knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

Folkwang Essen, Im Farbenrausch – Kleurenruis

27 december 2012

Folkwang Essen, Im Farbenrausch – Kleurenruis

Sinds de forse vernieuwing en uitbreiding van het Folkwangmuseum door David Chipperfield Architects begint de betekenis van ?Folkwang? steeds re?ler te worden: ?Folkwang? is namelijk en omschrijving uit de Eddasagen en betekent daar ‘Volkshalle’ of het Paleis van de godin Freya. Het Volkshuis als het ware! Op kosten van de?Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Stiftung.

Bij elke grote tentoonstelling haasten zich rijen en rijen toeschouwers naar het mooie uitgestrekte museum. Waar de Belgische architect Henry Van de Velde ruim honderd jaar geleden Karl Ernst Osthaus in Hagen adviseerde zijn collectie uit te breiden met de modernen van toen, heeft Van de Velde ook bijgedragen aan het museumconcept. Wanneer de Osthauscollectie werd samengevoegd met die van de Stad Essen tot Folkwang kwam er ook een nieuw museum. De nieuwste uitbreiding past dezelfde idee?n toe als Van de Velde gebruikte in Kr?ller-M?ller te Otterlo om via binnentuinen licht aan te trekken in de tentoonstellingsruimten. Dit museum werd merkwaardigerwijs – ondanks de ruime raampartijen aan de straatzijde – een in zich gekeerde belevenis. De omgeving staat volkomen los van het museum met ondergrondse parking, een deftig restaurant Vincent&Paul en diverse cafetaria’s. Essen heeft nochtans sinds de ru?nes van wereldoorlog II grote behoefte aan toplocaties met een intensieve interactie met de omgeving.

De eigen Folkwang collectie wordt intussen gestaag uitgebreid, ook in het oude museumgedeelte. Deze keer bleef me ?Gustave Courbet bij met La vague uit 1870

De presentatie van ‘Im Farbenrausch’ – Kleurenruis is magnifiek in elf themakamers en voorzien van een goeie audiogids.

Verrassend hoe Duitse bezoekers van jong tot oud een soort ingebouwde afstandsdetectie hebben waarmee ze de anderhalve meter grens tot een schilderij niet overschrijden. Handig, respectvol en beleefd, maar lastig voor wie slecht ziet, nummers en titels wil lezen of het borstelwerk wil inspecteren. Een goeie toneelkijker is ook hier een onmisbare tool.

Verrassend ook het werk van Heckel, Kirchner en Pechstein, wiens ?Zittend meisje? uit 1910 op de affiche het verband met Kees van Dongen onthult. Er wordt veel aandacht besteed aan de link tussen Matisse, Derain en de Vlaminck, tussen de Fauves en de Br?cke-wilden uit Dresden, Nolde en Kandinsky.

‘Im Farbenrausch’ is een prachtige kleurenvloed die ook onthult hoe de Duitse schilders – en zeker het teamwerk van ?Die Br?cke? – niet hetzelfde niveau halen als de Franse tijdgenoten.

 

 

Archief

Jos? Manuel Barroso: ‘De EU is als free jazz.’

27 december 2012

Bijzonder boeiend interview in VK/DM met de voorzitter van de Europese Commissie.

De betovering van het europessimisme

De Morgen – 22-12-2012

‘De afgelopen drie jaarhebben we midden in de stormop open zee een reddingsbootgebouwd. Makkelijk was dat niet,slim evenmin’

 

De Europese Unie is als free jazz, zegt voorzitter Jos? Manuel Barroso. Eerst is er chaos, herrie en dissonantie maar het eind komt met contra-intu?tieve harmonie. En trouwens: ‘Er is niks mis met het DNA van de euro.’

Nog maar 18 jaar was Jos? Manuel Barroso toen hij als leider van het studentenverzet tegen de dictatuur in Portugal werd opgepakt en uitgeleverd aan de militaire politie. Hij verdween in een legerjeep, met onbekende bestemming. “Onderweg zei ik tegen de militairen, de elitetroepen van het totalitaire bewind: ‘Jullie zijn niet in staat mij in de rug te schieten!’ En ik sprong uit de jeep.” Nu, bijna veertig jaar later, leidt Barroso de Europese Commissie. Bestuurt hij mede de 500 miljoen Europese burgers, namens wie hij begin deze maand de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst nam. Gevraagd naar de rode draad tussen de student Barroso en de Commissievoorzitter, antwoordt hij zonder aarzelen: “Het streven naar vrijheid. En vrijheid stond voor mij gelijk aan de EU, de club waar Portugal geen lid van mocht worden omdat het geen democratie was.” Hij vertelt hoe hij als 15-jarige de straat op ging om te demonstreren tegen de koloniale politiek van zijn land. Over het beroemde jazzconcert in 1971 van Miles Davis en Charlie Haden dat hij in Lissabon bijwoonde. Waar bassist Haden een nummer opdroeg aan de verzetstrijders in Mozambique en Angola en diezelfde nacht nog werd aangehouden en uitgezet. Over hoe hij in 1974 op straat stond te juichen toen – na 48 jaar – de dictatuur in Portugal ineenstortte. Kom bij Barroso dan ook niet aan met het europessimisme dat onder intellectuelen steeds populairder wordt. “Dat is geen zelfkritiek maar masochisme”, lacht hij in een sober ingerichte interviewkamer op de dertiende verdieping van het Berlaymontgebouw in Brussel, de hoofdzetel van de Commissie. “Laten we de zaken alsjeblieft in perspectief plaatsen. Zeventig jaar geleden waarde de Holocaust door Europa. Veertig jaar geleden waren Portugal en Spanje dictaturen. Tot 1989 leefden de meeste Oost-Europese burgers onder het juk van een totalitair regime. En nu, anno 2012, leven 27 landen in vrede en welvaart met elkaar en krijgen we de Nobelprijs. Wat een resultaat! Daar moeten we trots op zijn: trots, niet zelfvoldaan. Europa herbergt de beschaafdste naties van de wereld.”

(...)

 

Er is dus hoop voor de EU?

“De EU doet me vaak aan free jazz denken, die van Ornette Coleman, de Amerikaanse saxofonist. (lachend) Het begint met chaos, compleet non-melodische geluiden, maar op het eind is er die prachtig verrassende, contra-intu?tieve harmonie. The Shape of Jazz to Come was Colemans beroemde plaat. De EU kan de shape of the world to come worden.” Het is tekenend dat er weer over de toekomst van de Europese Unie wordt gesproken. De Unie lijkt uit de diepste crisis in haar geschiedenis te kruipen. En alle onheilsprofetie?n van Nobelprijswinnende economen als de Amerikaan Krugman ten spijt: de euro is onverminderd hard, Griekenland hoort er nog steeds bij en het alarmpeil op de geldmarkt – de befaamde spreads – is naar code groen gedaald.

(...)

http://vlaanderen.mediargus.be/Frames/Article.aspx?ArticleId=5839516630536b64566e6e6e774c7a716450585436773d3d&BasketId=594b7636676b49485574593d&IsReview=True

 

Archief

Mario Monti roept Italianen op een andere houding aan te nemen tegenover vrouwen – ‘Op z’n Russisch’

23 december 2012

Ontslagnemend premier van Itali?, Mario Monti, roept via de gestelde lichamen aldaar de Italianen op om een andere houding aan te nemen tegenover de vrouwen.

Vrij Nederland 22-12-2012


Seks in Moskou – Op z?n Russisch – Pieter waterdrinker

?Vreemdgaan en hoerenbezoek zijn in Rusland ge?nstitutionaliseerd.?

?Mijn vriend gniffelt even later, enz egt: ? Het Westen heeft de zaken van de liefde nooit goed geregeld. De Italianen en de Fransen misschien uitgezonderd.?

(...)

Vrouwen dansten met vrouwen, meisjes met meisjes. Nog steeds klagen veel van mijn Moskouse vriendinnen erover dat ze geen leuke man kunnen vinden. De redactrice van het blad bevestigde het vermoeden dat ik eerder tegen Marina had geuit: veel vrouwen maken carri?re , maar of ze nu verkoopster zijn , manager of hersenchirurg, als het erop aan komt willen ze het liefst worden behandeld als ?het zwakke geslacht?. Hun grootmoeders werkten tijdens de jaren van de Sovjet-Unie in overalls op steigers, in fabrieken, op kolchozen. Maar van een werkelijke emancipatie van de Russische vrouw op grote schaal is nog steeds geen sprake. ?Onzin…? had Marina bits gereageerd. Ondanks haar groeiende roem is ze nog altijd – schemerend rond de dertig – op zoek naar de ware liefde. Tenslotte sprak ze: ?Nou ja, misschien heb je ook wel gelijk… Tsjort! Voort de duivel!?.

(...)

?Trouwen onder huwelijkse voorwaarden wordt hier gezien als een schande. Het is niet romantisch. Want je trouwt toch voor eeuwig? En daar maken die kerels hier handig gebruik van. Of ze nou oligarch zijn of vrachtwagenchauffeur. Ja, de verhoudingen tussen man en vrouw zijn nog altijd negentiende eeuws. Het slaafs zit in ons bloed. We willen als vrouw vooral dienen. E we vergeven ze alles – onze mannen, onze schoften. We beschouwen ze als kinderen: je zal nooit ophouden van ze te houden. Dat geldt ook voor mijn nieuwe man, mijn derde inmiddels…?

(...)

Terwijl beneden mij de zee van lichtjes pinkt, van? dit enige Manhattan in Europa, zweeft door mijn kop Tolstojs aangrijpende verhaal ?De dood van Iwan Iljitsj? , waarin de gelijknamige held zich op een gegeven moment een liaison herinnert met een dame in de provincie, een ?modistetje?, alsook drinkgelagen met vleugeladjudanten op doorreis en ?rijtoertjes naar een verafgelegen straat, ?s avonds na het eten?. Ook bij Boenin en Gorki wemelt het van dergelijke passages. Maar de gaat men overal op de wereld. Dat op zich is nets bijzonders. Maar anders dan bijvoorbeeld in Nederland is het vreemdgaan, het zwelgen, het er massaal op na houden van ma?tresses en maintenees in Rusland een ge?nstitutionaliseerd. Het vormt de kern van het Russische seksuele bolwerk. En van de politieke en economische macht, Ook op dit gebied is er in een eeuw feitelijk niets veranderd.

 

Pieter Waterdrinker is schrijver te Moskou. Bij Prometheus verschijnt zijn nieuwe roman ?Lenins balsem?

 

Archief

Voor tweeduizenddertien wensen wij jou een metamorphosis two

21 december 2012

Archief

vrt deredactie.be -opinie: Landschapsbeelden als spiegel van de tijd

21 december 2012


deredactie.be – OPINIE








Over walvissen en het eind der tijden


19 / 12 / 2012


Nederland leed dezer dagen, alweer ondraaglijk. Dit keer aan het slepende sterven van Johannes. Naar verluidt werd er euthanasie toegepast, doch vergeefs, en de tussenkomst van overheidsinstanties en gesubsidieerde instellingen werd als lamentabel & de schaamte voorbij getwitterd. Het lange lijden zou met veel geheimzinnigheid omgeven zijn. Er werden aantoonbaar te weinig inspanningen gedaan om Johannes alsnog te redden, laat staan hem een waardige dood te bezorgen. Wie verantwoordelijk wordt geacht door de twitter-opinie krijgt een koekje van eigen deeg: bedreiging met geweld. 

Een bultrug met de naam Johannes

Johannes had de Razende Bol uitgekozen wegens zwak, ziek en misselijk. De zandplaat in de Wadden bood hem wat meer soelaas dan de diepe zee. Johannes werd door een kitesurfer ontdekt en verzeilde zo in het oog van een mediastorm. De anonieme bultrug diende onverwijld terug naar zee gesleept en als dat niet haalbaar bleek, zou er ongevraagd levensbe?indigend gehandeld worden. Wat dan tegen beter weten in als ?euthanasie? omschreven werd in de nationale pers. Hij werd alvast Johannes gedoopt wat behapbaar is voor medeleven en -lijden en ook makkelijker om mee te identificeren van op het bankstel voor de flatscreen.

Marianne Thieme, kamerlid van de Partij voor de Dieren, zag haar kans schoon om de wereld kond te doen dat het Dolfinarium een reddingspoging doelbewust had gedwarsboomd en dat de dierenartsen onkundig hadden gehandeld. De Zeehondencr?che en Sea Shepherd pleitten meteen voor een protocol gebaseerd op deskundigheid en onpartijdigheid die vooral uit Hawaii en Australi? moet gehaald worden. Nederland heeft immers weer gefaald en dus is het tijd voor flagellanten en bezweringen. Laat de donaties maar komen. En op de obligate kamervragen volgden flinke woorden van de minister over het ?protocol voor aangespoelde zeezoogdieren?.

Schuld en boete

In 2010 werd in diezelfde Waddenzee nog een orka ?Morgan? gedoopt en gered. Na herstel in het Harderwijker Dolfinarium werd Morgan naar Tenerife gevlogen om daar te revalideren. Zo?n orka lust immers graag een zeehond of dolfijntje, maar deze was doof en werd door zijn soortgenoten rondom de Canarische eilanden behoorlijk toegetakeld wegens kreupel en ongewenst. Dan word je al eens gered door een mens.

In een seculiere wereld vol geweld wat graag zinloos wordt genoemd, is er extra nood aan schuld en boete, wegens moeizame vergeving door kwijnende goden en hun bedienaren.
Geweld tegen kinderen en hulpeloze dieren al dan niet in slachthuizen of als offergave op religieuze feestdagen vraagt om passende sancties.
Bij het nemen van een leven deelt eenieder in de zonde, minstens in gedachten. Donaties en twitter-belijdenissen leveren dan aflaten, zelfs in een protestantse cultuur.

Het einde der tijden

Er was een tijd dat aanspoelende walvissen in het teken stonden van nakend onheil, zo niet het einde van de wereld. Lang v??r er naar een kaduke Maya – kalender kon gerefereerd worden.

De confrontatie van nietige mensen met het hulpeloze einde van de echte groten der schepping zaaide vertwijfeling. Het tragisch oog, een reutelende ademhaling, de slappe reuzenpenis en de machteloze staart versterkte de vreze des Heren. Maarten Luther duidde het stranden van een walvis bij Haarlem in 1522 als een waarschuwing van de Here zelf voor wie Zijn volgelingen durfde te vervolgen.
In 1598 en 1602 rinkelde de kassa bij Hendrick Goltzius en Jan Saenredam met gravures van gestrande potvissen die de Spaanse furie in Kleef, pest en ontij in Amsterdam voorafgingen.

Dezer dagen was er te Rijsel in de tentoonstelling ?Fables du paysage flamand? zelfs nog meer te zien. Bij de Vlaamse primitieven verscheen voor het eerst het geschilderde landschap in perspectief en het portret van mensen van vlees en bloed. Geen honderd jaar later, aan het einde van de zestiende eeuw, kwijnde de menselijke persoon in overweldigende landschappen.

Kreeftenvissers

Bij Roelant Savery krimpen de ?Kreeftenvissers? in een eindeloos hoog en diep berglandschap. Vlaamse landschapschilders scoorden goed met dit thema tijdens de Tachtigjarige Oorlog.

Een halve eeuw later werd het populair in China na de vernietiging van de Ming dynastie door de Qing met noordelijke paardenvolkeren uit Mantsjoerije. Bij de Chinese schilder Shi Tao is nauwelijks noch iets te zien van menselijke activiteit in de ?Jintingbergen in de herfst? Ook daar begreep de intellectuele, artistieke en bestuurlijke elite dat ze konden kiezen: meewerken met de nieuwe heersers, zich laten kelen, dan wel zich terugtrekken uit het centrum van de macht in afgelegen beboste bergen waar ze leken op te gaan in het landschap. Dit leidde zoals in vroegere periode van chaos tot reflecties van de literaten over de wereld en de macht, het zelf en de ander in po?zie en schilderwerk.

Hermetisch zwart

In het ?Mus?e d?partemental de Flandre? te Cassel wordt met indrukwekkend beeldmateriaal onderbouwd hoe ook Marguerite Yourcenar in ?L?Oeuvre au Noir? een kritische intellectueel, Zeno, kon distilleren uit haar eigen confrontatie met die Vlaamse schilderkunst van landschappen en portretten.

Over de hele wereld neemt de stedelijke bevolking toe door het ontvolken van het platteland. Toch vluchten vandaag vele Grieken in de slepende chaos en economische crisis vanuit de steden precies naar dat platteland waar je vrijer kan opgaan in een vijandig ogend landschap.

?Het hermetisch zwart is een poging de eigenaardige soort vrijheid te tonen die zich langzaam in ons ontwikkelt wanneer we haar het bestaan niet nazeggen, en die het mogelijk maakt aan bepaalde tirannie?n te ontsnappen en onder welke omstandigheden ook onszelf te zijn, maar gekneusd, vervormd, misvormd haast door gewoonte en noodzaak.? (Marguerite Yourcenar)




 

Archief

Boijmans Van Beuningen, Rotterdam: De weg naar Van Eyck.

16 december 2012

Boijmans Van Beuningen, Rotterdam: De weg naar Van Eyck.

 

Deze indrukwekkende in de breedte opgezette tentoonstelling ?van een reeks merkwaardige schilderijen, kusntvoorwerpen en een enkel beeldhouwwerk is effectief een vervolg op??Vroege Hollanders. Schilderkunst van de late middeleeuwen? uit 2008. ?Met deze vervolgtentoonstelling gaat het museum nog een stap verder terug in de geschiedenis en eindigt bij Van Eyck (Maaseik ?, ca. 1390 – Brugge 1441).

De weg naar Van Eyck is een kunsthistorische ontdekkingstocht en laat tegelijkertijd de enige afbeeldingen zien van Holland in de vroege middeleeuwen. Vrijwel alle schilderijen die nog bestaan uit deze periode (In Nederland is door de Beeldenstorm veel verloren gegaan) worden voor deze speciale gelegenheid naar Rotterdam gehaald. Deze selectie schilderijen is dus voor het eerst bijeen, maar door de kwetsbaarheid van de panelen zal dit gelijk ook waarschijnlijk de laatste keer zijn.

De tentoonstelling wint nog aan betekenis met de schitterende tour op iPod die ook thuis te bekijken en beluisteren is: http://tour.boijmans.nl/nl/home/#/nl/174/

Waarlijk een prachtig initiatief om bezoekers de kans te geven zich voor te bereiden op de confrontatie met de doorgaans erg kleine meesterwerken.

Toch enkele blijvende vragen:

Met Van Eyck – die in een zeer lange aanloop als geniaal de hemel wordt ingeprezen – start niet alleen de prachtige weergave van landschappen en interieurs, maar ook de fenomenale portretten in de Europese schilderkunst. Er hangt echter slechts een portret, en dan nog een van de minder pakkende: Boudewijn van Lannoy.

Met Van Eyck verandert het spel van licht, donker en slagschaduw maar ook het perspectief. Volgens de Hockney Falco thesis gebruikte hij een camera obscura en spiegels wat door veel kunsthistorici betwist wordt. Daarover is weinig tot niets te vinden in de? weg naar Van Eyck, dan wat gefluister over spiegels en spiegelingen op Van Eycks schilderwerken.

 

“De weg naar Van Eyck toont ruim?negentig meesterwerken uit de Nederlandse, Franse en Duitse kunst rond 1400. De kern van de expositie bestaat uit schilderijen op paneel. Een kleine maar hoogstaande selectie van beelden, goudsmeedwerk, verluchte handschriften en tekeningen, complementeert deze kern. Zo zijn onder meer kleine sculpturen te zien van Jacques de Baerze en Claus de Werve uit het praalgraf van Filips de Stoute, hertog van Bourgondi?. De tentoonstelling bevat een belangrijke selectie werken van Van Eyck zoals de ?Heilige Barbara? uit Antwerpen(te zien tot en met 28 januari), de ?Annunciatie? uit Washington en het gerestaureerde ?De drie Maria?s’ aan het graf, uit de museumcollectie. Een aantal bijzondere werken, waaronder Maelwaels ?Madonna en kind met engelen? komt uit de collectie van de Gem?ldegalerie van de Staatliche Museen in Berlijn, partner in dit project. Uit eigen collectie is daarnaast het beroemde Norfolk triptiek te zien, een van de sleutelstukken uit de pre-Eyckiaanse tijd.

Tijdens ?De weg naar Van Eyck? organiseert het museum vele activiteiten. Van lezingen en workshops tot concerten, een kerkdienst en een familiedag. Voor ieder wat wils. Ook verschijnt er ter gelegenheid van de tentoonstelling een ARTtube video. Hierin geven de conservatoren Friso Lammertse (Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam) en Stephan Kemperdick (Gem?ldegalerie, Berlijn), een introductie op de tentoonstelling. Daarbij gaan ze in op de vernieuwingen die Jan Van Eyck realiseerde en schetsen zij een beeld van de kunstwereld tijdens zijn leerjaren.”


 

Problematisch vind ik steeds meer de krampachtige pogingen om kinderen met randdebiele animatie en commentaren te lokken tot deelname aan het tentoonstellingsrituaal. Niets is storender dan dit soort rare praatjes en vergelijkbare filmpjes.

Kinderen zijn bijzonder geinteresseerd aan dit soort cultuur als hun ouders of volwassen begeleiders erin slagen hun aandacht te winnen bij de tentoongestelde werken. Zo had ik het genoegen om een opa zijn kleindochter te zien vertellen over sommige uitgestalde werken. ?Je werd ter plekke jaloers op de non-verbale interactie tussen opa en kleinkind.

De vaste collectie bij Boijmans is natuurlijk ook altijd een aandachtig bezoek waard:

Rembrandt van Rijn, Titus –
http://tour.boijmans.nl/nl/home/#/nl/53/

Jacob van Ruisdael Het korenveld

Emmanuel De Witte (1616 – 1692) Beurs Amsterdam 1653

Emmanuel De Witte Interieur met vrouw aan het virginaal

Willem Kalf (1619 – 1693) Zilveren kan en Chinese schaal met vruchten 1655

 

 

 

 

Archief

vrt deredactie.be opinie: Bij de dood van een grensrechter

12 december 2012

Bij de dood van een grensrechter


05 / 12 / 2012

 

?Topvoetbal is net zoiets als oorlog,? vatte wijlen Rinus Michels zijn functieomschrijving samen. De ?generaal? was trainer-coach van het Nederlandse voetbal. Amateurvoetbal is net zoiets als guerrilla geworden. Niet alleen in Nederland.

Doodgetrapt
Bij een juniorwedstrijd tussen het B1-jeugdelftal van SV Nieuw Sloten – Amsterdam en SC Buitenboys uit Almere werd op 2 december grensrechter Richard Nieuwenhuizen (41 jaar) in elkaar geslagen, met voetbalschoenen in de nek en op het hoofd getrapt door minstens drie jongens van 15-16 jaar. Hij overleed nadien aan zijn verwondingen.Voetbalvader

Richard Nieuwenhuizen was zondag vrijwilliger-grensrechter bij de wedstrijd waarin ook zijn zoon speelde. Deze voetbalvader die bijna dagelijks op en om het veld en in het clubgebouw was te vinden, investeerde zijn vrije tijd in de amateur voetbalvereniging SC Buitenboys.

Hij wist wel zeker zoals heel veel voetbalvaders in Nederland: met voetbal kan je bij jongens het mooiste van hun karakter tot bloei brengen, met wilskracht, talent en voetbal kan je de Oranjedroom waarmaken. Welke herkomst, kleur, of naam je ook tekent.

Voor alle duidelijkheid, het Oranjeteam is in Nederland ondanks het recente EK debacle nog steeds een vaste topper in wat heet ?social binding?.

De Amsterdamse sportwethouder Eric van der Burg (VVD) verklaarde dat het B1-team SV Nieuwe Sloten vroeger van het clubbestuur zelf al een gele kaart had gekregen wegens verbaal wangedrag tegen een scheidsrechter. Er werden toen reeds voetballertjes geschorst. Bij herhaling zou het hele team uit de competitie gehaald worden. Het A1 team was reeds eerder betrokken bij een gevecht tussen een speler en publiek. Daarbij werden schorsingen van 9 en 18 maanden opgelegd. De wethouder verklaarde vooralsnog geen reden te zien om SV Nieuwe Sloten te sluiten.

Kickbox training

Eind vorig jaar werd de Amsterdamse club Sporting Noord wel opgeheven nadat een speler een kickbox uithaal had verkocht aan een 77-jarige supporter die een paar weken later overleed. De dader heeft vorige week drie jaar cel gekregen. Na een gesprek met het clubbestuur en de KNVB diende de vereniging haar deuren te sluiten.

Kickboxen wedijvert met voetbal voor de aandacht van het jeugdige heir in stedelijke agglomeraties: voetbal om erbij te horen en kickbox om de vermeende straatweerbaarheid op te vijzelen. Zeker wanneer voetbal tot op amateur jeugdniveau verworden is tot een karikatuur van het spel van overbetaalde vedetten met bling bling, harem en hofhouding. Bij jeugdwedstrijden wordt het haantjesgedrag van topspelers in alle ernst nagespeeld. Met dien verstande dat ouders, clubleiding en kinderen vaak niet eens meer lijken te beseffen dat hysterische poses op en naast het veld louter show is vanwege dure huurlingen bij topclubs. Zo verworden voetbalclubs tot legereenheden waarvan alleen supporters de schijngevechten nog ernstig nemen. Bij gebrek aan een beter excuus voor geweld in overbodige jongensdromen. Straatgevechten tussen Maghrebijnse supporters van de Spaanse clubs Barcelona of Real Madrid bevestigen dit.

Verzwegen etniciteit

Ook in de Nederlandse media wordt al lang nadrukkelijk geprobeerd om de etniciteit buiten beeld te houden van mensen die bij geweldsincidenten betrokken zijn. Behalve wanneer het gaat om Hollandse daders en slachtoffers van allochtone komaf.

Met als gevolg dat iedereen op zijn klompen meent te kunnen aanvoelen in welke bevolkingsgroep de daders kunnen gesitueerd worden.

Marcel Oost, voorzitter van SC Buitenboys uit Almere, verklaarde in de Telegraaf van 4 december : ?Na het laatste fluitsignaal gaven vrijwel alle spelers de scheidsrechter een hand om hem te bedanken voor de leiding. Alleen de drie Marokkaanse spelers van Nieuw Sloten liepen naar onze grensrechter, trokken hem naar de grond en begonnen op zijn hoofd en nek in te trappen?.

De drie jeugdspelers blijven aangehouden en op twitter wordt nu opgeroepen: ? BLIJF HET SCHREEUWEN DOOR DE STRATEN FREE DE MANNEN DIE BINNNE ZITTEN !!?

Migrantenarmoede

Intussen werd het OESO rapport over armoede bekend. In 34 onderzochte landen zit gemiddeld 17 procent van de immigranten onder de armoedegrens tegenover 15 procent van de autochtone bevolking. In Belgie is dit zelfs 20 procent, zoals in Denemarken, Finland, Nederland en Frankrijk. De tewerkstellingsgraad van migranten is enkel in Turkije en Polen lager dan in Belgi?. Maar in Belgi? en Frankrijk maken doorgaans kinderrijke gezinnen van migranten maar liefst 10 procent van de bevolking uit. Enkel in Turkije en Polen is de tewerkstellingsgraad van migranten nog lager dan in Belgi?. Volgens de OESO cijfers is de armoedegraad bij deze kinderen het hoogst in Spanje (34 procent), de VS en Belgi? (elk 32 procent). Alleen met toegankelijkheid tot de medische zorg voor migranten scoort Belgi? beter.

Taalarmoede

Bovendien werd deze week een grootschalig onderzoek van de universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven voorgesteld waaruit bleek dat in het Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen leerlingen gesanctioneerd worden wanneer ze in de tweede graad van het middelbaar onderwijs geen Nederlands maar hun thuistaal spreken op school. Snel werd er schande geroepen want dit zou volgens de studie de slechte resultaten van middelbare scholieren verklaren wanneer ze van Turkse of Marokkaanse komaf zijn. Het onderzoek ligt in de lijn van vroegere pogingen om in het kleuter- en lager onderwijs les te geven in de thuistaal: Turks of Arabisch. Het Gentse stadsonderwijs liep hier voorop en is daar nu van teruggekomen wegens geen betere resultaten waar te nemen.

Blijft natuurlijk de vraag wat die thuistaal op school dan wel moet voorstellen: een dialect uit Westvlaanderen, Brabant of Limburg, Berbertalen, Marokkaans Arabisch of standaard Turks. Blijft bovendien de vraag waarom scholieren op school hun thuistaal zouden gebruiken. Ze voelen zich naar verluidt welkom, gelukkiger en beter gerespecteerd. En enige interesse van leraars in hun cultuur en land van herkomst lijkt niet meer dan menselijk. Maar evenzo sluiten ze in hun taalgetto alle andere leerlingen en leraars uit.

Zachte meesters

Maar wie de illusie verspreidt dat enige kennis en gebruik van thuistalen op school middelbare scholieren ook maar een trapje hoger kan helpen op de maatschappelijke ladder, laat staan meer kansen op de arbeidsmarkt zal bieden, verkoopt een flagrante leugen. Zachte meesters maken ook hier stinkende wonden.

Een Rotterdams hogeschoolbestuur had het nog niet zolang geleden verzonnen dat hun studenten van Turkse komaf konden tolken bij een uitwisselingsproject met een vergelijkbare onderwijsinstelling in Istanboel. Het project werd echter afgevoerd omdat de Turkse professoren het taalniveau van hun gasttolken onaanvaardbaar vonden voor een academisch project.

Wie in een Nederlandstalige woon- en werkomgeving kans wil maken in de betere segmenten van de arbeidsmarkt zal bij voorkeur het Nederlands goed tot zeer goed beheersen. En dat leer je niet door thuistalen te gebruiken op middelbare scholen. Leerkrachten die bekommerd zijn om hun pupillen, waken daar zorgvuldig over.

Sociale compromis

Het is pijnlijk te beseffen hoe respectabele ?linkse? of sociaal bewogen mensen zichzelf en hun aanhang een halve eeuw lang bleven kastijden met de verknoopte zwepen van zelfverklaarde schuld aan migratiestromen elders in de wereld en richting West-Europa.

Wellicht waren we zo verblind door onze humanitaire normen en waarden dat we niet wensten te begrijpen wat de re?le economische drijfveer achter de meeste migratiestromen is. Onze solidariteit in woord en daad lijkt eerder een streling van ons zelfbeeld dan een uitnodiging om deel te nemen aan een Europees kader van waarden. Door onze vermeende bezorgdheid en solidariteit zijn grote groepen migranten – generaties na elkaar – afhankelijkheid geworden van een afbrokkelende verzorgingsstaat. Wat een initiatiefrijk deel van de samenleving zou moeten zijn – immigranten zijn immers bij uitstek overlevers – is verworden tot het meest onbeweeglijke deel van de bevolking.

Of zoals Paul Scheffer in ?Het land van aankomst? opmerkte ?Multiculturalisme en marktliberalisme hebben veel overeenkomsten: in beide gevallen wordt de waarde van het sociale compromis binnen de eigen grenzen ernstig betwijfeld.?


 

Archief

Lille – Cassel – Saint Omer: Vlaamse schilderkunst

11 december 2012

Lille, Palais des Beaux Arts

Een erg mooie tentoonstelling Fables du paysage flamand in het Paleis van Schone Kunsten te Rijsel onthult verrassende parallellen tussen de manier waarop die renaissance landschapschilders zich uit het machtscentrum leken terug te trekken en de Chinese intellectuelen die vergelijkbare genrestukken schilderden ?na de machtsovername van de Qing nomaden.

In deze tentoonstelling begreep ik voor het eerst die gelijkenis tussen Vlaamse en Chinese landschapschilderkunst uit dezelfde periode van maatschappelijke chaos, angst ?en onzekerheid.

Het overweldigende landschap van Roelant Savery met de onooglijke kreeftenvissers doet denken aan fenomenale meesterwerken zoals ‘Jintingbergen in de herfst’ van Shi Tao uit het Guimetmuseum te Parijs.

Veertig jaar na Savery schilderden tientallen Chinese meesters deze thema’s van het terugtreden van duizenden intellectuelen, literaten en mandarijnen tijdens de ondergang van de Ming. In 1644 liepen de ?Qing uit Mantsjoerije met de noordelijke paardenvolkeren de oude Mingdynastie onder voet. De intellectuele, artistieke en bestuurlijke elite kon meewerken met de nieuwe heersers, zich laten kelen dan wel zich terugtrekken uit het centrum van de macht in afgelegen berg- en bosrijke gebieden waar ze leken op te gaan in het landschap.?Dit leidde zoals in menige vroegere periode van politieke en economische chaos tot reflecties van die literaten over de wereld, het leven, het zelf en de ander in een po?tische taal en magnifieke schilderwerken.

Voor mij was d? ontdekking in Rijsel Joachim Patinir met zijn haast abstracte landschappen en rotspartijen. Ook het kleur-, coulissen- en klassiek perspectief wordt hier schitterend ge?llustreerd.

Spijtig dat sommige topstukken achter reflecterende glasplaten getoond worden en dat de wat nauwe labyrintische presentatie bij volkstoelopen problemen geeft.

Het nieuwe ‘Biotoday qui reprend l?exploitation du Caf? du Palais’ is een bezoeking wegens matige tot bedroevende kwaliteit en inspiratie van de niet goedkope gerechten en een gammele setting met dito bediening.

Cassel, ?Mus?e d?partemental de Flandre

Zelden zo’n mooi museum op departementaal niveau bezocht in Frankrijk, niet alleen om de fascinerende vaste collectie en het fenomenale uitzicht over het landschap, maar vooral om de adembenemende tentoonstelling ‘Marguerite Yourcenar en de Vlaamse schilderkunst’.

Mij was niet bekend dat Yourcenar zelf een voorstel had gedaan van een portret van Zeno in haar ‘L’Oeuvre au Noir’ ?naar aanleiding van de verfilming door Andr? Delvaux.

‘Het hermetisch zwart is een poging de eigenaardige soort vrijheid te tonen die zich langzaam in ons ontwikkelt wanneer we haar het bestaan niet nazeggen, en die het mogelijk maakt aan bepaalde tirannie?n te ontsnappen en onder welke omstandigheden ook onszelf te zijn, maar gekneusd, vervormd, misvormd haast door gewoonte en noodzaak.’ (M. Yourcenar – Verzamelde notities bij Hermetisch Zwart -p.323)

Tzveton Todorov heeft erop gewezen dat het ten top drijven van de transcendentie van de mens door het afbeelden van de dagelijkse werkelijkheid typisch is voor portretten zoals Vlaamse kunstenaars die vanaf de 15de eeuw schilderden:

Vlaamse portretten tonen ons niet hoe mensen zich in het bestaan werpen maar gaan op zoek naar hun essentie – en die essentie is elke keer individueel, de abstractie is singulier: het gaat niet om categorie?n die door individuen worden ge?llustreerd. (...)?Bij het zien van deze portretten krijgen we de indruk in contact te komen met een gebied van het zijn waartoe we geen andere toegang hebben. De eerste individuen van de Europese schilderkunst bezitten een kracht en een solidariteit die daarna slechts zelden werden ge?venaard. ’ ( T. Todorov, Eloge de l’individu. Essay sur la peinture flamande de la Renaissance p. 216, Ed. Adam Biro, Paris 2000)

In de tentoonstelling wordt in 14 lemma’s de opbouw van het werk van Marguerite Yourcenar onthuld: het labyrint van de schepping, de Vlaamse wortels, Rubens, de Vlaamse primitieven, Bosch en Brueghel, ontzag voor het leven, winterlandschap, alchemie, Zeno of het zoeken naar zichzelf, de non-conformist, religieuze en politieke onlusten, van wanorde naar chaos, Brugge de eerste en de laatste adem van Zeno, Delvaux en Yourcenar van woord tot beeld.

De Nederlandstalige rondleiding kregen we van een Zeeuw, Joost, die met passie en kundigheid zijn toehoorders langs de mooiste en moeilijkste stukken leidde.

Wat een ochtend in Frans Vlaanderen! Of zoals Stefaan De Clercq als scheidend burgemeester van Kortrijk met zijn gemeenteraad op bezoek het enkele dagen eerder omschreef: ‘wat een diepgang en wat een verhaal in de breedte’.

Saint Omer Cath?drale

Een magnifiek paleis van de gotiek met achter de kerststal volgens de nieuwe riten van Benedictus XVI ?de toch wel prachtige kruisafneming van Rubens met een mooie gekruisigde aan de andere kant van de – op herders na – nog lege kerststal. Al hebben we de Grote God van Terwaan – als enig overblijvend werk uit de kathedraal van Th?rouane na de brandschatting door de troepen van Karel V – nergens zien tronen op de begane grond en al werd het meubilair ontsierd door terrasgasbranders voor kouwelijke gelovigen, de verlichting, de muziek en de kunstwerken maakten veel goed.

 

Archief

Nerveuze Vrouwen – Museum Dr. Guislain Gent

2 december 2012

Nerveuze Vrouwen – Museum Dr. Guislain Gent

Het was weer enige tijd geleden dat het Gentse museum een tentoonstelling presenteerde van hoog niveau.

Met ?Nerveuze Vrouwen – twee eeuwen vrouwen en hun psychiaters? wordt die kwaliteitsnorm opnieuw ruim gehaald.

De opstelling, de kunstwerken, beeld en klank en vooral de begeleidende teksten in de catalogus verleiden de bezoeker tot het verhaal dat hier gebracht wordt en dat niet altijd even fraai was. Vroeger niet en vandaag evenmin.

Zo opent Broeder Dr. Ren? Stockman – recentelijk voor de derde keer verkozen tot Generaal Overste van de Broeders van Liefde – in zijn hoedanigheid van eindverantwoordelijke voor het museum met een voorwoord waarin naast Lisa Appignanesi, Myriam van Moffaert ook Walter Vandereycken bedankt worden voor hun boeiende bijdrage.

Deze laatste psychiater was tot de opening in oktober 2012 van de tentoonstelling ??Nerveuze Vrouwen? in Guislain? psychotherapeut en buitengewoon hoogleraar aan de KULeuven en hoofd van de afdeling eetstoornissen van de psychiatrische Kliniek Broeders Alexianen te Tienen. Begin oktober bracht hij als psychiater zijn twintig jaar lang durende? grensoverschrijdend gedrag bij pati?nten naar buiten in de media, waarna hij geschorst werd aan de KU Leuven en te Tienen.

Zijn bijdrage in de catalogus heet ?Laat ze met rust: een trilogie van vrouwen en hun ?kuren?. ?Ze verscheen eerder in een gewijzigde versie in ?Als liefde alleen niet volstaat, over hulp aan koppels?. uit 2006.

Niet alleen omwille van dit aspect, maar vooral omwille van het ontbreken van een lemma over de relationele component bij een vertrouwensrelatie tussen pati?nt en therapeut schiet de catalogus en de tentoonstelling toch tekort.

Ondanks twee fraaie foto’s bij Appignanesi ’s bijdrage

 

 

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121010_00329802