knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

vrt. deredactie.be – OPINIE : Het gat in de markt van de eenzaamheid

31 januari 2012





26 / 01 / 2012

?Ik had al heel wat gedachten gewijd aan de vreemde structuur van mijn familie, een hecht compact blok dat in een lege ruimte hing met niets erachter en niets ernaast, geen grootouders, geen ooms en tantes, geen neven en nichten, geen enkel soort familieleden. (?) Ik had niet ??n oud verhaal om naar te luisteren, enkel wat op zichzelf staande berichten, sporadische commentaren, fragmenten die niet altijd overeenkwamen met de feiten die mijn broers en zussen kenden?. Almudena Grandes, Het ijzige hart.

Zoals dat gaat bij dood en verlies hanteren nabestaanden hun herinneringen als houvast voor wie verder moet. We vullen er onze lege ruimtes mee en geven onszelf en wie na ons komen een gevoel van zekerheid. Wie die kansen nog kan koesteren, vult de leegte met de regelmaat van het bezoek aan de resterende ouder. De dood van een partner onthult herinneringen die niemand nog kan tegenspreken. We kunnen luisteren naar de manier waarop onze eenzame ouder de eigen lege ruimtes heeft gevuld met verhalen. Ook al klonken ze in onze herinneringen anders en zijn ze aan een ander perspectief onderhevig, soms leiden ze tot andere posities, zelfs tot andere inzichten.

Ook over onszelf.

Al is de precieze golflengte waarop we communiceren meestal verschillend.


Ketenzorg

Zoals zovelen van mijn generatie bezoek ik bijna wekelijks mijn moeder die intussen ook weet dat naast soep en koek stoffige dozen de ?hectaren van ons geheugen? kunnen vullen. Met verkleurde foto?s of minuscule lichtdrukmalen van nog v??r de grote oorlogen. Liever dan een lekkende wasmachine, koude radiatoren en een dode autobatterij.

Terwijl zij vertelt wie er op de foto staat en waar het tafereel zich afspeelde, brengt ze mij een verhaal over het voor en na als een schakel van de ketenzorg van haar leven dat in het mijne verder getakeld wordt.
Soms zijn die geschenken van het geheugen hilarisch, soms irriterend, vervelend of ontroerend. Maar na iedere sessie heeft de bezoeker weer beter begrepen wie hij is, en waar hij vandaan komt, wat hij wie ooit heeft aangedaan, wie moet verwittigd worden voor de begrafenis en wie een kaartje krijgt voor de uitvaart.

En wie niet

Liefde op maat

Aan de hand van het parochieblad en de krant wordt weinig subtiel duidelijk gemaakt dat de aartsbisschop schuldig verzuimde om paal en park te stellen aan het misbruik in de kerk, wat vroeger allemaal nog erger was want toen durfde niemand wat te zeggen. En de vorige en die daarvoor en daarvoor verzuimden minstens zoveel of nog meer.
En of een pastoor nog wel in aanmerking komt voor de dienst en welke begrafenisondernemer in de gratie is.

Dan overlopen we de uitdijende lijst van gepersonaliseerde noodkreten om geldelijke hulp die sinds ze ?Blindenzorg Licht en Liefde? in haar gulle solidariteit had omarmd, blijven toestromen. Dezelfde aanhef met de ongebruikelijke eerste voornaam getuigt van het onderling verkopen van adresbestanden met potenti?le donoren door de zogenaamde ?hulporganisaties?. De nieuwe bedelindustrie op haar best.

Nadien komen de vele brieven en folders van op maat gesneden telefoonabonnementen, internetaansluitingen, spotgoedkope energiecontracten, uitvaartverzekeringen, onbegrijpelijke pensioenaanpassingen en dito bankuittreksels.

Duistere package deals

In de telecommunicatie zijn wisselende tarieven vooral ondoorzichtig. Wat heb je als bejaarde aan al die verschillende aanbiedingen van telefoonbedrijven met tarieflijsten waar ze zelf niet eens meer aan uit kunnen. Wie nog televisie wil zonder allerlei internet- en telefoon-package-deals is eraan voor de moeite. Echt voordelig wisselen van gas- en elektriciteitsleverancier is een quasi onmogelijke opgave.

En niet alleen bejaarden neigen hier tot abstinentie.
Voor de ratrace van de vrije markt wordt door steeds meer mensen bedankt.

In Nederland verkiezen steeds meer vaklui een ZZP statuut – zelfstandige zonder personeel – boven een looncontract waar hun werk- en leefritme door opgejaagde bazen bepaald wordt. Iedereen heet intussen productmanager. Van samenwerken wil niemand nog weten. De eenheidsvakbond – FNV Bondgenoten – werd tot brokkenpap herleid, net nu fors gemorreld wordt aan de pensioenakkoorden en gekort op de uitbetalingen.

Oude vormen en gedachten lijken stervende.

Maar binnen een grillige huizenmarkt blijkt ?co-housing? niet langer een overjaars commune-ideaal. Wanneer zelfs een organisatie als Touring Wegenhulp een syndicaat van automobilisten wil oprichten ?tegen een regering die het geld altijd bij de chauffeurs ophaalt?, is dit omdat er een onderstroom zwelt tegen het liberalistische consumentenideaal van ieder voor zich.

Homestroom

In Nederland bleek een ?gat in de markt? een permanent zoeken naar voordelige energietarieven bij groepsaankopen.

In Vlaanderen loopt dit her en der en tijdelijk op provinciaal of gemeentelijk niveau.

Bij onze noorderburen wordt met ?homestroom? een omslag gemaakt. Je betaalt een jaarlijkse inleg van goed 50 ? en in ruil daarvoor krijg je de scherpste tarieven voor gas- en elektriciteit. Eens je keuze gemaakt handelt ?homestroom? alles verder af. Voorlopig houden zij het bij ?energie? omdat hier de kwaliteit van het geleverde product gelijk is voor alle leveranciers.

Voor andere diensten en goederen ligt dit moeilijker.

Als kritische consument ben je niet langer een vervelende klant, maar speelt weer de macht van het verenigde getal. Je hoeft niet langer te stressen in een permanente staat van argwaan, overgeleverd aan initieel prachtige maar nadien dalende spaarrentes.
Wie minder alert is, kan op die manier beroep doen op die macht van het getal.
Het lijkt wel of we ons in de 21ste eeuw moeten voorbereiden op nieuwe co?peratieve idealen.

Verenigde consumenten

Wat let Testaankoop, vakbonden, ziekenfondsen om een vergelijkbaar systeem op te zetten, dat zich niet laat vangen in een web van dubieuze spaar- en financieringscontracten. Er is grote vraag bij hun leden – niet alleen de bejaarde – naar een betrouwbaar antwoord op de eenzame leegte van consumenten in een vrije markt. In een lege ruimte zijn we als individu overgeleverd aan demonen die onzekerheid en angst bespelen. Met een familie, een verleden en een toekomst staan we niet alleen.

Of zoals ooit iemand zei: ?Consumenten aller landen, verenigt u!?

?Er zouden heel wat jaren voorbijgaan en veel dingen gebeuren voor zij de betekenis zouden begrijpen van die ingewikkelde conversatie, die helder, begrijpelijk en juist was, zoals alle noodzakelijke waarheden waarvan men uit liefde tijdig afstand doet?. Almudena Grandes, Het ijzige hart






 

Archief

Brecht Arnaert, De kwantumsprong, de wet breken om recht te halen ? 2011

26 januari 2012

Brecht Arnaert, De kwantumsprong, de wet breken om recht te halen ? 2011

‘Vertel mij: wat is er dan zo prachtig aan Belgi?? Ik wil het wel eens weten. Het feit dat voor een Vlaamse Kamerzetel 44 000 stemmen moeten gehaald worden en voor een Waalse maar 37 000? Het feit dat politici hier hun eigen ongrondwettelijke verkiezingen mogen goedkeuren? Het feit dat Vlaanderen 81,4 % van de Belgische export voor zijn rekening neemt maar nog steeds een Francofiele diplomatie moet dulden die ons verhindert internationaal een eigen merk uit te bouwen? Vlaanderen moet zijn eigen weg gaan. N-VA is daarvoor de beste garantie.’

Het mag duidelijk zijn dat de auteur van ‘De Kwantumsprong’, Brecht Arnaert zich zeer actief als N-VA-er opstelt. Zo ook is zijn pamflet een omstandig overwogen poging om een juridisch-filosofische argumentatie op te bouwen als handvest voor een onafhankelijke Vlaamse republiek.

Daartoe grijpt hij terug naar het Plakkaat van Verlatinghe waar de Staten-Generaal der Nederlanden op 26 juli 1581 koning Filips II vervallen verklaarden van zijn rechten op de troon wegens het niet respecteren van hun vrijheden en rechten.

Dit was een van de eerste onafhankelijksheidsverklaringen in de moderne geschiedenis gebaseerd op de stelling dat de vorst niet voldeed aan zijn plichten en bijgevolg ook geen rechten kon laten gelden. Later zouden de Founding Fathers zich hierop inspireren om de Engelse koning vervallen te verklaren van zijn functies ten opzichte van de Amerikaanse koloni?n.

Aangezien de Bijzondere Wetten en de grendelgrondwet van de regering Eyskens in 1970 ondemocratische machtsverhoudingen betonneerden, pleit Arnaerts ervoor om dit als ?ongegrond, irrationeel, immoreel en ondemocratisch? te verklaren en dus pleit hij naar analogie met 1581 voor een ?Plakkaat van Verstotinghe?.

Jean Pierre Rondas pleegde hierover op 11 juli 2011 nog een boeiend stuk ‘Grendel is een monster in Beowulf’

70.

Het volstaat dat een gewone meerderheid van de Kamerleden van de Nederlandse Taalgroep een Plakkaet van Verstotinghe aanneemt waarbij alle blokkeringsmechanismen ongegrond worden verklaard. Ongegrond wil zeggen: niet gegrond in de werkelijkheid. Gebaseerd op een leugen. Irrationeel. Ondemocratisch. Immoreel. Geen belangenconflict, noch alarmbelprocedure, noch dubbele meerderheid kan aan een dergelijk politiek feit iets verhelpen. Daarmee doel ik in eerste instantie niet op het feit dat een resolutie juridisch-technisch niet kan worden gevat door de traditionele blokkeringen. Zelfs wanneer men dezelfde tekst in een wet zou gieten, dan zou ook dat een voldoende politiek feit zijn om de grondwettelijke regeling van 1970 met al zijn politieke mechanismen van dien, verbeurd te verklaren.

 


De kern van het verschil tussen Vlaanderen en Wallonie wordt in ‘De kwantumsprong’ gesitueerd in de tegenstelling tussen ‘verantwoordelijkheid’ en ‘solidariteit’ als leidend principe.

In feite gaat Brecht Arnaert hiermee terug naar de kern van iedere socialistische en zelfs communistische samenlevingstheorie: ‘van ieder naar zijn vermogen, voor ieder naar zijn? behoefte’. Boeiend is ook de manier waarop hij aan de hand van de Amerikaanse filosofe Ayn Rand een analysekader schetst wat bijzonder goed lijkt op gesloten cirkelredeneringen van het marxisme.

Politiek is de strijd om de macht en heeft op werkelijkheidsniveau niet veel met principes vandoen, maar eerder met pragmatisme. Dat is een schokkende vaststelling, niet alleen voor Vlaamsnationalisten. Maar het politieke handwerk is een vuile, versluierde en weinig fraai ogende handenarbeid van het moeizaamste type, waarbij vooral indirecte effecten doorbraken forceren die de tegenpartij niet tijdig zag opduiken of waar ze zich achter de sluier kan verschuilen.

Brecht Arnaert geeft een beknopte samenvatting van een aantal elementen die aan de basis liggen van het communautaire conflict in Belgie.

43.

Observeren we nu het huidig communautair conflict, dan zien we dat vooral in het Franstalige discours heel wat contradicties te ontwaren vallen. Terwijl zij de Vlamingen verwijten niet solidair te willen zijn, blijven de Vlamingen jaar na jaar vele miljarden afstaan aan het armlastige zuiden van het land. Wanneer de Vlamingen de Waalse politici echter oproepen tot een responsabilisering van de overheidsuitgaven, wordt furieus gereageerd. Nochtans is het net diezelfde responsabilisering die Vlaanderen zichzelf moet opleggen om ?berhaupt solidair te kunnen zijn. Het is maar omdat Vlaanderen van zichzelf eist wat het van anderen eist, dat het Wallonie kan helpen. Mocht Vlaanderen op dezelfde manier uitgaan van Waalse solidariteit, dan zouden beide Gemeenschappen collectief verarmen. Er moet dus iets mis zijn met rangschikking van de axioma’s van de Waalse politieke filosofie. En dat is ook zo. De taalgrens is niet enkel een zorggrens, een economische grens of een cultuurgrens, maar bovenal een politiek-filosofische grens: op welke grondslag willen we de polis organiseren? Bezuiden de taalgrens beroept men zich op het principe van de solidariteit, te boven de taalgrens begint men eerst over verantwoordelijkheid.

44.

Het betonen van solidariteit is dan ook het opnemen van verantwoordelijkheid over iemand anders. Zelfs solidariteit draagt dus een kern van verantwoordelijkheid in zich: men kan niet op een onverantwoordelijke manier solidair zijn. Men bekijkt de noden van de hulpbehoevende en ondersteunt die, maar niet onvoorwaardelijk. Degene die solidariteit geniet, wordt verondersteld van de tijdelijke steun gebruik te maken om zijn zelfredzaamheid terug op peil te brengen. Verantwoordelijkheid komt dus voor solidariteit. Niet andersom.


 

Om de staatsstructuur van Belgie te wijzigen is er een 2/3 enthousiasme nodig en een meerderheid in beide taalgroepen, wat wijzigingen quasi onmogelijk maakt gezien een vijfde van de zetels een blokkeringsminderheid oplevert.

57.

Wie in Belgie de grondwet wil veranderen heeft een tweederdemeerderheid nodig. Dat op zich zou niet zon probleem mogen zijn. Achtentachtig van de honderdvijftig zetels in de federale Kamer worden ingenomen door Vlamingen. Alleen, de meeste institutionele veranderingen sinds 1970 staan niet eens in de grondwet, maar in Bijzondere Wetten. Wat daar zo bijzonder aan is, is dat ze quasi totalitair zijn: om ze te veranderen heb je namelijk een viervijfde meerderheid nodig. Dit is geen fictie. Wie bijvoorbeeld de Bijzondere Wet op de Hervorming van de Instellingen (1980) wil aanpassen heeft niet enkel een tweederde meerderheid nodig in de hele Kamer (100 van de 150 zetels), maar ook nog eens een gewone meerderheid in elke taalgroep. Dat maakt dat de Franstaligen, ook in het hervormen van de staat, een veto hebben. Met een vijfde van de zetels kan in Belgie elke staatkundige hervorming geblokkeerd worden. Dat zit zo. De Franse taalgroep bestaat uit 62 zetels. 32 zetels vormen dus een meerderheid, 31 een blokkeringsminderheid. Als je nu weet dat de PS zelf al 26 zetels bezet, dan zie je pas waar de macht echt ligt. Het volstaat namelijk dat de PS nog 5 andere Franstaligen kan overtuigen om een blokkeringsminderheid te vormen, en alles blijft zoals het is. Zelfs al zou men proberen, dan nog zou een meerderheid van 32 zetels in de Franse taalgroep nooit kunnen worden gevormd. En men wil het niet eens proberen

 


Gezien deze juridisch en wettelijk verankerde situatie rest er volgens Brecht Arnaert nog slechts ??n truc: het verschil tussen law en legislation, tussen ‘het’ recht en ‘de’ wet: ’
60

Terwijl het recht wordt ontdekt, wordt de wet gemaakt. Wetten zijn een product van menselijk handelen die al of niet kunnen samenvallen met de realiteit. Het is niet omdat een wet wordt goedgekeurd, dat ze daarom waar is. Een wet kan ook onjuist zijn. Onjuist noemen we?onrechtvaardig. Of ?injuste?, zo u wil.’


 
67.

‘Wat van primordiaal belang is bij deze twee voorbeelden is dat noch het Plakkaet Van Verlaetinghe, noch de Declaration of Independence juridische documenten waren. Het waren morele documenten. Meer nog: ze verkregen pas juridische waarde nadat Filips II in de feiten moest erkennen dat ie vervallen was verklaard van de troon. De nieuwe wettelijke situatie volgde dus de morele sprong die men gemaakt had, niet omgekeerd. In dat verwerpen van die ongeoorloofde machtsaanspraak, in dat ogenblik van onmerkbare overgang, in dat ene morele moment, sterft het oude juridische verband, en wordt een nieuw juridisch verband geschapen. Op dat ogenblik wordt letterlijk iets nieuws geboren, dat tegelijkertijd eeuwenoud is: het idee dat het individu moreel en politiek soeverein is, en dat geen wet ter wereld die waarheid kan veranderen. Het is een moment waarop alle axiomas van het samenleven terug in hun natuurlijke volgorde vallen, en de rede terug in ere wordt hersteld. Het is een ogenblik van waarheid waar men door wordt geraakt, een esthetische ervaring die men vast wil leggen in een grondwet. Het is het gevoel deel uit te maken van iets universeels, het is een zijnsmoment, krachtig in zijn eenvoud en puur in zijn beleving. Dat moment komt er echter niet vanzelf. Vrijheid is niet iets wat wordt gegeven, het is iets wat men moet verdienen. Secessie plegen, individueel of collectief, vergt moed, zelfbewustzijn, morele integriteit en vastberadenheid.’

 


Hier toont Arnaert zich als romanticus aanhanger van een ?marxistische? hoop op een kwalitatieve omslag. En dat is een mooie houding die getuigt van de nodige thymos maar die nergens toe leidt wanneer in de coulissen niet de economische, sociologische en financiele basis gevormd werd waarop een ‘kwantumsprong’ zou kunnen steunen.

Maar geen nood, daar wordt drastisch aan gewerkt. In de eerste plaats door de Franstalige politici, vooral binnen de PS? waar de partijtop en haar wandelgangen steeds meer wegheeft van een rozig friemelende krabbenmand.

Dat de Schotten binnen een paar jaar hun onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk zullen aankondigen, heeft ook niets vandoen met toerisme en schapenkweek. Dat binnen Belgi? de verhouding ?verantwoordelijkheid – ? solidariteit? anders gemunt zal worden, voel je maar al te goed aan die krabbenmand van Di Rupo I waar plan W en B en een stevig anti EU discours nauwelijks nog kan verhullen hoe erg het land eraan toe is.

Of de PS bereid is om met de hete adem van de FGTB en co in de nek? ‘verantwoordelijkheid’ op te nemen voor ‘solidariteit’, ook in Walloni? en Brussel dan wel of het IMF en de EU tuchtigingscommissie het vuile werk moeten verrichten, zal de komende maanden duidelijk worden. In het eerste hypothetische geval kabbelt dit land nog een tijdje voort al voelen de Brusselse partijbonzen steeds meer de nattigheid in een Wallobrux – constructie. In het tweede geval kan het allemaal wel eens heel snel gaan.

Maar de economische en financiele ontwikkelingen zullen de drive zijn van het ?verlaten? of ?verstoten?, al dan niet met fraaie verklaringen.

Of zoals Rik Van Cauwelaert het nog omschreef in Knack van 25012012:?De regering Di Rupo mag geen Costa Concordia worden

Alsook de week voordien:?De premier is naakt

 

Archief

vrt deredactie.be – opinie: Op zoek naar een verslavende passie…

15 januari 2012

Op zoek naar een verslavende passie?


11 / 01 / 2012



?Als artsen ons aanbevelen om een dieet te volgen en te sporten, dan nemen we hun goede raad ter harte, al lukt het ons maar zelden om die discipline lang vol te houden. We zijn nu eenmaal mateloze wezens die meer willen genieten dan goed voor ons is. In tegenstelling tot andere zoogdieren, die blijkbaar geen hogere genotsvormen kennen, hebben wij de neiging om voortdurend onze natuurlijke grenzen te overschrijden, op zoek naar een zin in ons bestaan
.? Peter Venmans, Het derde deel van de ziel – Over thymos. 

Na de feesten van het einde en het nieuwe begin en hero?sche twistgeschriften over wat nu precies wetenschappelijk is en wat allemaal zonder waarheidspredicaat afgevoerd moet worden, kan het geen verrassing zijn dat een filosoof korte metten maakt met de zoveelste reeks goede voornemens die nog voor het einde van deze maand zullen sneuvelen.
En dan kwam er nog een wetenschappelijk artikel uit The New England Journal of Medicine bovenop waaruit blijkt dat laagcalorische di?ten op termijn een gestage kiloklim triggeren omdat allerlei hormonen aangepord worden die een zoveelste uithongering van ons geteisterde lijf moeten vermijden.

Jojo met Joschka

Een fascinerend voorbeeld van dit jojo-effect was de ?groene? Duitse minister van buitenlandse zaken Joschka Fischer. Deze zoon van een Hongaarse slager hield er in de nationale politiek een Bourgondische levensstijl op na. Als vice bondskanselier deed hij een gooi naar nog grotere populariteit door een alcoholvrij crashdieet te volgen gepaard aan dagelijks joggen. De maandelijkse confrontatie met zijn even zwaarwichtige politieke opponent, Helmut Kohl, in de Bundestag gaf hem vleugels terwijl Kohl nauwelijks nog rechtop kwam, oog in oog met Fischers gewichtsverlies. Hij verloor op een jaar ruim 35 kg en liep de marathon van New York in 2001. Zijn boek ?Veertig kilo later? werd een bestseller.

Inmiddels zit Herr Fischer weer beter dan ooit in het vlees.

Op langere termijn gaat het niet om crash-di?ten of andere wonder-di?ten.
Ook de slachtoffers van?bariatrische heelkunde met verkleinde magen en versleutelde spijsverteringssystemen blijken na tien jaar of vroeger hun vaak spectaculair gewichtsverlies weer te hebben terugverdiend.

Overlevers

Wij stammen immers af van de overlevers van de grote hongersnoden die de evolutie van onze voorouders teisterden. Ons lijf is geprogrammeerd op een optimaal energieverbruik en bij tekorten (al dan niet kunstmatig opgewekt) worden al onze erfelijke overlevingsmechanismen op gang getrokken. Eens gerodeerd blijven die stand-by om iedere hongeraanval te pareren.

?Ongelooflijk dokter, ik eet minder dan bij alle vorige di?ten en toch word ik dik van ademen – Ik weet er alles van mevrouw, strenge di?ten maken het op termijn alleen maar erger?.

Het wordt dus wachten op antihormonen en andere farmaceutische alchemie om die overlevingstechnieken te omzeilen en onze hongermodulatie te misleiden. In afwachting is er een weinig hoop: matigen, vari?ren en bewegen, en vooral een genoeglijke verslaving kweken.
We deden het reeds gretig en volhoudend met tabak, alcohol, vet en suiker. Niet iedereen was er even goed in. Laat staan in het stoppen van die verslavingen. En de moeilijkste van alle blijkt die van het eten.

Ademen kan zonder nicotine, drinken kan zonder alcohol maar afvallen kan niet zonder eten. Zeker niet in snelle en onzekere tijden waar frustraties vaak tot verslaving leiden, waar existenti?le leegte gretig gevuld wordt met lekkers en zoet.

Verslaven en bewegen

Bewegen helpt verbranden en bij verstandige technieken die overbelasting vermijden, kan de eigen endorfineproductie een verslavend genot bezorgen. Andere voedselmijdende verslavingen helpen ook, maar de vraag is of je daar op langere termijn meer baat bij zal hebben. Roken, opwekkende drugs, opiaten en alcohol helpen bij afvallen, maar veroorzaken vaak erg veel andere ellende.
Het wordt dus zoeken naar een heerlijke passie als verslaving. Bewust eten bijvoorbeeld om ons brein te misleiden met fijne vetten en eiwitten maar zonder suiker.

?We moeten dus niet de illusie koesteren dat we met onze rede soevereine meesters zijn over ons lichaam. Een verstandig mens beseft dat de kracht van zijn verstand beperkt is en probeert zichzelf om de tuin te leiden door gezonde en gelukkig makende verslavingen te ontwikkelen in plaats van schadelijke.
Wat alle ware sporters je zullen vertellen, is dat al die tegennatuurlijke inspanningen onmogelijk zijn zonder een stevige dosis fanatisme. Het gaat nooit alleen om gezondheid ? dat is maar een rationalisering – maar om de passie van het sporten zelf die je in haar greep heeft
.? (Peter Venmans, Over thymos).


 

Archief

vrt deredactie.be-opinie: Na de vette jaren….

4 januari 2012

Na de vette jaren?

28 / 12 / 2011


?Hoewel stabiliteit altijd de hoogste prioriteit had, was dit niet het doel. Stabiliteit was noodzakelijk om tot ?grote dingen? te komen. Daarom moet je in buitengewone tijden of crisissituaties altijd eerst hard optreden. Je jaagt iedereen de stuipen op het lijf en daarna gebruik je die periode waarin iedereen die angst nog voelt, om je nieuwe beleid erdoorheen te jagen.? Chan Koonchung, De vette jaren

Dezer dagen worden gevuld met spijs en drank en bij gebrek aan sneeuw en ijs is de lucht zwanger van wensen van mensen van goede wil. Muziek voor het leven hielp eens te meer ? met nog meer succes dan vorig jaar en een paar miljoen van ?s lands nieuwe bestuurders ? de verschrikkingen van de werkelijkheid te weren. Voor de laatste keer? Of toch niet want volgens ervaren marketingdeskundigen die in de vaderlandse pers gratis hun nieuwjaarsadviezen delen kan deze succesformule na de vette jaren nog goed van pas komen voor deze tijdelijk gulle bestuurders.

Waar is dat feestje?

Zeker na de vette jaren boden offergaven voor het oog van de ander soelaas en hielp synchroon bewegen in groep op de tonen van opwekkende muziek tegen de pijn van het onvermijdelijke.

Zeker, Music for Life was een gigasucces vol positivisme voor wie dorst naar gerechtigheid na anderhalf jaar zonder federale regering maar met beurs-, bank- en euro-crisissen. Een feestje met ?iedereen een beetje beroemd? want volgens Marc Michils, CEO van Saatchi&Saatchi is ?altruisme een vorm van individueel geluk. Onbaatzuchtig handelen betekent een kans het eigen geweten op te poetsen. Door een actie breng je de wereld toch iets meer in evenwicht. Studies hebben aangetoond dat mensen die zich onbaatzuchtiger gedragen, ook gelukkiger zijn. ?

Dat dit niets van doen heeft met de offici?le doelstellingen van de actie tegen ?diarree grootste doodsoorzaak ter wereld bij kinderen?, wordt hier helder en precies geformuleerd. Het gaat niet om de ander, het gaat helemaal niet om kindersterfte door buikloop, het gaat om jezelf als deelnemer in de ogen van wie voor jou betekenis kan hebben. Meer nog, ernstige kritiek op de besteding van de ingezamelde giften (toch dik 7 miljoen Euro) wordt vakkundig verzwegen. Het gaat immers om het goede te doen om dat goede zelf, voor en door jezelf. Het heeft niets meer van doen met het vooropgestelde doel laat staan met het re?le resultaat.

Inmiddels werd ?Music for Life? door reclamegoeroes tot publieksdomein verklaard en handig opgepikt door de organiserende instanties in tegenstelling tot ?Pukkelpop? dat na de wervelstorm jammerlijk de kans had gemist op eenzelfde aureool voor en door zijn bezoekers.

Winter na de lente

Zeker, er was ook leed genoeg in het voorbije jaar om blijvend te herinneren, naar ernst, omvang, dreiging en nabijheid. Door economische klimaatveranderingen volgde op een zelfverklaarde lente een eindeloos bloedige winter. Natuurrampen kregen de allures van wraak door toornige goden, voortekenen voor de implosie van uitgeputte machtsverhoudingen, de val van in zichzelf gekeerde politieke dynastie?n ver weg en heel nabij. Beurzen in casinorood, corrupte rating-bureaus, tuchtigende markten, energieprijzen bepalen wel en wee, werk en pensioen van onzekere burgers.

In ?De vette jaren? formuleert een ervaren lid van het Chinese partijbureau voor vergelijkbare tijden een goed doortimmerd scenario: ?We moesten ervoor zorgen dat het volk zichzelf de stuipen op het lijf joeg. De mensen moesten bang worden dat de regering zich niet meer om hen bekommerde, ze moesten bang worden voor anarchie, wat Hobbes een oorlog van allen tegen allen noemde. Om zijn woorden in Leviathan te gebruiken: in een natuurlijke situatie is het menselijk bestaan eenzaam, armoedig, afstotelijk, beestachtig en kort. Een situatie waarin leven en bezit niet meer zeker zijn is de ultieme angst.?

Geluk

Zeker, ook geluk was nog heel gewoon. De Europese president bezorgde zowat alle lokale en wereldleiders een relatiegeschenk met Vlaamse klasse: ?Geluk. The World Book of Happiness?.

Het voorbije jaar hielp ?Mindfullness? stress te hanteren, depressies en angsten te weren. En anders was er wel de Nederlandse neuroloog Dick Swaab die ons probeerde gerust te stellen met ?We zijn ons brein? en daar valt niets aan te doen, behoudens misschien wat farmacologische correcties.

Vandaag bepleiten reclametoppers ?n regeringsleiders hand in hand het individuele geluk voor hun doelgroepen en kiezers. Alsof ze dezer dagen in de publieke ruimte anders niets meer te slijten hebben dan individueel geluk als antwoord op onzekerheid en angst, op economische en politieke ontwikkelingen.

Geheugen

Volgens de Chinese schrijver Chan Koonchung in ?De vette jaren? moeten gewone mensen zich niet al te veel bezig houden met economische en politieke herinneringen: ?Dat is niet goed voor hen, en het is niet hun taak. Het zijn de intellectuelen die niet mogen vergeten. (?) De meeste mensen zullen zeggen dat een valse hemel hoe dan ook beter is dan een goede hel. Er zullen altijd mensen zijn die toch voor de goede hel kiezen, hoe vreselijk die ook is. Omdat ze in de goede hel tenminste zeker weten dat ze in de hel zitten.?

Volgens een vermaard Chinees spreekwoord is gelukkig wie in oninteressante tijden leeft.

Interessante tijden vereisen vaardigheden met onzekerheidsrelaties.

Laten we in 2012 spelen met versluierde ogen om beter te kunnen zien.


 

Archief

DVD HEIMAT 1-4 Edgar Reitz: Eine deutsche Chronik – Chronik einer Jugend – Chronik einer Zeitenwende – Die Frauen – Schabbach ist ?berall

2 januari 2012

DVD HEIMAT 1-4 Edgar Reitz: Eine deutsche Chronik – Chronik einer Jugend – Chronik einer Zeitenwende – Die Frauen – Schabbach ist ?berall

Vandaag speelt ?Groenten uit Balen? in Vlaanderen eindelijk op het witte doek.

Ooit verklaarde de Vlaamse auteur Walter Van den Broeck uit diezelfde Kempen met deemoed: ?Het is tenslotte overal Turnhout?.

En zo ook eindigt de Duitse cineast Edgar Reitz zijn fenomenale serie met deel 4 in de tweede dvd onder de titel ? Schabbach ist ?berall?.

Het denkbeeldige dorp in de?Hunsr?ck staat voor het leven in zowat heel West Europa gedurende de voorbije eeuw.

Na de succesvolle drie seizoenen die de periode 1919 – 1982, 1960 – 1970 en 1989 – 2000 biedt de vierde reeks een reflectie door de ogen van ?Lulu?? op de rol van de vrouwen als draagsters van het verhaal van menig dorp en stad, familie en gemeenschap, niet alleen in Duitsland.

De tweede reeks staat stijf van de clich?s over pre- en post-68. Over de grote revolutionaire tijden in Schwabing Munchen – vroeger Simplicissimus, later de nazi?s en nog later de vroege 60ter rellen tegen het burgermannengezelschap dat de stad M?nchen beheerste. Die clich?s zijn storend, vooral omwille van hun waarheidsgehalte: de zogenaamde linkse beweging in die tijd stond effectief stijf van zelfverzonnen clich?s en onnozel kopieergedrag in een zoektocht naar beter. Niet alleen in Berlijn en Belgi?.

Deel 2 en 3 hebben prachtige muzikale bewerkingen van geliefde gedichten en composities. De eenmakingsproblematiek, de massale inwijking van Russische Duitsers na de val van de muur, het vertrek van de Amerikaanse rakettenbatterijen en de vredesbeweging tegen de kruisraketten worden zonder veel schroom belicht. Pijnlijke historische geheimen duiken vaak onverwacht op in het verhaal, zoals de geschiedenis van een land en een streek graag zijn geheimen koestert om erger te voorkomen.

De tijdsgeest is alom present, tot en met in de nabeschouwingen waar blijkt dat ook de commercie de Hunsr?ck in haar greep heeft gekregen met een complete Heimat-rondrit, inclusief bezoeken aan alle filmlocaties en kennismaking met de acteurs – vaak personages uit de dorpen zelf.

Edgar Reitz mogen ze daar tussen Rijn en Eifel een standbeeld geven, in M?nchen een school en in Berlijn minstens een plein.

Zeer de moeite en ver uitstijgend over de denigrerende betekenis die graag aan ?heimat? wordt gegeven.