knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

DVD – Nuri Bilge Ceylan, Three Monkeys

30 juli 2012

Fascinerende film van Nuri Bilge Ceylan: wat een beelden, wat een gespannen ellende: ‘horen, zien en zwijgen’ –
?Ooit smelt je hart als een kaars/En staat de wanhoop voor jouw deur/En wacht daar als een slaaf.

 

Bespreking van Coen van Zwol in NRC

Three Monkeys

Door Coen van Zwol

Het laatste beeld is van ongewone zeggingskracht. Een man kijkt vanaf het balkon roerloos naar de horizon, waar onweerswolken naderen. Droevig, verlangend; wie zal het zeggen. Alles beweegt: schepen op de zee, een trein op de rails, auto?s op de snelweg. Behalve de man.

Three Monkeys van de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan is een duister, hypnotiserend portret van een gesloten, bewegingloos gezin in een stad vol beweging. In hun muffe appartement draaien ze als schimmen om elkaar heen, verraden elkaar, doorzien dat, klampen zich aan elkaar vast. Want de drie aapjes van de titel, dat zijn horen, zien en zwijgen. Zo potten vader Ey?p (Yavuz Bingol), moeder Hacer (Hatice Aslan) en zoon Ismael (Rifat Sungar) hun gevoelens al heel lang op. Elk woord is er ??n teveel, bedreigt de status quo.

http://vorige.nrc.nl/film/article2227357.ece/Three_Monkeys

“We zijn verraders, allemaal”

http://vorige.nrc.nl/article2215633.ece

 

 

Archief

DVD reeks Weissensee Saga: stasi soap met hoog Shakespeare en nog hoger DDR gehalte

29 juli 2012

Met de ?Weissensee Saga? ( 6 delen in het eerste seizoen) probeert de ARD te scoren met een verhaal over vroeger, van voor de val van de muur.

Een succesvolle Stasi familie met hoge en oude connecties resideert aan de Weissensee ten noordoosten van het Stasi hoofdkwartier Berlin Hohensch?nhausen. Achter ge?niformeerd succes?is er niet veel wat het lijkt in het re?el bestaande socialisme.

De familie Kupfer en Hausmann hebben ongekende en oude verbanden. De jongste Kupfer en de dochter van de artistieke waardige alleenstaande antifascistische zangeres kunnen nauwelijks nader tot elkaar komen, maar het water van de Berlijnse Weissensee lijkt veel te diep.

De interieurs van flats, winkels, villa?s, stasiburelen zijn adembenemend waarachtig. De drukkende sfeer waarin mensen proberen leven en werken evenzeer.

De reeks komt wat moeizaam op gang, lijkt onder de gereconstrueerde DDR omgeving te lijden, maar geraakt toch net boven water tegen het einde aan, waardoor er intussen een tweede seizoen ingeblikt werd.

Er is ongetwijfeld veel meer dramatiek te puren uit dat re?el bestaande socialisme, al was het maar dat de werkelijkheid vaak erger was dan iedere fictie. Dat werd al eens meesterlijk onthuld door Florian Henckel von Donnersmarck? http://www.sonyclassics.com/thelivesofothers/

Archief

Last Train Home, doumentaire film van Lixin Fan – Eye Steel Film 2009

20 juli 2012

Last Train Home, doumentaire film van Lixin Fan – Eye Steel Film 2009
Toen ik bij mijn tweede bezoek aan Shanghai voor het eerst de kans had op mijn eentje de French Concession te bezoeken bleek de magnifieke villa van een vroegere maffiabaas – in 1981 een partijveteranenpension – omgebouwd tot een dure en luxueuze variant van een westers hotel. We hadden er ooit gelogeerd in reusachtige kamers en de oude chef kok genoot van onze appreciatie van zijn Franse keuken.

Aan Xiangshan Lu had Dr. Sun Yat Sen geresideerd en tot 1938 was zijn zeer bemiddelde weduwe Soon Ching Ling er blijven wonen. Het fors uitgebouwde museum stond stijf van de politiek correcte na ge?nterpreteerde geschiedenis. De bezoekers schuifelden beaat op kousenvoetjes over het parket.

Dit geheel in tegenstelling met de residentie van generaal Zhou aan de Sinan Lu waar geen hond te bekennen viel en waar de spartaanse inrichting redelijk ridicuul oogde. Generaal Zhou was voor ons als Zhou En Lai de bijna eeuwigdurende Chinese eerste minister geweest die in de Chinese buitenlandse politiek de grootste doorbraken wist te forceren, binnen en buiten de CCP. Maar hier was hij gewoon ?generaal? Zhou, een epitheton dat wij van hem niet gewoon waren. En hij had er zogezegd een oude Buick achter gelaten in de garage. En zijn slaapkamer bedje was nog voorzien van een militair gevouwen deken en lakentje, en zijn hoed – ik kon me geen generaal met een hoed voorstellen – en zijn wandelstok hingen nog aan de kapstok, zijn schoenen en toffels, zakdoek, pen, latje en papier lagen gebruiksklaar te wachten op de generaal die nooit meer terugkwam. Niets is origineel in het hele huis waar in die tijd het hoofdkwartier van de CCP huisde en nadien in goede socialistische traditie de parket werd opgestookt in komfoortjes en de tuin gemest als latrine.

Zhou En Lai was degene die naast militaire vooral sterke diplomatieke talenten had die hij voorzichtig wist te hanteren binnen en buiten de partij, binnen en buiten China. Er was veel respect voor Zhou, vooral bij de ouderen en wijzen ijn partij en land. De spontane rouwhuldiging van fabrieksarbeiders die op een stootkar grote rouwfoto?s van Zhou naar Tien An Men reden tegen de wil van de Bende van Vier in ?was aangrijpend. Zhou En Lai had ooit een interessante tekst geschreven waarin hij een groot pleidooi hield om in de ontwikkeling van China te opteren voor de uitbouw van plattelandssteden om een enorme toeloop uit het land naar de kust te verhinderen. De oude petroleumregio van Daqing in Heilongjiang werd destijds op die manier opgevat, vooral vanuit de spreiding van de arbeiders en voorzieningen bij de diverse bronnen. We vonden een dergelijke ontwikkeling destijds uitermate boeiend en een menselijke alternatief voor steden met tientallen miljoenen inwoners. Er is niets van terecht gekomen in China vandaag.

?Last Train Home? van Lixin Fan – van Up the Yangtze – is een behoorlijk aangrijpende documentaire over dat probleem en de gevolgen van een economische, democratische en politieke ontwikkeling waarvoor Zhou En Lai had gewaarschuwd.
Een paar honderd miljoen Chinezen migreren van het platteland naar de steden aan de oostkust waar ze als goedkope arbeidskrachten de wereldproductie aan de gang houden in 7/24 uur ploegenarbeid met om het jaar een thuisreis voor Chinees nieuwjaar. De weken aanslepende stormloop op stations en treinen is dan afgrijselijk, de treurnis van het wachten verschrikkelijk, de mensenmassa benauwend. Een koppel uit een afgelegen provincie stroomopwaarts van de Yangtze ver voorbij Chonqing laat hun kinderen achter bij de oma en trekt voor 11 maanden naar de oostkust. Anderhalf decennium lang geld verdienen zien ze als noodzakelijk om hun kinderen de kans te geven een betere toekomst te realiseren door een goede opleiding. De verwijdering tussen ouders en kinderen, de verlatenheid van de kinderen die revolteren en de onmacht van de ouders is schrijnend en tragisch als symbool voor het nieuwe China.

 

 

Archief

Emile Verhaeren Les Villes tentaculaires – De tentakels van de steden

14 juli 2012

vert. Erwin Joos


‘Les gens d?ici, buveurs de pluie, l?cheurs de vent, fumeurs de brume…’


 

http://www.emileverhaeren.be/emile-verhaeren-en-le-caillou-qui-bique.html

Het Provinciaal Museum Emile Verhaeren blijft provinciaal, telkens weer en keer op keer, attent en vriendelijk onthaal en verder nauwelijks iemand die de kastjes en leggers, schuitjes en bakjes wil bestuderen naast een oude maar boeiende vrt documentaire. Dit keer is het lokverhaal ‘Le Caillou-qui-bicque’ of het huisje van Verhaeren nabij Roisin, alombekend van de toebak en Emile die daar de demonen van zijn jeugd kon laten bezweren door zijn geliefde Marthe Massin waaraan Stefan Zweig gretig dankwoorden bleef sturen voor een schilderij die hij van haar mocht ontvangen. Ik vrees dat een provinciaal museum niet zal kunnen overleven zonder meer beeld en klank over die demonen en de noodzakelijke massagetechnieken. Verhaerens po?zie blijft vaak zinderen omdat hij niet alleen eindrijm maar ook stafrijm laat klinken wat hem ongetwijfeld aan de Scheldebochten werd ingelepeld, misschien tijdens het worstelen met die demonen zijner jeugd.

 

 

2009 Les villes tentaculaires / de tentakels van de steden.
Vertaald door Erwin Joos.
Afbeeldingen omslag: Recto: ?De Zwerver?, 1894 pastel 23/27 E. Van Mieghem. Verso: ?La fleur du Banlieue?, 1900 zwart krijt, 24/34. exp. La Libre Esthetique, Brussel, maart 1901, nr 458.
Illustraties: Eugeen Van Mieghem (1875-1930)
Antwerpen: vzw Eugeen Van Mieghem, Beatrijslaan 8b. 6, 2050 Antwerpen -135p.
Afmetingen: 24.50×16 (gebonden in harde kartonnen kaft)
Colofon: Gedrukt bij drukkerij EPO Antwerpen in juni 2009 op 1000 met de hand genummerde exemplaren, inclusief Romeins genummerde boeken met een in het boek afgebeeld origineel werk van Eugeen Van Mieghem.
Dit boek is niet in de handel verkrijgbaar.

 

 

Le d?part

 

Tra?nant leurs pas apr?s leurs pas

Le front pesant et le c?ur las,

S?en vont, le soir, par la grand? route,

Les gens d?ici, buveurs de pluie,

L?cheurs de vent, fumeurs de brume.

 

Les gens d?ici n?ont rien de rien,

Rien devant eux

Que l?infini de la grand? route.

 

(...)

Tandis qu?au loin, l?-bas,

Sous les cieux lourds, fuligineux et gras,

Avec son front comme un Thabor ;

Avec ses su?oirs noirs et ses rouges haleines

Hallucinant et attirant les gens des plaines,

C?est la ville que la nuit formidable ?claire,

La ville en pl?tre, en stuc, en bois, en fer, en or,-

Tentaculaire.

 

?mile Verhaeren,?Les Campagnes hallucin?es

 

Le départ

 




Archief

Gerrit Komrij (1944 – 2012)

14 juli 2012

Antoine Wiertz 1806 - 1865

 

 

 

 

 

 

Kinderballade -?Gerrit Komrij

 

 
Hij was twaalf, had rappe leden,
jongen uit de Hof van Eden.
Als hij lachte, lachten luidkeels
alle leeuweriken mee.
Met zijn blikkering van tanden,
met zijn marmerbleke handen
leek hij op een tere engel
uit een sierlijk bal masque.
Hij kon klaterhelder zingen
en zijn haar rook naar seringen.
Oh hij was een waterprins
die in zijn pak van goudlamee
was ontstegen aan de zee.
Zij was dertien, een gazelle,
en haar naam was Annabelle.
Annabelle noemden haar zowel
de hinde als het ree.
Met haar helderrode wangen,
met haar glinsterende spangen,
leek zij in haar gazen bruidsjurk
‘t meest nog op een toverfee.
Blauw waren haar vreemde ogen,
blauw maar zonder mededogen.
Oh ze was een kleine meermin
die maar net van lieverlee
was ontstegen aan de zee.

Samen in het ochtendgloren
wandelden ze langs het koren.
Mild en zonder ze te storen
scheen het zonlicht naar benee.
En onder de roze stralen
kuste hij haar lippen dralend
en hij zei haar wonderwoorden,
zelfs het gras luisterde mee.
Op het horen van die woorden
week voor hen gedwee het koren
en het lispelde: wees welkom,
en bood doorgang aan die twee
zoals eens de Rode Zee.

Toen hij, op geblaf van honden,
dagen later werd gevonden,
lag de blanke prins geschonden
in het koren zonder fee.
Met zijn dode grote ogen
keek hij roerloos naar omhoog en
langzaam ritselde zijn bloed nog
uit een gruwelijke snee.
Niemand wist meer te vertellen
hoezeer kleine Annabelle
had gehouden van haar engel
uit het sierlijk bal masque.
Maar nog altijd ruist de zee.

Archief

Varg Veum seizoen 1

6 juli 2012

Veel beter dan de chickflick van Irene Huss – promotie voor Bergen en Noorwegen, al zal je het als toerist maar meemaken, zonder prive detective en kregelige flikken.

Knap opgezet, prachtig verfilmd en gelukkig komt het doorgaans nog redelijk goed, zij het niet altijd. Seizoen 1 was de moeite.

Het stramien van iedere aflevering mag in het tweede seizoen veranderen, wegens stilaan een karikatuur, ook de relationele spanningen met de staande politiediensten wordt wat te vaak op de spits gedreven.

Het wordt tijd dat er meer boven water wordt gehaald van Varg Veum zelf.

http://www.bol.com/nl/p/varg-veum-seizoen-1/1002004006478910/#product_overview

Archief

vrt deredactie – opinie: Naakt surfen voor doorkijkspiegels

1 juli 2012



28 / 06 / 2012


?Er zijn twee manieren om censuur toe te passen: ??n is door informatie achterwege te houden, de andere is om er te veel van te geven. En dat is de censuur waar we vandaag mee te maken hebben: niet door mensen het zwijgen op te leggen, want dat is onmogelijk in het internet-tijdperk, maar juist door zo veel mogelijk lawaai te cre?ren. Het grote probleem van de onbeperkt beschikbare informatie is de selectie. Ik, met mijn culturele bagage, ben in staat om te selecteren. De enorme massa?s die die bagage niet hebben, gaan reddeloos kopje onder in de informatie.? Umberto Eco

De beroemde auteur van ?De naam van de Roos? – over de ondergang van een middeleeuwse kloosterbibliotheek waardoor alleen nog de namen van de oudste boeken nazinderen – vindt dat schermridders en webmonniken lijden aan een nog niet als zodanig onderkende vorm van krankzinnigheid. Volgens Umberto Eco (1932) kan je zonder culturele zwemvesten beter niet surfen.

Bij nacht en nevel

In 1985 heb ik zijn fameuze boek verslonden op de Bretoense naturistencamping Koad Ar Roc?h met uitzicht op het tentenkamp van de nog prille Ra?lianen, nabij het betoverde woud van Broc?liande. Ik kreeg er zowaar de slappe lach wanneer Claude Vorilhon gehuld in een wit laken na het optrekken van de ochtendmist doorheen zijn nog prille kudde naakte volgelingen schreed. Bij nacht en nevel op weg naar een afgelegen en primitief toilet leek Merlijn ons tussen de bomen wel eens te volgen. Vooral na een fles lokaal gegiste perencider.

Twintig jaar later wanneer internet ruim ingeburgerd was, bekroop me opnieuw de slappe lach bij pati?nten die leken te lijden aan perencider wanneer ze zich bij nacht en nevel op het wereldwijde web gewaagd hadden. Steevast kwamen ze smeken om de zegen van hun huisarts over barre diagnoses en dure therapie?n als resultaat van een nachtje panisch websurfen. Soms ging hun vraag en antwoord heel ver en vermoedde ik dat ze ingenieus op zoek waren geweest naar bevestiging van hun angsten en verlangens. Steevast probeerde ik aan te tonen dat identieke zoektochten via google of yahoo op mijn praktijk-PC heel andere resultaten opleverden.

Vertwijfeld aanhoorden ze mijn ?oude dokters?-verwijten dat zulke medische enormiteiten het gevolg waren van hun onhandig surfgedrag.

Naakt surfen

Maar toch, in de loop der voorbije surfjaren leken die (para-) medische waanboodschappen een zekere constante te vormen. Net zoals mijn zoekresultaten dat ook vertoonden. Digitale experts verzekerden mij dat dit het gevolg was van algoritmes die zoekprogramma?s hanteren waardoor bepaalde informatie sneller opdook.

Waarom die algoritmes ?? la t?te du client? leken te functioneren, was een vervelende vraag die nogal eens werd gepareerd met wijsheden als ?Mensen geloven alleen hetgeen ze al weten, dat is de schoonheid van de Oervorm van de Samenzwering? (Umberto Eco in De Begraafplaats van Praag).

Tot ik enkele jaren geleden merkte dat ik uit het ?niets? advertenties over pizza-oven-stenen, fototoestellen, hotels en nog veel fraaiere middelen en beelden toegestuurd kreeg via mail of als randversiering bij google of facebook.

En dat soms dagen na mijn digitale zoektocht naar een pizzasteen, fototoestel of fraaie beelden.

Filter bubbles

Op TED-talks vond ik het antwoord van Eli Pariser over??online filter bubbles? waarmee ons denken en doen gevolgd en digitaal gestuurd wordt.

Wanneer ik dan zelf http://www.mozilla.org/en-US/collusion/demo/ installeerde, zag ik weer hoe Merlijn mij bij nacht en ontij volgde op zoek naar een primitief toilet op een naturistencamping in het duistere bos van Broc?liande, na een overmaat aan perencider.

Deze week heeft Facebook ongevraagd en onaangekondigd mijn e-mailadres gewijzigd op mijn account.

Orbitz, een reiswebsite, maakte bekend dat Mac-gebruikers op internet tot 30 procent meer betalen voor hotels en reizen dan wanneer dezelfde zoektocht op een windowsmachine verloopt.

Bij online-boeken van goedkope vluchten, stijgt de prijs evenredig met je hardnekkigheid.

De Nederlandse BNR radio onthulde ?twitter-fishing? als de nieuwe boeventruuk. Iedereen kan eender welke twitteridentiteit aannemen en met dat account als webshop, bedrijf of bank promotickets beloven via jouw bankgegevens. Een gesofisticeerde vorm van ?webcare?, toch?

Doorkijkspiegels

Webzoekmachines en sociale netwerksites houden intussen zowat de hele openbare ruimte permanent bezet. Intussen zijn ze beursgenoteerd en dienen het maximale winstprincipe. De (virtuele) publieksruimte waar mensen elkaar denken te kunnen ontmoeten, werd geprivatiseerd en dat zullen we geweten hebben.

Umberto Eco vergist zich wanneer hij de overmaat aan informatie als oorzaak ziet van een problematische selectie bij mensen zonder voldoende kritische achtergrond en ervaring. Het is immers heel veel erger.

Vroeger waren radio, tv, kranten en tijdschriften ons venster op de wereld. Onze kritische kennis dreef mee op de vaste waarden van zender- of bladenkleur.

Vandaag opent aan wie zich op het wereldwijde web begeeft een doorkijkspiegel waar wij onze intiemste verlangens en de patronen van onze angsten en twijfels geprojecteerd zien. Zo geven we ons meteen ook helemaal bloot aan algoritmes van wie ons van achter de spiegel sturen wil.

Repressieve tolerantie is veel effici?nter dan Chinese internet Firewall die net zoals de Grote Muur nooit ??n indringer weerstond.

Reflectie zonder angst

Hippe onderwijsinstellingen mogen dan al prat gaan op pads, laptops en digitale lesborden, het blijft vooral hopen dat ze leerlingen voldoende culturele bagage bezorgen en leren spelen en veinzen voor die doorkijkspiegels en filter bubbles op het web.

Zelfs forse Europese wetgeving zal hier nooit echt aan kunnen verhelpen.

Privacy kunnen we koesteren als een oude en dure illusie.

Of zoals Frans Halsema ooit zong: ?Vluchten kan niet meer, ik zou niet weten hoe, ik zou niet weten waar naartoe.?

Het verzet van religieus fanatisme en neo-marxistisch activisme loopt zich dood in verloren paradijzen van vroeger en morgen. We zullen dus dicht bij en voor elkaar een duurzamer bevrijdend verhaal moeten beleven, zonder angst voor wie naar ons staren van achter de digitale doorkijkspiegel.

Websurfen betekent leven tussen onzekerheid en hoop op verdwijnen in de anonimiteit van massadata. Niet iedereen kan de parallelle wereld van ?The Matrix? verlaten.

Reflectie kan ons over de angst heen helpen voor deze nieuwe demonen en virussen.

?Bezegelt die controlewereld, ondanks haar ontzaglijke materi?le vermogen tot communiceren (?gemeenschappelijk maken?) van afzonderlijke individuele actualiteiten, niet tegelijk ons isolement, onze wereldwijde gevangenschap in de actualiteit, de collectieve verblinding voor ons verleden en onze toekomst? We delen al onze actualiteiten: op dezelfde Facebookpagina?s staan de scherpste en de banaalste inzichten naast elkaar, elke tweetstream bevat de ontroerendste en meest platvloerse ervaringen. (?) De harmonie van de sociale media is een schone schijn.? Peter De Graeve, Gilles Deleuze en het materialisme.