geleden ietwat zeurend zongen. Ruim honderd jaar ?brood en rozen? ter herdenking van dit onderdanige statuut hoort de zelfverklaarde heersers der schepping tot loutering te leiden. Deze keer was het mooi opgebouwd rond antidiscriminatie quota, ook in de priv?-sector.
Maar net als na de afschaffing van de apartheid in de VS verplichte quota voor de emancipatie van Amerikaanse zwarten weinig soelaas boden, dreigt een minimaal derde dames in de top van het bedrijfsleven hen niet naar waarde te eren.
Een quota systeem verandert op bedrijfsniveau nergens de basis van het old boys network en bestempelt vrouwen die het glazen plafond op eigen kracht doorbroken hebben als plafonneerder dan wel glazenier. Er is heel wat anders nodig om een denigrerend quotastatuut te overstijgen.

Emancipatie.

In achterstandswijken fascineren bijvoorbeeld Antilliaanse jonge meisjes die hun deprimerende thuissituatie willen verlaten. Voor wat brood en rozen zijn ze bereid een passerende prins een kind te baren. Als onbewust ongehuwde moeder blijken ze nadien in de bijstand te verdwalen. In een patriarchale maatschappij waar macho-prinsen falen in hun rol van echtgenoot en vader herbeleven jonge moeders hun gebroken hart vaak met nieuwe kinderen voor andere vaders. Iedere keer had het misschien anders gekund, maar doorgaans lukt het hen niet dat patroon te doorbreken.

Tot ze zelf een eigen inkomen verwerven en ?zaadvragende? ogen zelfrespect uitstralen.
Alleen door dat zelfstandige inkomen kunnen ze zich onttrekken aan de dwingende druk van passerende prinsen, familie, gemeenschap en priesters.
Waar jonge vrouwen studeren, dalen de geboortecijfers spectaculair, niet alleen in westerse landen.

In Nederland houden Turkse en Marokkaanse vrouwen met een hogere opleiding het gemiddeld op 1,8 kinderen. Minder dan autochtone Nederlanders. Deze dames maken meer diploma?s waar dan hun mannelijke leeftijdsgenoten en ze houden in het hoger onderwijs gelijke tred met autochtone jongens. Met de strengere wetgeving op migratiehuwelijken sinds 2004 trouwen steeds minder Marokkaanse en Turkse jongeren met een partner uit het land van herkomst: nog 15 en 20 procent.
Met dit nieuwe gegeven ontstaat ook een andere demografische druk.
Het heeft iets van het abrupt in elkaar stuiken van de katholieke vruchtbaarheidscijfers in Noord Brabant en Limburg vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw. Met de contraceptiepil werden pastoor en paus niet langer op hun woord geloofd, laat staan bediend. Gereformeerd Nederland voelde zich minder bedreigd door de demografische wraak van de contra-reformatie uit het zuiden.

Handelingsbekwaam.

De Frans-Marokkaanse schrijver Tahar Ben Jelloun vermeldt in zijn roman ?Weggaan? hoe een moeder uit Noord-Afrika haar zoon telkens in het oor fluistert: ?Als je groot bent, zul jij dokter worden of ingenieur, dan neem je me mee op reis, eerst naar Mekka, dan naar Ca?ro, ik zal zo graag het land van Farid Al Atrach en Oum Kalsoum bezoeken, jij zult zijden stoffen voor me kopen, ik zal dan een heel nieuw leven leiden, het leven van een koningin, een koninginnetje zonder kroon, zonder koning, jij bent mijn prins, jij zult altijd mijn prins zijn, doe dus goed je best op school, breng mooie cijfers mee naar huis, wees een goede zoon, je zult voor altijd en eeuwig mijn zegen krijgen.’

Indirect is zo?n wens ook een waarschuwing voor haar dochters: zonen baren of handelingsbekwaam problemen klaren. Boeiende TV zenders, internet en een betere opleiding maken jasmijnrevoluties mogelijk, ook in het denken van die jonge vrouwen. Het leven van hun moeders hoeft niet langer tot alleenzaligmakend voorbeeld te dienen.

De Turkse Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk noteert in ?Het Museum van de Onschuld?: ?Mijn moeder merkte dat ik niet onder de indruk was geraakt van haar woorden en werd boos. ?In een land waar mannen en vrouwen niet bij elkaar kunnen komen, elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar spreken, daar kan geen liefde bestaan?, zei ze op stellige toon. ?En weet je waarom? Omdat mannen, zodra ze maar een geschikte vrouw bespeuren, meteen boven op haar springen als een beest dat wekenlang honger heeft geleden, of ze nu mooi of lelijk, goed of slecht is. Zo zijn ze dat allemaal gewend. En dan denken ze dat het liefde is. Hoe kan er in zo?n oord nu liefde ontstaan? Houd jezelf alsjeblieft niet voor de gek.?

Door aard en aantal zijn mannen slordig met hun gameten en vrouwen zuinig op de vrucht van hun lichaam. Bij meerkeuzemogelijkheden opteren meisjes vaker voor individuele vrijheid en een eigen liefdesleven, dan als bruid de familierijkdom te verstevigen in gesloten gemeenschappen van clans in verre dorpen.

?Woman is the slave of the slaves?

Maar er is nog een ander perspectief.
Broeder Leider, de auteur van het beroemde ?Groen Boek? vermeldt in deel III over de ?Sociale Basis van de Derde Universele Theorie? dat de Zwarte mensen over de wereld zullen zegevieren: ?De slavernij van Zwarten door Blanken vormt de psychologische motivatie tot wraak en overwinning door de onvermijdelijke cyclus van de sociale geschiedenis. De overheersing van de Gele mensen, gevolgd door de Blanken leidt nu tot een heropstanding van de Zwarte mensen want hun lage levensstandaard heeft hen behoed voor geboortebeperking en familieplanning. Hun oude sociale tradities leggen geen beperkingen op aan huwelijken waardoor versnelde groei. De bevolking van andere rassen is gekrompen door geboortebeperking, restrictieve huwelijkswetgeving en arbeidsethos in tegenstelling tot de Zwarten die minder obsessief met werk bezig zijn in een klimaat dat altijd heet is.? Aldus de analyse van Moammar Mohammed al-Qadhafi.

Voor de honderdste Internationale Vrouwendag hebben de Verenigde Naties vrouwen tot betere landbouwers verklaard dan mannen. Ze produceren meer voedsel dan hun mannelijke vakgenoten. Dat heet dan goed nieuws voor vrouwen: nog harder sloven om nog meer kinderen tot overbodige jongeren op te voeden die elkaar in woede te lijf gaan.

Verstandige boerinnen willen hun eigenste akker genoeglijk geploegd om juist zo weinig mogelijk vrucht te dragen. Met een exponenti?le bevolkingsgroei is geboortebeperking en familieplanning het enige alternatief voor massa slachtingen van jongeren die zich wanhopig laten verleiden tot rancuneuze testosteron uitbarstingen voor god en vaderland, revoluties en een gretig eergevoel.
Ge?mancipeerde vrouwen weigeren lijfeigenschap, horigheid en mannen die vrouwen haten. Vooruitziende vrouwen zijn zuinig op de aarde en hun kinderen. Vooruitziende mannen koesteren deze vrouwen en hun kind.