knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

MAS Antwerpen – Museum aan de Stroom

26 juni 2011

“>MAS Antwerpen – Museum Aan de Stroom

Een waarlijk fascinerend gebouw, vuurtoren op het eilandje, kathedraal van de koekenstad, kloppend hart van de oude haven in Noord. MAS is zeker bij de sinjoren ook ‘meer’, veel meer enzovoort enzoverder.
Behoudens de eerste barsten in sommige golvende glaspartijen is het een mooie constructie, de architect en de stad waardig, die de bezoekers in een spiraal om zichzelf, de stad en het verleden van Antwerpen voert tot het magnifieke panorama van een stad die traditioneel graag naar zichzelf laat kijken.

De vaste collectie daarentegen zal niet volstaan om decennialang de bezoekersstroom op gang te houden. Dit museum is eerder opgevat als een ontmoetingsplaats – in, op en om het gebouw zelf. Een schitterende vondst, maar zelfs zo?n merktoren behoeft gestaag onderhoud, ook intellectueel. De huidige scenografie geeft daartoe alleszins een vernieuwende aanzet.
De permanente collectie is vaak een interessante selectie uit de uitputtende collecties van het Etnografisch Museum, het Nationaal Scheepvaartmuseum en het Volkskundemuseum.
Een depotpresentatie biedt ook wel wat mogelijkheden.

Zij het dat het even nieuwe Gentse Stadsmuseum STAM een beter beeld geeft van de stad Gent in haar verleden en heden. Vooral de prachtige presentatie van de wereldberoemde historische archiefdocumenten doen het ‘m daar met klank.

Maar dit soort toplocaties vragen permanent onderhoud, intellectueel en materieel.

De openingstentoonstelling ‘Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen’ is zeer de moeite.

Oorspronkelijk probeerden kunstenaars het goddelijke of het bovenmenselijke te verbeelden door gebruik te maken van kostbare materialen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij iconen of op gouden munten, die de afbeeldingen van koningen en keizers bevatten.
Een eerste omwenteling kwam er met het werk van de Vlaamse primitieven. Ze wilden het goddelijke uitdrukken door het alledaagse in details weer te geven. God was overal, ook in kleine dingen.
Door het economische succes en de welvaart in Antwerpen, doken in de zestiende eeuw nieuwe opdrachtgevers op. Rijke burgers wilden met kunst uitpakken in hun woning. Er ontstond een nieuw concept van het beeld: kunstwerken naar ieders smaak, met nieuwe onderwerpen, kant en klaar te koop in de winkel. Bovendien werd het beeld in die periode gedemocratiseerd. Naast schilderijen kon men nu ook de goedkopere prenten aanschaffen. Het afzetgebied van de beelden uit Antwerpen werd door de prentkunst veel groter: de prenten verspreidden zich per schip over de nieuwe wereld. Steden als Antwerpen legden in die tijd de grondslag voor de internationale massamedia zoals we ze nu kennen.
Vandaag worden we overspoeld met sensationele beelden. Op het moment dat de massamedia hyperactief geworden zijn, nemen onze eigen kunstenaars weer afstand van die beeldenvloed. Hedendaagse kunstenaars besteden net als hun voorgangers grote aandacht aan het alledaagse. Ze zoeken naar betekenis in het ogenschijnlijk toevallige. Stille beelden vormen een alternatief voor de schallende consumptiemaatschappij. Ze maken ons opnieuw bewust van de essentie van het beeld.

Ook de website van het MAS is erg goed
Maar het ontbreken van een audiogids is amper te bevatten voor een dergelijk prestigieuze instelling.

Reacties graag naar mailadres.