Archief
vrt de redactie.be opinie: 11-11-11 Vechten tegen onrecht of wederzijds voordeel, op Chinese wijze.
Vechten tegen onrecht of wederzijds voordeel, op Chinese wijze.
16 / 11 / 2010
?When the white missionaries came to Africa they had the Bible, and we had the land. They said, ?Let us pray?. We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land?. Desmond Tutu.
Als Anglicaanse aartsbisschop van Kaapstad werd Desmond Tutu vooral bekend als de vrolijke anti-apartheidsactivist en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. De voorbije zomer besloot hij zijn carri?re ondermeer met een opmerkelijke ode aan de vuvuzela als typisch Afrikaans cultuurinstrument tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Zuid Afrika.
Maar de humor in zijn citaat over de kolonisatie heeft een dubbele bodem. Als morele geweten van Afrika wijst hij ook op het feit dat Afrikanen de ogen hebben gesloten voor kolonisatie, meer nog dat zij zelf hebben meegewerkt aan dit soort roofbouw door blanken uit het noorden.
Zilverpapier
Ruim een halve eeuw lang werd de bevolking van de tachtig keer kleinere kolonisator van Belgisch Kongo vanop de kansel gemaand tot zilverpapier en meer voor bekeerde zwarte kroeskopjes. Missionerende zonen en dochters werden uitgezonden met de opbrengsten van Vlaamse of andere pensenkermissen. Zo zou een beschavingsmissie de economische bewinning dekken.
Na de onafhankelijkheid werd de doelgroep van Vlaanderens zendelingen geografisch verruimd. Maar in wezen bleef het kweken van schuldgevoel vruchtbaar bij een bevolking die haar pas verworven rijkdom moreel en materieel diende te delen met de allerarmsten in de ?onderontwikkelde wereld?. Het leed ginder werd barmhartig gekoppeld aan het prille geluk hier: een goed-gegeven-gevoel en aflaten voor later.
Wanneer dit na de onafhankelijkheidsjaren onvoldoende vrucht bleek te dragen werd een economisch verhaal gekoppeld: dat van de structurele solidariteit en de verhoging van zelfredzaamheid bij de mensen in de ?derde wereld?.
?Charity? werd ?solidarity?
De Noord-Zuid beweging was geboren en zocht met een bewonderenswaardige intensiteit naar middelen en technieken om het economisch zwakke zuiden te leren hoe van hout pijlen maken. En wie honger heeft, moet je geen vis geven, maar leren vissen. Van paternalisme gesproken, alsof samenlevingen en culturen door millennia ?survival of the fittest? niet zouden weten van welk hout pijlen te maken, laat staan hoe best te vissen.
Een nooit geziene demografische belasting van het leefmilieu in de begunstigde ontwikkelingslanden ontstond door de nood bij de kolonisatoren aan goedkope arbeidskrachten voor mijn- en andere roofbouw. Traditionele clan- en stamstructuren werden grondig ontwricht en een westers genormeerde gezondheidszorg zorgde voor een explosieve ?youth bulge?. Toenemend geweld door het jonge mannenoverschot en immens menselijk leed bij natuurrampen en epidemie?n in overbevolkte kwetsbare gebieden kon via een geraffineerde beeldcultuur nieuwe golven van ?charity & solidarity? opwekken.
Na veertig jaar gul geven, structurele steun en ?empowering? van dorpen, co?peratieven, vrouwenverenigingen, administraties en dies meer blijft er netto bijzonder weinig draaiend en zijn hele streken in een autarkische overlevingseconomie versukkeld tussen plunderende regeringslegers en verkrachtende bevrijdingstroepen. Veel ?Niet Gouvernementele Organisaties? in hulpverleningsindustrie – ondermeer in Nederland – zijn intussen ge?volueerd tot professionele geldinzamelingsmachines waarbij het management haar deskundigheid graag fors honoreert.
?Afrika moet sneller vooruit?
Dit jaar werd opnieuw de kracht van 341 vrijwilligerscomit?s en 70 organisaties gebundeld door ?11.11.11- vecht mee tegen onrecht?, want ?Afrika moet sneller vooruit?:
?De realisatie van de Millenniumdoelstellingen in Centraal Afrika is geen succesverhaal. Voor elke doelstelling hinken die landen achterop. Erger nog, in absolute cijfers en procentueel blijft de armoede er stijgen. De analyse is simpel: de overgrote meerderheid van de bevolking in Centraal-Afrika leeft op het platteland. De kleine boeren komen niet verder dan overlevingslandbouw. Overheden moeten investeren in landbouw en plattelandsontwikkeling. Maar de politieke wil ontbreekt.?
Al is dat na een halve eeuw van gulle hulp en vechten tegen onrecht nog maar de vraag.
China kon de voorbije zestig jaar nauwelijks hulp genieten vanuit de Eerste (westerse) Wereld. Wegens politieke en ideologische conflicten hadden de socialistische broedervolkeren hun dure ?steun? na 1960 ook reeds teruggetrokken.
En toch werd in China de laatste twintig jaar een van de meest verbijsterende economische fenomenen uit de wereldgeschiedenis gerealiseerd. Strak gestuurde ontwikkelingen op het platteland, de uitbouw van eigen voedselvoorziening en een gedwongen bevolkingsbeperking maakten het mogelijk om steeds meer boeren en buitenlui te dwingen naar steden te migreren als goedkope arbeidskrachten in de werkplaatsen van de wereldeconomie. De marktwetten van goedkoop gekopieerd aanbod helpen hen daarbij.
Chinese kolonisatie
De huidige Chinese machthebbers speuren naar grondstoffen en energiebronnen in heel de wereld, te beginnen met Afrika waar ze omzichtig en onstuitbaar de plaatsen van de oude Europese koloniale mogendheden bezetten.
Hun Afrikaanse satrapen belijden vandaag publiek een ijdel geloof in compassie vanwege de Chinese investeerders. ?Het voelt als solidariteit. China was pasgeleden zelf nog arm, het kan daarom een meer menselijke kijk op Afrika hebben?, aldus een Senegalese topadviseur bij de eerste Chinese investeringen.
Nog omzichtiger verhogen ze jaarlijks met maar liefst 15% de bewapening en slagkracht van hun strijdkrachten ter zee en in de lucht.
Duitse economen en Geert Noels herkenden in de recente beslissing van de voorzitter van de Federal Reserve, Ben Bernanke, om 600 miljard Euro in de Amerikaanse economie te pompen een reactie op de weigering van China om nog langer Amerikaanse schulden op te kopen. In 2008 en 2009 investeerde China maandelijks 17 miljard dollar in Amerikaans overheidspapier. Daarvan probeert het nu iedere maand 7 miljard te dumpen. De VS - maar ook Australi? – zijn niet bereid belangrijke bedrijven en hun technologie te onderwerpen aan internationale afspraken over marktvoorwaarden wanneer China deze probeert te verwerven. Bijgevolg wendt de rijzende reus zich steeds meer naar de EU voor technologie en hoog rendabele investeringen.
Wereldproblemen
Erger is het vandaag in China zelf gesteld waar anderhalf miljard mensen – een vijfde van de hele wereldbevolking – kampen met de grootste milieuproblemen, energietekorten en slechts een kwart van de zoetwaterhoeveelheid per hoofd vergeleken met het wereldgemiddelde. Eeuwenlange ontbossing en landbouwmethoden met foute irrigatie leidden tot verwoestijning en verzilting van het grondwater. Dagenlange stofstormen die tot 1950 in Noord China om de dertig jaar huishielden, werden een jaarlijks weerkerend lentefenomeen. In het kader van de Grote Werken worden nu kanalen gebouwd die water van het bovenstroomgebied van de Yangtze naar het noorden moet voeren omdat de Gele Rivier intussen 200 dagen per jaar droog staat.
Per hoofd van de Chinese bevolking is ??n hectare landbouwgrond beschikbaar, de helft van het wereldgemiddelde.
China?s problemen worden door hun omvang vanzelf problemen voor de rest van de wereld. Wanneer China de gemiddelde levensstandaard bereikt van de EU en VS verdubbelt het gebruik van natuurlijke hulpbronnen ?n de invloed op het milieu van de hele planeet. China is eeuwenlang een uitgestrekt ??ngemaakt rijk gebleven. Politieke beslissingen hebben dan steeds grote gevolgen.
Deze eenheid van beleid leidde vaak tot enorme chaos. Zo bijvoorbeeld wanneer de Grote Sprong Voorwaarts in 1958 ieder Chinees gezin verplichtte staaloventjes te bouwen en alle mogelijke metaal te smelten tot minderwaardig staal met de schaarse houtskool die daartoe geconfisqueerd werd. Opgeleukte productiecijfers in de landbouw, campagnes om alle vogels te doden die graan consumeerden en nadien insecten vrij baan gaven leidden tot enorme hongersnoden.
De Culturele Revolutie legde het onderwijs voor vele jaren stil. China besteedt vandaag met een vijfde van de wereldbevolking slechts 1% van alle werelduitgaven voor onderwijs aan de opleiding van haar jongeren. Chinese vaders eten vandaag niet langer zoals Chronos hun zonen op om aan de macht te blijven, maar zonen doden er minstens in gedachte hun vaders om de macht te grijpen zoals Oedipous in de westerse cultuur.
Verstedelijking
De gevolgen van zo?n cultuuromslag binnen een vijfde van de hele wereldbevolking zijn enorm. Zelfs met de verplichte geboortebeperking groeiden de grootste Chinese steden van 1953 tot 2001 met een factor 7 tot meer dan een half miljard mensen. Sindsdien verhuisden nog eens 100 miljoen mensen al dan niet vrijwillig naar stedelijke agglomeraties.
Verlies van productiemiddelen voor boeren en buitenlui wordt gecompenseerd door hen in te zetten als goedkope arbeidskrachten in stedelijke industri?le omgevingen. Overheidsinvesteringen in enorme infrastructuurwerken – hoge snelheidsspoorlijnen, havens, snelwegen – en in wouden van appartements- en kantoorblokken milderen de gevolgen van de wereldwijde economische recessie. Ondanks wijdverbreide corruptie, ondoorzichtige besluitvorming en een compleet gebrek aan inspraak voor burgers en buitenlui blijft de doorsnee Chinees bereid veel te verdragen met het oog op de beloofde toekomst.
Wederzijds voordeel
China?s zendelingen in Afrika en elders in de wereld bedienen zich niet van zwaard of vuurwapen noch de Tao of Confucius? lering. Zij hebben alleen werktuigen en gekopieerde technologie in de aanbieding naast handelsovereenkomsten en investeringen. Er wordt zelden ideologisch gezeurd, laat staan dat ze zich openlijk zouden bemoeien met de politieke machtsstructuren in de landen waar ze aan de slag willen.
Dat is een heel ander uitgangspunt dan ?vechten tegen onrecht?.
Met compassie, solidariteit, menslievendheid heeft hun interventie in Afrika niets te maken. Het gaat uitsluitend om economisch voordeel waarbij de Afrikaanse machthebbers en de gewieksten onder hun onderdanen baat kunnen hebben.
In feite biedt dit zogenaamde ?wederzijdse voordeel? bewegingsruimte aan creatieve dynamiek, aan de rauwe wetten van de ?survival of the fittest?. Wellicht baat dit meer dan zestig jaar hulp en ontwikkelingssamenwerking.
Het Chinese model heeft alleszins haar kracht bewezen. Afrika kan er een voorbeeld aan nemen om sneller vooruit te gaan. Maar dat moeten ze wel zelf doen, los van afhankelijkheid bestendigende ?charity & solidarity?.
Jan Van Duppen
(Jan Van Duppen is huisarts in Rotterdam en voormalig parlementslid voor SP.A)