knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

DVD serie ?BORGEN? deel 2 – over een eerste vrouwelijke premier voor Denemarken.

26 mei 2012

DVD serie ?BORGEN? deel 2? – over een eerste vrouwelijke premier voor Denemarken.

Knap opgezet, goed geacteerd, minder diepgang op politiek vlak en in de onthulling van de technieken van het behoud van macht. Dit seizoen legt meer de nadruk op de menselijke, vrouwelijke, familiale, relationele aspecten en problemen van het vrouwelijke premierschap en de relationele spanningen tussen de spindoctor en zijn geliefden. Een paar mooie zetten op nationaal en internationaal vlak. Maar verder uitzicht op seizoen 3 wat eraan zit te komen met spannende openingen gezien premier Brigitte Nyborg na de hervormingen van sociale zekerheid vervroegde verkiezingen heeft uitgeschreven.

De thematische openingsquotes waren in het eerste seizoen interessanter.

“A prince should have no other aim or thought but war and its organisation and discipline.” – Machiavelli

“The Prince knows that it is far safer to be feared than loved.” – Machiavelli

?Democracy is the worst form of government, except all others that have been tried.” – Churchill

?Denying the existence of a ghost will only make it grow bigger” – Greenlandic proverb

“Hence it comes that all armed prophets have been victorious and all unarmed prophets have been destroyed.” – Machiavelli

?Politics is war without bloodshed. War is politics with bloodshed” – Mao Zedong

“Trust is good, control is better” – Lenin

“History is a nightmare, from which I am trying to wake” – James Joyce

“You won’t know what hit you before it’s too late” – American arms producer

“A Prince never lacks legitimate reason to break his promise” – Machiavelli

seizoen 2

?In Brussels No One Hears You Scream”

 

http://www.guardian.co.uk/tv-and-radio/2012/feb/01/sidse-babett-knudsen-borgens-appeal

 

 

 

Archief

vrt deredactie.be – Opinie: De antidemocratische paradox van een onderwijsnivellering

20 mei 2012

De antidemocratische paradox van een onderwijsnivellering


16 / 05 / 2012


?Het is geen zeldzaamheid om leden van de gevestigde orde in het Britse onderwijs te horen verklaren dat het examensysteem elitair is en een discriminerende werking op de intellectuelen vaardigheden van mensen uit arbeidersklasse heeft. Op een soortgelijke manier zijn musea en zelfs bibliotheken bekritiseerd omdat ze de vaardigheden van mensen met verschillende achtergronden niet zouden appreci?ren. Dit sentiment is in het onderwijs het frappantste, waar men wanhopige pogingen onderneemt om te garanderen dat mensen ??n of ander diploma behalen. Als gevolg daarvan worden normen voortdurend bijgesteld om te garanderen dat de leerlingen zullen slagen. Door nivellering en devaluatie van diploma?s en kwalificaties neemt de lust om de wijze van beoordelen verder aan te passen alleen maar toe?. Frank Furedi, Waar zijn de intellectuelen?

In Nederland stijgt de schoolse spanning dezer dagen weer naar aanleiding van de ?centraal examen?-tijd: het afsluitende examen van het voortgezet (middelbaar) onderwijs. Met de democratisering in het onderwijs bij onze noorderburen werd deelnemen belangrijker dan excelleren: de beruchte ?zesjescultuur?. Vermits toch iedereen zijn einddiploma zou halen, leek het economischer op een zes te mikken dan voor een tien te gaan.

Erger nog, steeds meer onderwijsinstellingen – ook hogere – werden geconfronteerd met de financi?le gevolgen van te weinig afgeleverde diploma?s. Ze werden afgerekend op hun ?output?, en wanneer die niet voldoende opleverde werden de afhakers opgeroepen om mits een passende begeleiding – copy&paste – de nodige eindwerken en -toetsen op te schonen tot een extra diploma: goed voor de instelling, goed voor de gesjeesde student. Kortom iedereen blij.

Intellectuele misleiding

Studenten worden vleiend verleid en universiteiten worden voortgezet volwassenenonderwijs. Op die manier hopen gelijke-kansen-democraten de barri?res tot bachelor en masterdiploma?s te slechten. Wie vooral ge?nteresseerd is in een degelijke beroepsopleiding, ambacht- en vakmanschap moet omwille van die egalitaire principes toch aan een algemeen vormende opleiding alsof alleen die zaligmakend is.

Wie toch de illusie koestert met zo?n gedemocratiseerd diploma ergens aan de bak te komen, is er aan voor de moeite buiten de onderwijswereld. Deze vorm van intellectuele misleiding is niet enkel in Engeland en Nederland aan de orde. Onderwijshervormingen die voor iedereen gelijke kansen willen door nivellering, blijken voor de meeste deelnemers een afknapper.

Omdat volgens de Nederlandse minister van onderwijs in het demissionaire kabinet Rutte de basis van het onderwijs op orde is, dient de lat van de ?zesjescultuur? verhoogd. Zo ook bij het aan de gang zijnde centrale eindexamen van de middelbare scholen. De voorbije jaren daalde het percentage geslaagden met bijna tien procentpunten wegens de grotere doorstroming naar algemeen vormende onderwijstypes.

Intussen zien nerveuze schooldirecties en lerarenorganisaties de bui hangen. Vermarkting van het onderwijs, forse fusies wegens verbijsterende uitgaven aan infrastructuur, directieleden en buitenlandse investeringen kwamen nooit ten goede aan de onderwijskwaliteit. Het aantal ?ophok?-uren (zonder les wegens geen leraar voorhanden) nam alsmaar toe. Middelbare scholen proberen nu zelfs hun zwakste leerlingen weg te houden van het eindexamen om het globale slaagpercentage van de school te verhogen. Naast hun reputatie hangt daarvan ook een flink stuk renumeratie af.

Priv?scholen met toekomst

Anderzijds investeren steeds meer ouders uit eigen zak in extra examenvoorbereidingen bij priv?-instellingen die hun pupillen (vooral meisjes met oog voor goeie studieresultaten) voorbereiden op de eindexamens. Voor ??n trainingsdag kost dit 150 Euro. Het dubbele voor een driedaagse bijspijkercursus. Volgens de resultaten scheelt een dag intensieve examentraining makkelijk ??n punt of tien procent op de uitslag. Een jaartje zittenblijven kost al gauw 7500 euro, all in.

De nivellering van het middelbaar onderwijs met afschaffing van ?elitaire? vakken en opleidingen leidt – niet alleen in Nederland – tot steeds meer priv?-onderwijsinstellingen waar het goed toeven en studeren is voor wie het betalen kan. Een vergelijkbaar fenomeen doet zich voor in het hoger en universitair onderwijs met het ontstaan van elite-faculteiten en dito dure opleidingen.

Populistisch gelijkheidsdenken heeft paradoxale gevolgen. Wanneer iedereen uit dezelfde diplomaruif kan slobberen, smaakt het voer naar nergens. Of zoals het communistische Kamerlid Marcus Bakker het al eind jaren zeventig bij de democratiseringsplannen voor de middenschool in de Nederlandse Tweede Kamer formuleerde: ?Nu kunnen arbeiderskinderen eindelijk naar het gymnasium en dan schaffen ze het gymnasium af.?

Falende elites

Bittere werkloosheid met een ?hoog gekwalificeerd? diploma leidt ook nog eens tot opstandige lentes. Wie fors investeerde in een hogere opleiding en dan onder het behaalde niveau of helemaal niet aan de bak komt, heeft een rekening te vereffenen met een overheid die dit soort democratiseringsillusies aangezwengeld heeft. De ontnuchtering bij zo?n onrechtvaardige behandeling en de angst voor het verlies van sociale posities kan woekeren als ressentiment.

Zeker wanneer de bestuurlijke elite faalt in een economische en financi?le chaos. Zeker wanneer onbekwame topbestuurders van banken, bedrijven, scholen, sociale woningmaatschappijen, falende ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen kwijting krijgen voor wanbeheer en graaigedrag. Het Nederlandse Sociaal en Cultureel Planbureau heeft met zijn nieuwste rapport over ?de sociale staat van Nederland? aangetoond dat ?het gevoel grip te hebben op het eigen leven? het belangrijkste criterium is voor een pessimistische of optimistische toekomstvisie.

Dat gevoel van ?grip hebben? zal zeer zelden het gevolg zijn van een genivelleerd algemeen vormend onderwijs, laat staan van diploma-bedelingen in het hoger onderwijs. Een degelijke beroeps- en technische opleiding waar fors ge?nvesteerd wordt in leerlingen, personeel en infrastructuur biedt de meeste jonge mensen veel meer mogelijkheden om grip te krijgen op een eigen creatief en productief arbeidsleven.

Wie toch de barri?res naar een klassiek gymnasium of een meer abstracte academische opleiding wil slopen, doet dit ten individuele titel. Barri?res tot een dergelijke opleiding maken deze precies zo aantrekkelijk. Alleen wie het ernst is met zijn of haar intellectuele ontwikkeling zal de nodige inspanningen willen (en kunnen) leveren om op een academisch niveau te excelleren.

?Uit het infantiliseringsproces (van het onderwijs) komt een pessimistisch en antidemocratisch mensbeeld naar voren. De doelgroep van het sociale integratiebeleid bestaat uit individuen die geen gelijkenis met het ideaalbeeld van het democratisch subject vertonen. In ideale voorstellingen van democratische participatie wordt uitgegaan van burgers die intelligent en verantwoordelijk genoeg zijn om zelfstandig te handelen en hun rechten te laten gelden. Ze kunnen kritiek uitoefenen en verdragen. Ze zijn volwassen, bezitten verantwoordelijkheidsgevoel en zijn bereid belang te stellen in zaken die niet alleen hen maar ook andere segmenten van een gemeenschap be?nvloeden. De huidige culturele instanties en onderwijsinstellingen geven signalen af als zou van mensen niet mogen worden verwacht dat ze zich overeenkomstig democratische idealen gedragen. Zij verwachten daarentegen van hun publiek dat het emotioneel is, dat het alleen in zichzelf belang stelt, en dat het niet nieuwsgierig en niet volwassen is?. Frank Furedi, Waar zijn de intellectuelen?


 

Archief

Eli Pariser: Beware online “filter bubbles” – Ontdek welke spionnen je tijdens het surfen allemaal volgen

18 mei 2012

Eli Pariser: Beware online “filter bubbles”


http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html

Ontdek welke spionnen je tijdens het surfen allemaal volgen



CollusionJe surftochten op het internet blijven niet onopgemerkt. Welke pagina?s je ook bezoekt, overal liggen er bedrijven en marketingboys op de loer die je surf- en leesgedrag nauwgezet in kaart brengen. Wie er zoal in jou ge?nteresseerd is, zie je vanzelf als je Collusion installeert.

Collusion is een gratis uitbreiding voor de browser Firefox. De toepassing laat aan de hand van een grafiek zien welke partijen je surfbewegingen zoal traceren, en hoe die bedrijven of diensten onderling weer met elkaar verbonden zijn. Op dit moment verkeert Collusion nog in een experimentele fase; de initiatiefnemers willen de internetgebruiker vooral bewust maken van de aanwezigheid van nieuwsgierigaards. In een volgende fase moet het echter ook mogelijk worden om ongewenste?trackers uit te schakelen via de tool. Bovendien krijg je straks de mogelijkheid om (op vrijwillige basis) mee te bouwen aan een globale database vol informatie over deze pottenkijkers. Die gegevens zullen daarna gratis toegankelijk worden gemaakt voor analisten, researchers en journalisten.

Eenmaal ge?nstalleerd activeer je Collusion via het nieuw verschenen knopje in de Add-onbalk van Firefox (helemaal rechtsonderaan). De site die je op dat moment bezoekt licht blauw op, de geconnecteerde bolletjes er omheen zijn de sites en diensten die via cookies van dit bezoek op de hoogte worden gebracht. Je kan het kluwen van sites overigens alle kanten op slepen of bepaalde bolletjes naar een andere plek schuiven, bijvoorbeeld om een deel van de grafiek wat overzichtelijker te maken. Tot slot is er nog een exportfunctie voor de grafiek, maar die bleek ten tijde van onze test nog niet te werken.

Wil je eerst zien hoe Collusion precies te werk gaat voordat je de add-on installeert? Bekijk dan de?interactieve demo op de site eens.



Inhoud afkomstig van:?http://blogs.tijd.be/tzine/2012/05/ontdek-welke-spionnen-je-tijdens-het-surfen-allemaal-volgen-.html?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=TZINE&utm_content&utm_term#ixzz1vEvAF5Tr

 

Archief

vrt deredactie.be – OPINIE: Heer Bommels opbeurende woorden.

4 mei 2012



02 / 05 / 2012


? ?De Bovenbazen hebben hun ondernemingen gebundeld tot gigantische kankergezwellen, die ons leven binnensluipen als olifanten in een porseleinkast, zodat we in hun web verstrikt raken, zonder dat we het weten. En onbemerkt wordt ons een oor aangenaaid, zodat we moeten leven van de hand in de tand zoals de vogelen des velds.? Wat een geluk, dat een ontmaskerend meesterwerk als het onderhavige het daglicht ziet voordat het te laat is. Als heer, die op zijn tellen past, zit ik er vol van, zodat ik niet zal nalaten het steeds weer te herhalen, terwijl de geneesheer mij volstrekte rust heeft voorgeschreven. Maar als ik zou sterven zonder dit te hebben gedaan zou ik er mijn hele leven spijt van hebben. De aanschaf van dit boek is dan ook voor iedereen een noodzaak; al zou men er geld op moeten toeleggen. ? Heer Bommel op de flap van De Bovenbazen uit 1963.

Rommeldam, 2 mei 2012

Honderd jaar geleden werd Marten Toonder in Rotterdam geboren als zoon van een koopvaardijkapitein. Hij zou wereldberoemd worden met de verhalen van Tom Poes en Heer Bommel. Schitterende scenario?s met merkwaardig ouderwetse tekeningen boven fors ironische tekstblokken vol elegante formuleringen en diepzinnige bedenkingen.

?? het leven heeft mij geleerd, dat men altijd eenzaam is wanneer het onrecht bestreden moet worden. Het enige wat men nodig heeft is een sterke vuist en een onbevreesd gemoed!.? (Heer Bommel in De Dropslaven 1959)

Er zijn zo van die ongelooflijke verhalen die je een leven lang met je meedraagt en die je misschien ooit nog hoopt kwijt te raken. Waarin wij zelden plegen te slagen. Maar toch kennen ze soms een geheel verrassende wending.

De grote omwenteling

Halfweg de jaren zeventig van de vorige eeuw was het prettig om een goed doel in het leven te hebben. Wij dachten het onze te vinden in de grote ommekeer van de zogenaamde proletarisering. Waar eender welke arbeider voor zijn kinderen van een hogere studie droomde, ruilden wij de universitaire aula voor de fabriekshal, de prof voor de arbeider, de pen voor de hamer.

Drieploegendienst als bandwerker in een asbest-cementfabriek bleek dan wel een training in gedisciplineerd tijd besteden maar intellectueel was het niet echt stimulerend. Tijdens het eindeloos op maat breken van met verf bespoten asbestleien, het stapelen en in ??n draaibeweging op de afvoerband plaatsen, hielp hoofdrekenen over productie en winst om de tijd te doden. Lawaai en het tempo van de band verhinderden ieder gesprek.

Ook al beweerde de meestergast dat asbest een volkomen natuurlijk product was en dus helemaal geen bedreiging voor de gezondheid zoals toen wel eens verteld werd, toch werd bij de ?Johns Manville?-vestiging gratis melk ter beschikking gesteld van arbeiders in het asbeststof. Om de twee uur werd een bandwerker afgelost voor zeven minuten plas- en drinkpauze.

?Altijd in de weer; als het niet met het lichaam is, dan is het wel met de geest.? (Heer Bommel in De Mobbeweging uit 1970)

Het Volkske

Daar zat ik dan voor een glas melk ? volont? aan lege schafttafels met ACV dagblad ?Het Volk? van de ploegbaas die toendertijd naar goed Kempense gewoonte meteen ook vakbondsafgevaardigde placht te wezen. Omdat alleen de sportkatern zich in een zekere populariteit kon verheugen bij de medeproleten, verhelderde mij herhaalde verdieping in stichtelijke paragrafen van kanunnik D?sir? Johannes De Swaef (1908 – 1988).

Deze bezige bij van de christelijke arbeidersbeweging was van vele markten thuis. Hij had burgerlijk en kerkelijk recht gestudeerd aan de Leuvense Alma Mater en waakte als diocesaan proost over zowat alle geledingen van de christelijke zuil. Wekelijks trok hij mijn aandacht met zijn geestelijk woordje tot lering en vermaak. De column van de kanunnik staafde illusies uit een katholiek verleden die voor ons als toekomstbeelden aan de einder rood gloorden.

Alle wereldse bezwaren zou de kanunnik achter zich laten als groot-cantor van het kapittel van Sint-Baafs.

De toekomst achter ons

Maar het leukste van de ?aflos? was voor mij iedere dag weer de strip in het Volkske van de ploegbaas met Tom Poes en Heer Bommel. Nog lang na het walsen van de virtuoze zinswendingen, het snuiven aan de pentekeningen en het proeven van een andere wereld braken de asbestleien weer lichter en stonk de verf en het stof even wat minder.

Ik nam mij in die duistere tijden voor de auteur van die beeldverhalen ooit per brief een dankwoord te laten toekomen over hoe de vruchten van zijn pen mijn leven aan de fabrieksband minder bezwaarden. Maar zoals dat wel meer gaat met goede voornemens van heren en hun dienaren, kwam het er nooit van. De toekomst lag achter ons omdat we gedreven werden door de aanblik van het verleden. Als u begrijpt wat ik bedoel.

?? Ik ben een heer, die eenzaam zijn weg gaat. Omringd door onbegrip en een teer gestel, zodat het hoofd hem vaak omloopt. Ik zou wel willen weten of de toekomst v??r of achter mij ligt, als u begrijpt wat ik bedoel.? (Heer Bommel in De Grijze Kunsten uit 1976)

Opbeurende woorden

En toch, heel vele jaren later, kreeg ik de gelegenheid Marten Toonder persoonlijk te danken voor de verlichting van mijn bezwaard hoofd tijdens precaire arbeidsomstandigheden in een ver verleden, waarvan ik het stof nog diep in mij tracht te verdragen.

Het was bij de uitreiking van de Bronzen Adhemar te Turnhout voor de meesterlijke verstripping van De Avonden van Gerard Reve door Dick Matena. De meester kwam Dick als oud-leerling en medewerker persoonlijk feliciteren. Hij was groot en helder, alert en geestig ondanks de achtergrondgeluiden die zich bij dergelijke feestelijke gelegenheden plegen te manifesteren.

Wanneer ik hem nabij zijn grote betere oor deelachtig kon maken aan mijn arbeidzaam verleden in moeizame omstandigheden en de opbeurende rol van zijn verhalen daarbij, antwoordde hij als een heer van stand: ?Een enkel opbeurend woord; dat is waar de wereld behoefte aan heeft?.

?In stilte doe ik veel goeds, en wat kan ik meer doen? Als men teveel leest, heeft men geen leven meer, bedoel ik. Het is gevaarlijk; leer dat van een oudere en wijzere.?

?Ik kom van verre om jullie voorspoed en voedsel te brengen, die ik met grote ontberingen heb beschermd, zodat honger en dorst mij plagen. ??

?Het is prettig om een goed doel in het leven te hebben?, sprak hij tot zichzelf. ?Wat is er beter dan welvaart aan achtergebleven volkjes te brengen en ze duidelijk te maken wat ze missen zonder dat ze het weten? ?? (Heer Bommel in de Geweldige Wiswassen uit 1978)