Ad Verbrugge, De gezagscrisis: Filosofisch essay over een wankele orde
uitgeverij Boom 2023
105. ‘De poging om het virus in te dammen, een vernietigende slag toe te brengen of een klap met de grote hamer te geven is uiteindelijk ijdele hoop gebleken. De gehele corona-aanpak – hoe begrijpelijk de paniekreactie bij de overheid in eerste instantie ook was – getuigt vooral van een uitgesproken technologische benadering van een problematiek waarin de menselijke en natuurlijke werkelijkheid als een modelmatig systeem werd opgevat. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid hebben we te maken gehad met een ‘pandemie van de techniek’: niet alleen speelde onze omgang met corona zich grotendeels af binnen de context van moderne techniek, het virus versterkte ook de implementatie van allerlei vormen van techniek in de sociale werkelijkheid. Ook het deskundig gezag nam zelf een hoogst technologische vorm aan, waarin modellen en data de overhand kregen.
Zo raakte ook het overheidsbeleid in toenemende mate gericht op data als aantal sterfgevallen, ziekenhuisopnames, ic-bedden, verspreidingsfactor, positieve testen en vaccinatiegraad die ertoe hebben geleid dat de vraag naar het goede leven geheel naar de achtergrond verdween.
130. Zoals Christopher Lasch in The Culture of Narcissism al aan het eind van de jaren zeventig betoogde, leidt een gebrek aan zelfstandigheid en eigenwaarde juist tot een permanente behoefte aan bevestiging en steun van anderen. Een doorgeslagen ‘verzorgingsstaat kan tot op zekere hoogte ook de rol van een alomtegenwoordige en steun-gevende moeder vervullen. Maar wie kind blijft en niet de verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leven, zal nooit volwassen worden en erkenning vinden – en dus ook ontevreden blijven. Een mens wordt dan ook niet echt zelfstandig met het daarbij horende gevoel van eigenwaarde.’
158. Inmiddels is duidelijk geworden dat juist ook overheden zelf zich schuldig hebben gemaakt aan misinformatie en desinformatie.
(…)
‘Het zaaien van angst door overheden is een onwenselijk beleidsinstrument en vormt een serieuze bedreiging voor het voortbestaan van een liberale democratie. Datzelfde geldt voor allerlei vormen van censuur. Niet voor niets is angst bij Hobbes juist een belangrijk motief voor de onvoorwaardelijke onderwerping van burgers aan de soeverein. Er is ten tijde van de coronacrisis een maatschappelijk klimaat ontstaan waarin kritiek van burgers op het overheidsbeleid niet meer gewenst was, ook niet van serieuze wetenschappers. Dat betekent evenwel dat een bepaalde ervaring en deskundigheid iemand niet langer recht van spreken geven op het terrein van zijn expertise, maar alleen de overeenstemming met het dominante narratief (dat van de overheid). Waarheidszin en wetenschappelijke integriteit maken dan plaats voor politieke correctheid en conformisme aan de groep. Zoals in de hedendaagse cancelcultuur gebruikelijk is, vormen afwijkende geluiden een bedreiging van de psychosociale veiligheid. Zij moeten dus tot zwijgen worden gebracht.’
245. ‘Terwijl de systeembouwers in het Westen plannen maken om de aarde te redden van haar ondergang, heeft het geloof in samenzweringstheorieën een massale vorm aangenomen en laten wereldmachten als China en Rusland blijken dat zij een andere toekomst voor zich zien. In de onstuimige botsing van wereldbeelden manifesteert zich onmiskenbaar de raadselachtige dynamiek van culturen. De een verklaart de ander voor gek of voor het kwaad zelve, zonder überhaupt het gesprek aan te gaan.
De reusachtige mediale storm waarin wij ons bevinden wijst ons er meer dan ooit tevoren op hoezeer wij als mensen in de ban zijn van verbeelding.