knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

vrt deredactie.be opinie Met de middenklasse breekt het sociaal contract

26 november 2012

Met de middenklasse breekt het sociaal contract


21 / 11 / 2012


?Diversiteit is mooi, maar die kan alleen bestaan binnen een kader van gedeelde waarden? – Gabri?l van den Brink, Culturele contrasten ? Het verhaal van de migranten in Rotterdam.

De voorbije weken kende Nederland het ?zorgpremie-oproer? tegen inkomensafhankelijke premiebijdragen voor de ziekteverzekering. Dit was tussen VVD en PvdA bij het uitruilen tijdens de onderhandelingen over de nieuwe regering afgesproken maar werd door de liberale achterban in een eentweetje met de populaire pers alsnog vakkundig gecastreerd. Voor liberalen moet een overheid zich kunnen beperken in het afdwingen van solidariteit. PvdA prominenten hadden het effect van inkomensnivellering met zo?n zorgpremie reeds fel bejubeld. Dat enkel de middenklasse en tweeverdieners werden genivelleerd, waren ze eventjes uit het oog verloren.

Nivelleringsfeest

Traditioneel pleiten sociaal-democraten voor herverdeling van de rijkdom die in een samenleving wordt opgebouwd. De overheid kan sociale verschillen nivelleren door belastingen te heffen. In Nederland zag de nieuwe regering kans om te nivelleren zonder belastingverhoging: de kosten voor de ziekteverzekering zouden inkomensafhankelijk worden. Sterke schouders, zwaardere lasten, toch?

PvdA partijvoorzitter Spekman prees het regeerakkoord zelfs als een ?nivelleringsfeest?.

Naast het terugbrengen van de belastingschijven tot drie niveau?s was deze inkomensafhankelijke zorgpremie evenzeer een opstap naar een ?flat tax? – iedere inkomensgroep eenzelfde aanslagvoet. Ook dat was hen tijdens het ?feest? even ontgaan.

Maar in moeilijke economische tijden kraakt de draagkracht van die middenklasse, net als hun bereidheid tot nivelleren. In Nederland sloeg de crisis reeds hard toe bij de zzp?ers – zelfstandige ondernemers zonder personeel – de eenpersoonsbedrijven. De lucratieve advies- en ondersteuningsmarkt stortte geheel in. Steeds meer bezitters van ferme woningen met een forse hypotheek zoeken naar uitstel van beslag en gedwongen verkoop met verlies. De sector van de schuldsanering wordt over bevraagd. In Nederland kalft de middenklasse af. En dat is een behoorlijk riskante ontwikkeling.

Sociaal contract

Tussen de rijken en de zwakken speelt die grote middengroep van vooral tweeverdieners een belangrijke bindende rol. Van beneden gezien lijken ze een ladder naar boven. Van bovenaf vormt de middenklasse een spiegelend scherm tegen minder nette mensen.

Wanneer die middenklasse merkt dat de rijken boven hen gespaard blijven van een verplichte nivellering en wanneer aan steuntrekkers geen wederdienst gevraagd wordt, verliest die middengroep haar belang in een verzorgingsstaat. Wie hard werkt en goed verdient, draagt graag bij aan een solidaire sociale zekerheid, vooral als eigen verzekering tegen onheil en inkomensverlies. Indien deze groep burgers hun kosten/baten analyse al te lang als negatief ervaren, breekt het sociaal contract van een samenleving. Zo wil deze groep burgers volgens recente peilingen nog steeds bijdragen aan een goede gezondheidszorg. Maar iedere exorbitante verloning – ook voor managers – en ineffici?nt kostenbeleid in die sector wordt als zeer negatief ervaren. De middenklasse kan zich dan niet meer motiveren om haar middelende rol nog langer te spelen tussen arm en rijk.

Stedelijke segregatie

Ook in Nederland neigt een meerderheid van de bevolking naar wonen in stedelijke agglomeraties. Werkgelegenheid, file- en spoorproblemen, spanning en ontspanning drijven mensen naar de Randstad en andere grootsteden. Internationaal wordt dit gecentraliseerde woonmodel gretig bejubeld, wegens een veel kleinere ecologische voetafdruk. Ook zou het stadsmodel integratie bevorderen wegens een betere sociale, religieuze, etnische en culturele mix.

Onderzoek in Nederland van onder meer Gabriel van den Brink (Culturele Contrasten) weerlegt deze integratiemythologie. Er is veeleer een etnisering van de samenleving bezig. In steden gaat het niet zozeer om ?samenleven?, als wel om een gelaagde structuur waar geen of nauwelijks contacten onderhouden worden die de sociale en etnische grenzen overschrijden.

Steden blijken eerder clusters van sociaal en cultureel gelijkende dorpsgemeenschappen waar de bewoners zich graag bewegen in een omgeving van ons-kent-ons. Sommige wijken lijken zelfs op vrijwillige getto?s.

Geschifte stad

Op de werkvloer is er nog wel verplichte interactie, maar daarbuiten ?n in de publieke ruimte lijkt de segregatie toe te nemen. Mensen van eenzelfde culturele origine of eenzelfde land van herkomst blijken eerder met elkaar samenlevingsverbanden aan te gaan dan met mensen uit andere culturen als buren. Gesubsidieerde pogingen tot sociale en culturele ?mix? in Rotterdamse achterstandswijken draaien uit op meer gesegregeerde woonvormen, waarbij de minderheidsgroepen zo snel mogelijk hun biezen pakken naar een voor hen meer gelijkende omgeving.

Ook in het onderwijs blijkt deze segregatie toe te nemen. Centrale CITO - toetsen worden aangepast aan het schoolmilieu en moskee?n zetten islamitische internaten op. Ongetwijfeld om de integratie en de kansen op de arbeidsmarkt te bevorderen.

Het percentage gemengde huwelijken is miniem. Het aantal huwelijken met partners uit het land van herkomst blijft zeer hoog. Inburgeringsexamens voor de nieuwe partners worden graag omzeild langs de Belgi?-route voor importbruiden.

We zijn ver afgedwaald van de multiculturele droom die de middenklasse verwacht werd te omarmen. Veelkleurigheid was verrijkend, toch? Niet alleen culinair. Veelkleurigheid staat vandaag eerder voor het beeld van een ?geschifte? stad. Zeker in tijden van crisis, onzekerheid en beperkte financi?le ruimte.


 

Archief

Kijken naar een stad: Brussel, multicultilab of tijdbom?

25 november 2012

Vrij Nederland 24/11/2012

Kijken naar een stad: Brussel, multicultilab of tijdbom?

Tomas Vanheste over Hans Vandecandelaere, ‘In Brussel. Een reis door de wereld’, uitgeverij Epo, 520 bln.

(...) Toch dringt zich af en toe de gedachte op dat de historicus iets te politiek-correct is. Brussel is in zijn ogen door de opeenvolgende migratiestromen een kosmopolitische stad geworden. Alleen legt hij niet uit wat hij daaronder verstaat. Twee jaar heeft Vandecandelaere zich vastgebeten in het boekstaven van de migratiegeschiedenissen van vele gemeenschappen die in Brussel leven. Maar kosmopolitisme vindt volgens de filosoof Kwame Anthony Appiah juist zijn oorsprong in een verwerping van het idee dat mensen behoren tot een gemeenschap te midden van een veelvoud van gemeenschappen. Dekosmopoliet benadrukt de eenheid van de mensheid.

Enige romantiek klinkt ook door Vandecandelaeres slotakkoord. Uit de filosofiecolleges die hij ooit volgde, heeft hij ??n zin onthouden: ‘De verschijning van de ander stelt mijn onbegrensde greep op de wereld in vraag.’ Daarop voortbordurend komt hij tot de gedachte dat de kennismaking met andere culturen tot zelfrelativering leidt en dat de culturele diversiteit van zijn stad een onuitputtelijke bron van rijkdom kan zijn. Alleen wijzen de feiten die hij in zijn boek presenteert uit dat de mogelijkheid zelden realiteit wordt. Vlak voor zijn romantische oprisping heeft hij nog geschreven dat veel groepen op hun eiland zitten. ‘De verschillende fracties van de bevolking komen amper met elkaar in contact,’ schrijft hij elders. Al heeft Brussel de onderklasse niet zoals in Parijs naar de buitenwijken verdreven, ook hier is er een grote ruimtelijke segregatie. De armoede en achterstand concentreren zich in de wijken die als in een halve maan om het centrum liggen.

De historicus haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat jongeren uit Kuregem, de wijk van de Slachthuizen van Anderlecht, zich niet eens in de chiquere wijken durven te begeven, uit angst niet over de juiste sociale codes te beschikken. Het leeuwendeel van de beter gesitueerden woont in de tweede gordel van groene randgemeenten. Daar vestigen zich ook de meeste van de hoogopgeleide, internationaal geori?nteerde immigranten die de Europese Unie naar Brussel lokt. Naar schatting honderdduizend Bruxpats werken bij de EU en bij hoofdkwartieren van internationale bedrijven en advocaten en lobbykantoren die zich graag in de nabijheid van de Europese instellingen nestelen. Maar Europa is met de kont naar de stad gaan staan, constateert Vandecandelaere tot zijn verdriet. De komst van de EU leidde tot kaalslag en bevolkingsvlucht. En die Bruxpats leven ook al op hun eiland. De organisatie H?b? wil met sport, cultuur en debat bruggen slaan tussen de nieuwe Europeanen en de oude bevolking. Maar ‘alle moeite ten spijt blijven expats onder elkaar,’ zegt een bestuurslid tegen Vandecandelaere. Een onuitputtelijke bron van rijkdom en contact is alle diversiteit dus niet altijd.

Wie ?In Brussel? leest en met de schrijver door de stad trekt, krijgt het gevoel dat zijn verlangen de schoonheid van zijn multiculturele, kosmopolitische stad te bezingen het soms wint van zijn wil de werkelijkheid te leren kennen. Terug naar de Heyvaertbuurt. Op het moment dat ik er notities maak, schiet een forse man me aan. Of er een probleem is en of ik soms nummerplaten noteer. Ook onze fotograaf ontmoet argwaan zodra hij zijn camera pakt. Veel van de handel is er vermoedelijk informeel en onttrekt zich aan het zicht van de autoriteiten en de belastingdienst. Tegenstanders wijzen er ook op dat de automarkt flinke verkeersstromen naar smalle, negentiende-eeuwse straten midden in de grootstad zuigt. Maar Vandecandelaere kan zijn enthousiasme nauwelijks beteugelen. Deze commercie zorgt toch voor laaggeschoolde arbeid waar de stad zo naar snakt? Prachtig toch dat Libanezen en sub- Saharanen samen de spil vormen van een intercontinentale handel die Brussel met heel de wereld verbindt .?

 

Hans Vandecandelaere, ‘In Brussel. Een reis door de wereld’, uitgeverij Epo, 520 bladzijden, ?29,50

 

Archief

Bertolt Brecht, Die Liebenden – Terzinen over de liefde

23 november 2012

Die Liebenden


Bertolt Brecht


Seht jene Kraniche in gro?em Bogen!

Die Wolken, welche ihnen beigegeben

Zogen mit ihnen schon als sie entflogen

Aus einem Leben in ein anderes Leben.

In gleicher H?he und mit gleicher Eile

Scheinen sie alle beide nur daneben.

Da? so der Kranich mit der Wolke teile

Den sch?nen Himmel, den sie kurz befliegen

Da? also keines l?nger hier verweile

Und keines anderes sehe als das Wiegen

Des andern in dem Wind, den beide sp?ren

Die jetzt im Fluge beieinander liegen:

So mag der Wind sie in das Nichts entf?hren.

Wenn sie nur nicht vergehen und sich bleiben

So lange kann sie beide nichts ber?hren

So lange kann man sie von jedem Ort vertreiben

Wo Regen drohen oder Sch?sse schallen.

So unter Sonn und Monds verschiedenen Scheiben

Fliegen sie hin, einander ganz verfallen.

Wohin ihr? – Nirgend hin. Von wem davon? – Von allen.

Ihr fragt, wie lange sind sie schon beisammen?

Seit kurzem. – Und wann werden sie sich trennen? – Bald.

So scheint die Liebe Liebenden ein Halt.



met dank aan Stefan Beyst

Bertolt Brecht

Terzinen over de liefde

Kijk ginds die kraanvogels in grote bogen!

De wolken die hun mee werden gegeven

Trokken al mee met hen van toen ze vlogen

Van het ene leven naar een ander leven.

Op eendere hoogte en met eender ijlen

Leek het of beiden maar bijkomstig bleven.

Laat van die twee geen langer hier verwijlen,

Laat kraanvogels en wolken zo verdelen

De mooie hemel waar zij kort in vliegen.

En laat geen een iets anders zien dan het wiegen

Van de ander in de wind die beide voelen

Die nu al vliegend bij elkander liggen.

Dat zo de wind hen naar het niets ontvoere,

Als zij maar niet vergaan en bij elkander blijven,

Zolang kan geen van beide iets beroeren,

Zolang kan men hen overal verdrijven

Waar regens dreigen of waar schoten knallen.

Zo, onder zon en maan, welhaast verwante schijven,

Vliegen zij weg, elkaar zo welgevallig.

Waarheen dan?

Nergens heen.

Van wie vandaan?

Van allen.

Jullie vragen hoelang die twee al bij elkaar zijn?

Sinds kort.

Wanneer zij uit elkaar gaan?

Gauw.

Zo komt geliefden liefde voor als trouw.

  • Uit: De mooiste van Brecht. Samengesteld door Koen Stassijns en Ivo van Strijtem, Lannoo/Atlas, Amsterdam, 1998. Dit gedicht is vertaald door Stassijns & Geert van Istendael.


  •  

    Archief

    ROMA – nu en dan

    22 november 2012

    Rome

    Milos Crnjanski, Bij de Hyperboree?rs ? Roman over Rome : “Mijn arts zegt tegen mij, terwijl we zitten te eten, dat Rome voor ons, buitenlanders, niet meer dan een bladzijde uit Andersen is, een episode uit een eeuwigdurend Romeins karnaval. Voor hen, Romeinen, ligt?dit geheel anders. Het is een ernstige, bloederige aangelegenheid. Rome, zegt hij, is een doorlopend theater waarin zich drama?s afspelen waarvan wij vreemdelingen geen flauw benul hebben.”

     

    De volgorde van vroeger en nu

    1. Vaticaanse musea – http://mv.vatican.va/3_EN/pages/MV_Home.html

    2. Galleria Borghese – http://www.galleriaborghese.it/borghese/en/edefault.htm

    3. Palazzo Barberini – http://www.galleriaborghese.it/barberini/en/einfo.htm

    4. Palazzo Corsini – http://www.galleriaborghese.it/corsini/en/edefault.htm

    5. Galleria Doria Pamphilj – http://www.doriapamphilj.it/ukhome.asp

    6. Galleria Spada – http://www.galleriaborghese.it/spada/en/einfo.htm

    7. Villa Farnesina – http://www.villafarnesina.it

    MAXXI – http://www.fondazionemaxxi.it

    Een fenomenaal gebouw, mooi ingepast in de omgeving, een zogenaamd onderdeel van de moderne diagonaal van Rome tegenover een afgrijselijk aftandse kazerne.

    Binnen is MAXXI vooral bezig met zichzelf, zijn eigen structuur, kleur- en trappenvoering met matige expositieruimtes die in een dwingende structuur gebetoneerd zitten.

    Het parkgedeelte naar de administratieve en horeca gebouwen aan de overkant is dan weer wel goed geslaagd, ook als teichoskopische locatie om het zich presenterende kunstentheater grondiger te consumeren.

    De tentoonstelling ‘Het Italië van Le Corbusier http://www.fondazionemaxxi.it/.../litalia-di-le-corbusier-2/ was zeer matig. Uitputtend in het onthullen van de Italiaanse wortels van Le Corbusier als architect, interessant over de contacten met Mussolini en zijn smeekbedes om deel te mogen nemen aan de architecturale maakbaarheidsidealen van het fascistische Italië. Grappig in de foto’s tot en met spataderen onder de korte broek.

    http://www.volkskrant.nl/beeldende-kunst/grootste-architect-twintigste-eeuw-dweepte-met-hitler~a3980029/

    Voordien probeerde hij zijn maakbaarheidsidealen te slijten aan Stalin.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier_in_the_USSR

    De man heeft ondanks zijn ernstige periodieke maakbaarheidsverslaving wel degelijk mooie leef-, bewoon- en bruikbare woningen, kerken en voorwerpen gemaakt. Vooral in zijn kleinschaliger werk. Villa Savoye en Notre Dame du Haut is de moeite.

     

    MUSEAO MARIO PRAZ??http://www.museopraz.beniculturali.it/index.php?en/1/home

    Een merkwaardig fenomeen als staatsmuseum – met rondleiding uitsluitend in het Italiaans – waar en wanneer de ster bleef stilstaan en op een soms beklemmende manier een inkijk geeft in het leven van een van de beroemdste Italiaanse literatoren.

    Cultuurhistoricus Mario Praz beschreef de inventaris in ?Huis van het leven? waardoor het ?een staat van onvergankelijkheid verleent?. Merkwaardig ook hoe dit appartement grenst aan het Museo Napoleonico in hetzelfde Palazzo Primoli.

    http://www.museonapoleonico.it

    http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/mario-praz-the-romantic-agony-1933

    http://www.albergodelsenato.it/dutch/

    http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g187791-d1027159-Reviews-Osteria_dell_Ingegno-Rome_Lazio.html

    Milos Crnjanski, Bij de Hyperboree?rs ? Roman over Rome. Uitg. De Arbeiderspers.

    ?Bij de Hyperboree?rs? van de Servische schrijver Milos Crnjanski ( 1893 ? 1977) behandelt zijn periode als persattach? van de Joegoslavische ambassade te Rome van 1938 tot 1941 waar hij zijn bureau in de kelder had van de Villa Borghese tussen keuken en toilet met zicht op de schoenen van de passanten. Zijn ?Roman over Rome? geeft een idee van de sfeer waarin hij dank zij zijn rantsoen van vele duizenden Amerikaanse sigaretten kon ronddwalen en blijven dromen van een vreedzaam geluk ver achter het noorden, hyperborea. Crnjanski?s ?Roman over Rome? is zeer de moeite om in Rome te lezen voor wie er naartoe reist en wie er verblijft. Maar ook boeiend voor wie er geweest is en voor wie er nooit naartoe wil reizen.
    Het werd mooi vertaald door Guido Snel die met zijn nawoord veel vragen beantwoordt voor de Hyperboree?rs die zich herkennen in deze interpretatie van de Eeuwige Stad.

    17. Als je jong bent, verlang je op reis naar interessante belevenissen. En naar romans. Maar als je ouder wordt, zie je in dat er in het leven geen andere roman is dan die ene, die over het ouder worden.
    De hele reeks zelfportretten van Rembrandt vertelt alleen maar die ene roman, te lezen op het gezicht van een mens, over het ouder worden. Die roman hoeft niet eens geschreven te worden, ieder beleeft die, kent die, iedereen.

    253. Giuseppe Belli ( 1791 ? 1863)

    SPQR?- Senatus PopulusQue Romanus
    Soli Preti Qui Regnano ? Alleen priesters regeren hier.

    Rome is aan zes en niet aan vier letters ten onder gegaan:
    aan de initialen van de zes woorden Papa, Preti, Principi, Putane, Pulci, Poveri.
    Paus, Priesters, Prinsen, Prostituees, Platluizen en Paupers.

    (...) De enige waarheid die de priesters in de kerk beweren. ligt volgens Belli. in wat ze mompelen: ?Heer, ik ben u niet waardig!?

    261. Mijn arts zegt tegen mij, terwijl we zitten te eten, dat Rome voor ons, buitenlanders, niet meer dan een bladzijde uit Andersen is, een episode uit een eeuwigdurend Romeins karnaval. Voor hen, Romeinen, ligt dit geheel anders. Het is een ernstige, bloederige aangelegenheid. Rome, zegt hij, is een doorlopend theater waarin zich drama?s afspelen waarvan wij vreemdelingen geen flauw benul hebben.

     

     

    Archief

    vrt deredactie.be opinie: Formatie zonder koning

    8 november 2012

    Formatie zonder koning



    Nederland heeft een nieuwe regering, maar die zal nog veel klippen moeten nemen. Tegelijk heeft hare majesteit een nieuwe rol. De eedaflegging moest een keertje worden overgedaan. Ze was volgens een audiofragment op de website van NRC niet bepaald gecharmeerd door het toneelstukje van maandagmiddag: ?Gaan we het opnieuw doen? Echt. Niet toch? Dan wordt het een toneelstukje?. Ze is er ook niet blij mee dat haar politieke rol sterk is ingeperkt. 

    Eerst een citaat

    ?Het aloude taboe op emotie in het openbare leven maakte de rechtsstaat mogelijk, maar kwam ook handig van pas als ophaalbrug voor de macht. ?De rede komt van God? zei Thomas Hobbes en stelde gevoelens als politieke drijfveer buiten de orde. Maar zoals wij inmiddels weten, was het woord ?God? vroeger vaak een schuilnaam voor de macht. Zonder God geen toegang tot de rede, zonder de rede geen toegang tot de macht. De ratio als besloten genootschap. Vrouwen mochten niet meepraten, daar waren ze te ?emotioneel? voor. Zo betekent democratisering vanzelf emotionalisering.? Jan Kuitenbrouwer.

    Een ?toneelstukje? voor TV

    In het kader van de nieuwe democratisering wenste de Tweede Kamer der Staten-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden een openbare eedaflegging voor de nieuwe leden van het kabinet Rutte II. Deze protocollaire handeling werd bij onze noorderburen vroeger ver van de camera?s in de beslotenheid van het paleis genoten.

    Omdat de minister-president ging voor minder politieke emotie, werd het compromis een live-uitzending van de eedaflegging bij de majesteit en een publieke fotogelegenheid op het bordes van het Koninklijke Paleis Huis ten Bosch. Edoch, wegens alle betrokkenen bij het ritueel vijf minuten vroeger paraat dan officieel voorzien, werd de ceremonie voortvarend opgestart waardoor de live-uitzending op tv faalde. Het hele rituaal werd dan nog eens overgedaan voor de NOS. De majesteit was volgens het audiofragment op de website van NRC niet bepaald gecharmeerd door het toneelstukje van maandagmiddag: ?Gaan we het opnieuw doen? Echt. Niet toch? Dan wordt het een toneelstukje?.

    Volgens de Nederlandse publicist Jan Kuitenbrouwer is de ware valuta van de economie niet langer geld, maar aandacht. En dus liet iedere kersverse minister en staatssecretaris zich graag nog een tweede keer inzweren, voor het oog van de juiste camera.

    Formatie zonder koning

    Voor het eerst werd bij deze regeringsvorming de koningin uit de kabinetsformatie geschrapt. In een democratische rechtsstaat kan een erfelijke koning niet deelnemen aan het politieke machtsspel. Politici die wel hoog oplopen met zo?n rol voor een koning, gebruiken het niet verkozen staatshoofd al te gretig om hun eigen visie en verlangen door te drukken via deze deus ex machina, die niet openlijk ter verantwoording kan worden geroepen bij de vorming van een coalitieregering.

    Voorheen was het ook in Nederland de taak van het staatshoofd om een informatie en formatie te begeleiden als een boven de politiek tronende machtsfactor. In 1971 werd deze koningloze formatiemogelijkheid voor het eerst uitgeprobeerd bij de aanzet tot het kabinet Den Uyl. De Tweede Kamer weigerde echter de fractieleider van de grootste partij PvdA, Joop Den Uyl, tot formateur te benoemen. Waarna het politieke bedrijf met hangende pootjes weer bij koningin Juliana op de thee mocht.

    ?Troon en baldakijn?

    Het zou nog ruim veertig jaar duren eer de majesteit bij wet ontheven werd van haar taak bij de regeringsformatie. Beatrix zat al zolang op de troon dat door het gewicht van de colloque singulier tussen vorst en verkozenen haar eigen voorkeuren ter discussie kwamen. En die waren niet gering. Niet voor niets draagt de Nederlandse twee euro munt ?GOD * ZIJ * MET * ONS *? als randschrift. Door nu de majesteit en haar opvolgers buiten het formatieproces te houden is het staatshoofd niet langer aan kritiek onderhevig in deze.

    De koningin toonde op subtiele wijze haar depreciatie over de inperking van haar functie tijdens de troonrede op Prinsjesdag, de derde dinsdag in september. Zij sprak de verenigde vergadering van de Staten-Generaal toe in een gewaad met verenhoed volgens het patroon van de bekleding van troon en baldakijn. Door deze ironische verschijning lichtten enkel nog het koninklijke lint en haar gelaat op tegen het plechtstatige decor.

    Spinnen versus kamerdebat

    Met de Tweede Kamer in volle uitoefening van haar verantwoordelijkheden kan een intense sparring ontstaan met de politici die werden verkozen voor informatie en formatie bij de regeringsvorming. Niet langer is een koninklijk anker- en spiegelspel te hanteren. De conservatieve SGP vreesde zelfs voor ?een politiek-staatsrechtelijke wildwest?. Bij vorige kabinetsformaties was spinnen in de pers immers belangrijker gebleken dan een kamerdebat over de formatie.

    Na verkiezingen is de vorming van een coalitieregering het tweede deel van de strijd om regeringsmacht. Het zoeken naar een eerbaar regeringscompromis verloopt vol spanning, zowel in het openbaar als in achterkamertjes. Een dergelijk formatieproces houdt bij openbaarheid van bestuur een groot risico in voor het prestige van de winnaars van de verkiezingen en het parlement.

    Draaiboek

    Toch is het deze keer heel snel gelukt. Door politieke, economische en reglementaire druk. Er was niet echt een andere combinatie mogelijk met het minste aantal partijen. Er dient ook in Nederland snel een doortastend besparings- en relancebeleid in de steigers gezet. Bovendien had de vorige vooruitziende kamervoorzitter met haar griffier een sluitend draaiboek opgesteld om de formatieprocedure een formeel houvast te bieden.

    Met de eedaflegging en de bordesfoto werd 54 dagen na de verkiezingen van 12 september een van de snelste regeringsformaties afgerond sinds de tweede wereldoorlog. Rest nu nog het blitse elan van de VVD-PvdA formatie op dreef te houden.

    Verraderlijke klippen

    Hoe vriendschappelijk de onderlinge verhoudingen, het uitruilen van ministers en hun posten, het geven en nemen van programmapunten ook verliepen er zijn nog heel wat gevaarlijke klippen te ronden voor de nieuwe regering: een minderheid in de Eerste Kamer, beperking van belastingschalen, inkomensafhankelijke premies voor zorgverzekering, afbouw van de hypotheekaftrek, verhoging van de pensioenleeftijd, economische en Europese ontwikkelingen. Met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 in zicht heeft het nieuwe kabinet nog vele stormen te doorstaan. Zeker wanneer de buddy van Mark Rutte, Diederik Samsom fractieleider van de PvdA in de Tweede Kamer blijft en het vicepremierschap overlaat aan Lodewijk Asscher, voormalig PvdA-wethouder van Amsterdam. Zeker wanneer de liberale en sociaal-democratische achterban bekomen is van de ontnuchtering na een onverhoopte verkiezingsoverwinning.