knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

VPRO ZOMERGASTEN: Trudy Dehue, hoogleraar wetenschapstheorie en wetenschapsgeschiedenis – De depressie-epidemie.

9 augustus 2009

zondag 9 augustus 2009 20:12 Ned 2
zaterdag 15 augustus 2009 13:10 Ned 2 (Herhaling)

Trudy Dehue (Den Bosch, 1951) is hoogleraar wetenschapstheorie en wetenschapsgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dehue won dit jaar de NWO Eureka Boekenprijs 2009 voor haar boek ‘De depressie-epidemie. Over de plicht het lot in eigen hand te nemen’ (Augustus, 2008).
?

Na eerst een aantal jaren werkzaam te zijn geweest in de kinder- en jeugdpsychiatrie studeerde Trudy Dehue af in de psychologie (1983) en de filosofie (1985). Meer nog dan de menselijke psyche die psychologen bestuderen, bestudeert Dehue juist die psychologen zelf. Ze promoveerde cum laude op ‘De regels van het vak’ (Van Gennep 1990), een kritische studie van het ?meten en tellen? en de vooronderstellingen die bepalend zijn geworden voor psychologisch onderzoek.
?

In ‘De depressie-epidemie’ analyseert Dehue hoe het kan dat juist in rijke en welvarende landen steeds meer mensen lijden aan depressie. Dehue laat zien dat wat in de loop van de geschiedenis als melancholie, neerslachtigheid of depressie beschreven is, steeds sterk tijdsgebonden is geweest. Heeft depressie bijvoorbeeld te maken met levensomstandigheden en is het iets wat ?op de sofa? behandeld kan worden, of eerder iets biologisch, wat met pillen bestreden kan worden? Dehue neemt ook de invloed van de farmaceutische industrie kritisch onder de loep. Haar opinieartikel in NRC Handelsblad over de mogelijke bijwerkingen van antidepressiva deed recentelijk veel stof opwaaien.
?

In haar werk laat Dehue zien hoe de ?depressie-epidemie? verbonden is met het huidige maatschappelijke ideaal van het maakbare individu: we zijn zelf verantwoordelijk geworden voor ons lot: schoonheid en succes zijn een keuze geworden, en het antidepressivum steeds meer een ?prestatiepil?. Dehue laat zien hoe een samenleving ervaart en bepaalt wat ?normaal? is en geeft daarmee niet alleen een analyse van depressie, maar ook van onze tijd.
?

Een avond over afwijken van de norm, wetenschap en vooroordelen, de vrouw als hoeder van de stemming en hoe grillig de grens tussen ?goed? en ?kwaad? zich kan tonen. Met o.a. fragmenten uit de scandinavische tragikomedie ‘Kitchen Stories’ (Bent Hamer 2003), beelden van o.a. Joni Mitchell, Bob Dylan en Neil Young tijdens het afscheidsconcert van The Band in ‘The Last Waltz’ (Martin Scorsese 1978) en de Britse serie ‘The Singing Detective’.

De keuzefilm van Trudy Dehue is ‘Mephisto’ (Istv?n Szab?, 1981). Een film over de relatie kunst en politiek, gebaseerd op de gelijknamige roman van Klaus Mann uit 1936. De jonge zeer ambitieuze Duitse acteur Hendrik H?fgen (Klaus Maria Brandauer) heeft er alles voor over d? grote ster te worden, zelfs als dit leidt tot een verregaande aanpassing aan een fascistisch regime. Met een Oscar bekroond als beste niet-Engelstalige film.
Hendrik H?fgen was geschreven op het ware leven van de eerste echtgenoot van Klaus Manns oudere zus Erika, Gustaf Gr?ndgens. Klaus? boek ? Mephisto? werd in 1968 in Duitsland verboden door het Bundesverfassungsgericht op verzoek van de aangenomen zoon en minnaar van Gr?ndgens, Peter Gorski.

Reacties graag naar mailadres.