knee compression sleeve

Er is nog zo veel dat ongezegd is. (Rutger Kopland)

Dupslog
Dupslog

Archief

Stephan Vanfleteren. Portret 1989-2009 – Circus Mahy, Gent

22 september 2009

Toen nog baron, intussen graaf. Zie ook Fortis'eerste persoon enkelvoud van het werkwoorde graven.
Stephan Vanfleteren. Portret 1989-2009 – Circus Mahy, Gent – Nog tot 3 december 2009

Stephan Vanfleteren presenteert in de boeiende omgeving van het vervallen Wintercircus Mahy te Gent een selectie groot formaat afdrukken van zijn fenomenale portretten.
De locatie helpt de toeschouwer vrede te vinden in de aftakelende aangezichten, vrede te zoeken in de maskerade van BV?s, vrede te voelen die de personages op het moment van de sluiter nog niet konden voorzien.
Twintig jaar is voor sommigen niet niets. Anderen staan er voor de eeuwigheid.
Op zijn digitale portfolio kan je de fors geprijsde tentoonstelling ook benaderen, maar dan mis je het effect van gecombineerd verval en het magnifieke portret van de schilder Paul Delvaux met op de achtergrond zijn vrouw op haar ziekbed.
Je mist ook de confrontatie met Graaf Lippens.
Hugo Claus in profiel en met gesloten ogen, Betty Mellaerts, Bert Andre, Eddy Merckx in een Molteni truitje van toen, de lege tafel van de Kardinaal, de rimpels van de Majesteit, Paul Vannevel, Johan Anthierens?
Het boek van Lannoo kan natuurlijk ook helpen om de vrede te vinden met minder verval.

Archief

Het einde van het socialisme! Leve de sociaal democratie? – bemerkingen bij Carl Devos e.a. ?Rood zonder roest?

10 september 2009

Het einde van het socialisme! Leve de sociaal democratie?

In zowat heel West-Europa ligt het socialistische gedachtegoed en meer nog het zich socialistisch noemende partijtheater op apegapen. En dat is niet alleen het gevolg van het desintegreren van de communistische heilstaten sinds 1989.

Socialisten in het oude westen zijn intellectueel en politiek verstijfd in de fuik van het regentesk beheren van de staat. Om hun verloren aanhang alsnog electoraal te verleiden bekennen ze zich tot plat populisme, o.m. tegen de politieke idealen van de EU. Ze zijn r?cksichtslos meegegaan in het liberalistische fragmenteren van gemeenschapszin tot maximaal (als ?gratis? bejubeld) consumentisme. De dynastieke pretenties van de oude en nieuwe erfelijke kopstukken verhinderen een verdere mobilisatie van creatief dynamisch talent. Bijgevolg is het ?socialisme? dood met de socialistische partijen terminaal en hun leiders gelaten wachtend op ?euthanasie?.

Enkel een andere benadering van de samenleving ? social binding&bridging ? en een Europees politiek theater van hoog niveau kunnen een boeiende toekomst suggereren. De infrastructuur ? ook digitaal ? is er. De angst overheerst nog. Misschien dwingt de rest van de wereld Europa weer in haar aloude democratische voorbeeldfunctie. Geen regio ter wereld heeft de problemen hierbij zo grondig beleefd, herkauwd en gehuldigd.

Carl Devos & Rudi Vander Vennet (red.) Rood zonder roest, een sociaaldemocratie voor de 21 ste eeuw. Uitg. Van Halewyck 2009-07-21

?Rood zonder roest? is een verouderde en dus vergeefse poging om een aanzet te vormen tot ?een sociaaldemocratie voor de 21ste eeuw?. Vooreerst semantisch: roest afbikken leidt tot een verlies aan kracht, roest beschermt ijzer tegen verdere oxidatie. De kracht van het Waalse Corten staal rust precies op de beschermende werking van geoxideerde lagen. Nochtans is het meest essenti?le aan ?rood? in alle organische stoffen precies dat geoxideerde ijzer, tot in ons eigenste bloed. Dank zij hun cli?ntelisme weten ze daar bij de PS in Walloni? alles van. Eens de overmacht kwijt, zal ook ginder het alles bedekkende roest verdwijnen. Enkel nog stof en verontwaardigde verbittering zal resten.

Ergo, zonder roest geen ?rood?.

Omdat links in de hoek zit. Omdat minstens het gevoel bestaat dat links op achtervolgen, op reageren aangewezen is. Links is defensief, moet uitverdedigen, heeft niet de leiding in het maatschappelijk debat (?) Links is niet dood. De sociaaldemocratie is niet dood. Ze heeft wel een trap onder de kont nodig. Het is een kwestie van tijd vooraleer de sociaaldemocratie weer trots rechtop staat. En van mensen die daaraan willen meewerken?, pleiten de auteurs en initiatiefnemers, inclusief de financierende Gerrit Kreveldstichting.

Nochtans blijft van al deze gewekte verwachtingen in ?Rood zonder roest? nauwelijks meer over dan enkele interessante passages, hoogstens en paar opmerkingen.

In iedere bijdrage is het allemaal een beetje meer en/of een beetje minder. Nergens, maar dan ook nergens gaat het over ?anders??En dus wordt het niks met die sociaaldemocratie van de sp?a – ?sociaal? -?progressief? – ?anders? – ?alternatief? of niets, het maakt allemaal niets meer uit. Ook in Vlaanderen, Nederland, Engeland,? is de sociaal democratie terminaal.

In Frankrijk verklaren intussen steeds meer PS bonzen en hun hofhouding dat hun partij dood is. Zelfs de Sarkozy aanhang roept om een levende PS. De eigen glans verbleekt immers bij gebrek aan spiegeling in de nederlaag van een imploderende PS.

Toch is de poging van dit boek ook verdienstelijk. ?Rood zonder roest? is een meesterlijk bewijs van onkunde, van gebrek aan durf, aan zelfkritiek: een ode aan de saaiheid van het grote gelijk waar de als begunstigden omschreven toeschouwers zich voor hoeden, zoals de gordijnen sluiten wanneer de getuigen van een andere Jehova in de Dorpsstraten militeren . Er worden ook enkele interessante processen gepresenteerd ? al hebben eminente potenti?le auteurs het laten afweten. Maar de teneur van het geheel blijft dat pijnlijke gewriemel van hier wat meer en daar wat minder. De oude krokodillen durven niet vervellen al was het maar omwille van de toekomst van hun eigen gebroed. De oude theoretici en experts zweren bij hun al dan niet ontroest mantra. Jonge theoretici rijden zich wanhopig vast in uitgeslepen sporen of wentelen zich in de identiteit van hun ooit succesvol promotieverhaal.

Dirk Jacobs roept zelfs om ruimhartigheid wegens de Vlaamse emancipatiestrijd beslecht: ?Laat Vlaanderen nu wat meer van zijn ruimhartige kant tonen. Het zou het communautaire samenleven op federaal vlak een stuk vergemakkelijken.? (40)

En zo staan veel bijdragen stijf van clich?matige kreten en gefluister, verongelijkt geween en tandengeknars.

Niet dat het bij ?Groen!? beter gesteld zou zijn. Daar gingen ze ooit nog sjakosjen maken van oude krokodillen. Het draaide erop uit dat een oude krokodil met smaak haar eigen gebroed degusteerde tot haar lever het meer dan zat was. Ook bij Groen! is de bloedarmoede troef en klampen de militanten zich krampachtig vast aan het geloof in de opwarming van de aarde en de volgens hen verlossende daling van de menselijke CO2 uitstoot. Alsof het verdwijnen van de mensheid ook maar iets substantieels zou veranderen aan het klimaat op aarde. Een pleidooi voor flexibele anticipatie op klimaatsveranderingen ligt hen even moeilijk als een inhoudelijk onderbouwde visie over de economie die verder gaat dan soberheid en tuchtigende ascese.

Zo ook in de inleiding ?Links leeft? van de redacteurs in ? Rood zonder roest?. Nog steeds wordt socialisme gedefinieerd als ?gelijke vrijheid voor iedereen? (12) terwijl het steeds duidelijker wordt dat een 21ste eeuws socialisme de taak van ?social binding & social bridging? zal moeten waarmaken. ?Socialisme is ook een moreel project en verzet tegen de algemene verzakelijking van de menselijke verhoudingen? (15) lijkt er al meer op maar de uitschuiver over ?solidariteit tussen ongelijken?? (17) zit er dan weer compleet naast. Solidariteit voor en tegen wie of voor en tegen wat?

?Het socialisme is goed voor alle mensen, maar zolang de socialistische maatschappij niet bereikt is, is het socialisme beter voor de ene dan voor de ander?, klinkt als de vroege Marx en daar is ook nooit wat van gekomen behalve in de geschriften van wijlen Pater Louis Van Bladel s.j.

Carl Devos en Patrick Vander Weyden hebben nochtans ook het lef om in hun bijdrage over de organisatie van een sociaal democratische partij Roberto Michels te citeren met zijn ?ijzeren wet van de oligarchie? uit 1925. Gelijkheid, solidariteit en democratie hadden de Duitse Sociaal Democraten ? toen de grootste, oudste en machtigste in zijn soort – hoog in het vaandel, maar de machtsconcentratie aan de top was onge?venaard en de invloed van de leden en militanten nauwelijks bestaande. De strakke hi?rarchie moest de partij als strijdorganisatie naar de macht voeren. Het heeft niet mogen zijn. Erger nog, de Duitse sociaal-democratie heeft het finaal moeten afleggen tegen het nationaal-socialisme. Maar ook driekwart eeuw later blijft de intussen zelfs erfelijk belaste partijtop van de sp.a eenzelfde machtsconcentratie hanteren om ?goed te kunnen doen voor de mensen in de dorpsstraat?, waar de kabinettenstraat bedoeld wordt.

?Een partij organiseert en verenigt mensen rond een politiek doel en gedeeld ideologisch streven en probeert daarvoor ook een maatschappelijk draagvlak te cre?ren. Partijen zijn aanspreekpunten waar mensen terecht kunnen voor analyses en voorstellen, maar moeten ook zelf in de samenleving aanspreekpunten hebben.? (67) Daartoe hebben ze drie concrete voorstellen: herwaardering van het lidmaatschap, defini?ring van de verantwoordelijkheden en het uitbouwen van een sterke studiedienst en denktank als voorwaarde en vorm voor? netwerking.

Allemaal goed en wel, maar net zoals in vele andere Europese landen ? Frankrijk, Engeland, Nederland, Itali? niet in het minst – is die vraag naar een flexibele partijorganisatie niet echt meer aan de orde.

Historisch zijn de socialistische partijen groot geworden omdat ze beantwoordden aan de noodzaak een middenklasse tot ontwikkeling te brengen: een sociale promotie voor de onderste maatschappelijke lagen als blijvend lokaas en streefdoel. Eens zover, eens 70% van de bevolking het gevoel heeft in die situatie te verkeren, laten precies de socialisten hen in de steek. Dan komt het verhaal van solidariteit met de 20% zwaksten, immigranten, asielzoekers, de hele geglobaliseerde wereld tot en met armlastige zakenbankiers en speculanten. Dan verschijnt het generatiepact waardoor degenen die heel hun leven gewerkt hebben zich bijzonder scherp gepakt voelen. En dat terwijl grootkapitaal en banken ? ook vroegere overheidsbanken die door socialistische ministers in handen gegeven werden van priv?kapitaal, inclusief het spaargeld van de noeste werkers ? zich niet of hoogstens voor de vorm even aangesproken voelen wanneer de belastingbetaler zich borg mag stellen voor hun financi?le avonturen.

Zelfs uit deze nooit geziene financi?le en economische crisis weten socialistische partijen, leiders en studiediensten geen programmapunt meer te puren. De stilte is beangstigend, maar begrijpelijk want van de oorspronkelijke idealen van sociale promotie rest reeds lang niets meer. Diepte-interviews in kranten en tijdschriften met de nieuw gelanceerde generatie sp.a-coryfee?n ? die toch een degelijke coaching als kabinetschef of ?adviseur achter de kiezen zouden moeten hebben – galmen van ijdele leegte. In wezen is ook de nieuwste generatie van de sp.a-top terminaal aangevreten door regentesk rentmeesterschap. Het enige waarvan ze nog kunnen dromen is het optimaal beheren van de staat in de ijdele hoop dat zij daarbij onmisbaar zijn.

Een partij die erin geslaagd is een van haar belangrijkste strijdpunten ? vrede en welvaart in Europa ? in een populistisch anti-EU discours om te buigen, kan natuurlijk nog gekkere sprongen maken.

Maar in Vlaanderen zijn er teveel tekenen aan de wand.

Of zoals oud Agalev-voorman Jos Geysels in zijn bespreking van ?Rood zonder roest? opmerkte: ?Misschien is het interessant eens terug te lezen wat Luc Huyse, Kris Deschouwer, Marc Elchardus, Marc Swyngedouw en anderen in hun evaluatie van de verkiezingen van 1991 (Zwarte Zondag) schreven: ‘Partijen die doen alsof ze op een markt zitten, worden alsmaar banger, bevreesd als ze zijn voor de grillen van de kiezer-koper. Ze zijn overgeleverd aan de deskundigen van de marketing en aan de nieuwsjagers van de media. Het alternatief is het herstel van de ideologische band met de kiezer. Pragmatisme is niet uit den boze. Het kan, maar het moet gekoppeld zijn aan iets wat nog het best met het eenvoudige ‘droom’ aan te geven is. Men kan slechts pragmatisch zijn als men een ideologie heeft. Andere soorten pragmatisme noemt men beter electoralisme.’

Ik weet wel zeker dat ook in Vlaanderen heel wat intellectuelen bekommerd zijn om de toekomst van het socialisme. Vanuit hun zelfbewustzijn, de idealen die ze zich hebben aangemeten om hun zelfbeeld te vormen of op te kalefateren, de verwachtingen van hun omgeving of van wie er voor hen ooit toe deed die ze in hun hoofd koesteren als de engel die over hun schouder meekijkt. Het speelt allemaal een grote emotionele rol bij de reconstructie van het beeld dat ze menen te spiegelen in het oog van de ander.

Ik kan het weten. Ik beken, ik ben een van hen.

Ook ik werd bij de keel gegrepen door de razendsnelle desintegratie van het communisme, de dictatuur van het proletariaat, het socialisme, de als links en progressief verklaarde maakbaarheidideologie in West-Europa en Vlaanderen. Tenslotte liggen niet alleen de historische wortels van dit verhaal in datzelfde West-Europa, de mestvaalt van de geschiedenis blijkbaar evenzeer.

Vandaag bloeien geen honderd bloemen op die toch zo vruchtbare bodem. Vandaag zijn er nog lang geen honderd scholen die kunnen wedijveren. Er is zelfs geen allesoverheersende ideologische autoriteit die nadien met een zwaai van zijn ideologische zeis de koppen kan snellen van wie ? al was het maar intellectueel ? boven het maaiveld uitsteekt. Hoe graag hij het ook zou willen, Steve Stevaert kan die allures van Grote Voorzitter moeilijk nog waarmaken. Al meende hij zichzelf nog eens in het harnas te kunnen hijsen om na de voorstelling van voornoemd boekwerk van Carl Devos c.s. in de Gentse Vooruit eind februari 2009, de aanwezige fellow travellers, politieke horigen en loonslaven te tuchtigen met een bijtende betoog over hun saaiheid. Na zijn tweede vaandelvlucht als politiek leider ? sinds de Vlaams-Europese verkiezingen ook als gouverneur achter de schermen ? mag zijn zelfbeeld nog wel intact lijken, het wordt eenzaam en gevaarlijk scherven ruimen voor zijn vroegere hovelingen.

Al helpt het begrijpen waarom de geliefden van farao?s, Chinese keizers en autoritaire leiders enthousiast, levend en wel hun heerser volgden in hun graf. Het kon hen immers veel leed besparen in een verder aardse leven.

De aangekondigde dood van de socialistische partijen:

klink op onderstaande link om verder te lezen

De kroniek van de aangekondigde dood van de socialistische partijen

Archief

Het Vrije Woord: Durven reflecteren over je eigen mening in een veranderende wereld

10 september 2009

Durven reflecteren over je eigen mening in een veranderende wereld
Gesprek met Jan Van Duppen

het vrije woord, driemaandelijkse uitgave van de humanistisch-vrijzinninge vereniging vzw 3/2009
p. 34-38

Bj?rn Siffer

Het grootste compliment dat je Jan Van Duppen kan maken na een gesprek van twee uur, is dat hij een onvervalste intellectueel is. Dat is hij echt. Vanuit een zeer brede culturele bagage verdedigt hij niet alleen theoretisch, maar ook in de praktijk de universele waarden die onze samenleving dragen en draaglijk maken. Zijn idee?n zijn soms controversieel, maar steeds ongemeen boeiend. Een gesprek over de malaise van links, over integratie, over Sloterdijk en Dalrymple, over de rol van de intellectuelen en over de vrijzinnige beweging.

Bij de voorbereiding van dit interview werd ik getipt dat je nogal hoog oploopt met Peter Sloterdijk. Wat betekent hij voor jou?

Ik denk dat Sloterdijk een belangrijk denker is. Van toen zijn ?Kritiek van de Cynische Rede? verscheen, ben ik hem blijven lezen. Ik herkende in zijn benadering van Diogenes van Sinope de onafhankelijke opstelling die macht en maatschappelijke verhoudingen uitdaagt en in vraag blijft stellen. Uiteraard heeft Sloterdijk veel bij Nietzsche gehaald, maar een naslagwerk als ?Sferen? is ronduit schitterend. Ook ?Het Kristalpaleis?, waarin hij de hypochondrie van het bevoorrechte Westen analyseert dat als in glazen serres zit te wachten tot de barbaren komen. In ?Woede en Tijd? beschrijft hij, Marx parodi?rend, het ‘woede-kapitaal’ waarmee speculanten in toorn onmetelijke gevechten aangaan, zolang ze bij hun volgelingen de gevoelens van verongelijktheid, jaloezie, rancune, naijver voldoende kunnen oppoken. Toch een zeer actueel thema in ondermeer de islamitische wereld.

Op het opiniestuk dat Rik Pinxten en ikzelf schreven aangaande het hoofddoekdebat, kregen we een reactie van Kitty Roggeman, voorzitster van het Vrouwen Overleg Komittee (VOK) en Baas Over Eigen Hoofd (BOEH!), waarin ze stelt dat vrijzinnigen vandaag zouden moeten pleiten voor hoofddoeken, omdat we ten tijde van de abortusdebatten pleitten voor Baas in Eigen Buik.
Ik vind die reactie onzinnig. Er zijn wel meer van die oudere feministen en PVDA-militanten die zich haasten om, hand in hand met de imam, die mondige moslima?s hartelijk te gaan feliciteren. Niet in staat zijn het onderscheid te maken tussen enerzijds de interne afspraken binnen een openbare, neutrale school en anderzijds het recht op vrije meningsuiting, vind ik eng. Toen ik in de Rijksnormaalschool in Lier op internaat was, mochten we geen enkel teken van religieuze of politieke overtuiging dragen. Een sticker van Amada op je boekentas, Blauwvoetvaantjes of Fakkeltjes werden binnen de school verboden. Binnen een openbare, neutrale school heeft iedereen de plicht de ander te respecteren. Het politieke spel speel je op zo?n school binnen de georganiseerde regels en afspraken en niet door anderen onder druk te zetten. Ik geef toe, ik behoorde vroeger ook tot dat soort zelfverklaarde stamboekprogressieven. (cynisch) Maar ik ben een voorstander geworden van een indirecte benadering van de grote maatschappelijke problemen en van het erkennen van het veinzen als het mooiste spel dat er is tussen mensen. Degenen die blijven hameren op eerlijkheid ? zeker in het spel van politiek en maatschappij ? zijn doorgaans manipulerende machtswellustelingen. Ik vind het triest dat er binnen de vrijzinnige progressieve gemeenschap zo?n vergoelijkende houding heerst wanneer de verworven neutraliteit in de openbare ruimte, overheidsorganisaties en openbaar onderwijs betwist wordt door godsdienstige leiders. Dit is een vorm van clich?matig denken van mensen die niet reflecteren over hun eigen mening in een veranderende wereld.

Ik vind het triest dat er binnen de vrijzinnige progressieve gemeenschap zo?n vergoelijkende houding heerst wanneer verworven neutraliteit in de openbare ruimte, overheidsorganisaties en openbaar onderwijs betwist wordt door godsdienstige leiders.

Overigens is het uitermate na?ef te denken dat het laten overwoekeren van de neutraliteit binnen het openbare domein door geloofsuitingen ertoe zal leiden dat die gelovigen ? al dan niet jonge meisjes ? finaal de weldaden van het pluralisme en de vrijheid van meningsuiting zullen leren waarderen. Daar gaat het namelijk helemaal niet om. Wel integendeel, het gaat om machtsdemonstraties van bepaalde religieuze en politieke opvattingen die alle anderen vroeg of laat als des duivels wil uitroeien.

De creativiteit van intellectuelen in/en het publieke debat

Lees verder »

Archief

Maak werk van de Tobintaks

8 september 2009

Maak werk van de Tobintaks

door Attac ea

Sinds Adair Turner, een van de belangrijkste spelers in de mondiale financi?le wereld en de huidige voorzitter van de Britse regulator van de financi?le sector (FSA), verleden week de knuppel in het hoenderhok gooide, is de Tobintaks terug van weggeweest. Frankrijk heeft jaren geleden een intentieverklaring tot een Tobintaks gestemd maar Belgi? is het enige land ter wereld dat sinds 1 juli 2004 een kant-en-klare wet heeft gestemd op de invoering van een Tobintaks. Het is enkel wachten op de andere Europese landen om de wet in werking te doen treden.Een paar maanden na van een zeker faillissement gered te zijn door de massale injectie van overheidsgelden nemen de westerse zakenbanken de draad weer op van hun winsten en miljardenbonussen. Bij de eerste tekenen van een “heroplevende economie” willen zij terugkeren naar de hoogdagen van het neoliberalisme en business as usual terwijl ze zelf door hun ongebreidelde winstbejag het financi?le systeem aan de rand van de afgrond hadden gebracht. Door het weigeren van elke dwingende maatregel geeft de G20 vrij spel aan de geglobaliseerde financi?le wereld om de volgende zeepbel voor te bereiden en dus ook de volgende crash. De “regels van goed gedrag” en andere cosmetische maatregelen dienen enkel om de schijn te redden zodat het graaien kan verder gezet worden. Politieke en financi?le leiders geven intussen de indruk alles te veranderen terwijl er niets verandert. Het is daarom dat wij de verhelderende kijk verwelkomen van een van de belangrijkste spelers in de mondiale financi?le wereld, Adair Turner. Net als Turner geloven wij dat “als je de buitensporige remuneraties (of verloning, nvdr) in een opgeblazen financi?le sector een halt wil toeroepen, je de omvang van die sector moet verminderen of specifieke belastingen moet heffen op de winsten voor de uitbetaling van die remuneraties.” Net als Turner denken wij onder meer dat “de mogelijkheden moeten worden nagegaan om belastingen te heffen op financi?le transacties, Tobintaksen”. Wij denken zelfs dat die taksen zo snel mogelijk moeten worden opgelegd, op alle financi?le transacties, en niet enkel op wisseltransacties zoals James Tobin het voorstelde – om op die manier de vorming van nieuwe zeepbellen te voorkomen en de toenemende druk die het financieel kapitaal heeft op elk aspect van ons leven: jobs, lonen, openbare diensten, cultuur, milieu… te verminderen. De opbrengst van die taksen, waaraan we een wereldwijde belasting op de broeikasgassen kunnen toevoegen, kan dan onder het beheer van de Verenigde Naties geplaatst worden om duurzame ontwikkeling en de ecologische reconversie van onze economie?n te financieren.

Oproep aan de premier

Turner is voormalig voorzitter van de Britse industrieconfederatie (de Britse VBO) en voormalig vicevoorzitter van Merryl Lynch Europa. Dat hij ertoe komt om de absolute noodzaak te erkennen om het volume van de financi?le sfeer te verminderen is een bemoedigend teken. Vermits financi?le speculatie “geen enkele nuttige sociale rol speelt”, is er ook geen bezwaar om er de lucht uit te laten, zelfs als Europa er alleen mee begint. We vragen dan ook aan premier Herman Van Rompuy om de voorstellen van Turner te steunen in de Europese voorbereidende vergadering voor de G20 in Pittsburgh (24 en 25 september) en ervoor te zorgen dat Europa deze gelegenheid aangrijpt om een Tobintaks op internationaal en een belasting van broeikasgassen op mondiaal niveau voor te stellen. rnMet de Tobintaks krijgen regeringen een monetair instrument in handen dat hen meer politieke controle over de financi?le markten geeft. Het remt bovendien financi?le speculatie af. Anderzijds is de Tobintaks een eerste stap richting internationale fiscale rechtvaardigheid. Terwijl de traditionele ontwikkelingshulp gefinancierd wordt door nationale belastingsystemen, waarbij de belastingdruk onrechtvaardig zwaar doorweegt op arbeid terwijl grote vermogens en bedrijfswinsten steeds meer buiten schot blijven, komt het geld dat de Tobintaks genereert vooral van de grote spelers op de financi?le markten. De Tobintaks is dus gebaseerd op het rechtvaardige fiscale principe dat de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen. rnMogen we Herman Van Rompuy er aan herinneren dat Belgi? het enige land ter wereld is dat al sinds 1 juli 2004 een kant-en-klare wet op de Tobintaks in Kamer en Senaat gestemd heeft? Een wet die ook al integraal vertaald is in verscheidene talen door internationale juristen die blijven ijveren voor de invoering ervan. Mogen we Van Rompuy er ook aan herinneren dat de offici?le vertegenwoordigers van ons land onder leiding van de minister van Financi?n Didier Reynders niet ??n keer publiek tussenbeide kwamen om op zijn minst de Belgische wet te vermelden, laat staan te verdedigen? rnDe tijd lijkt rijp voor de Tobintaks, laten we er werk van maken.

Eric Goeman en Francis Jorissen (Attac Vlaanderen). Ondertekenaars zijn o.a. Rudy De Leeuw (ABVV), Ann Van Laer (ACV), Jan Renders (ACW), Mieke Vogels (Groen!), Jos Geysels en Bogdan Vandenberghe (11.11.11.), Lieven Denys (prof Europees en internationaal fiscaal recht VUB), Rik Pinxten (HVV), Bart Staes (Groen!), Dirk Van der Maelen (sp.a), Stefaan Declercq (Oxfam Solidariteit), Ronald Commers (hoogleraar ethiek en wijsbegeerte UGent), Jan Dumolyn (historicus UGent), Koen Raes (hoogleraar ethiek en rechtsfilosofie UGent), Frank Beke, Francine Mestrum (doctor in de sociale wetenschappen ULB en UGent), Jan Bundervoet (prof arbeidssociologie KU Leuven), Eric Corijn (hoogleraar VUB).

Archief

NRC interview met Kenan Malik: ‘Haat verdrijven door censuur heeft geen zin’

8 september 2009

NRC interview met Kenan Malik: ‘Haat verdrijven door censuur heeft geen zin’

tekst Floris van Straaten rn(...)rnMaar de vrijheid van meningsuiting is toch niet absoluut. Bepaalde dingen kun je niet zeggen, bijvoorbeeld zo maar brand roepen in een vol theater. Datzelfde kan je volhouden van uitspraken die mensen doen ontvlammen.rnMalik veert op en roept fel: Ik ben het fundamenteel oneens met de opmerking dat er bepaalde dingen zijn die men niet mag zeggen. Wat we het aanzetten tot haat noemen, is in de praktijk meestal niet meer dan aanstoot geven. Wat de een haat zaaien noemt, is voor de ander de vrijheid van meningsuiting. Het heeft weinig zin haat te verdrijven door censuur. Direct aansporen tot geweld is volgens mij iets anders. Dan hebben we het over daden. Er is een fundamenteel onderscheid tussen woord en daad. En dat begint te vervagen in de samenleving.rnrnIs de samenleving doorgeslagen met die cultuur van geen aanstoot geven?rnAbsoluut. We leven in een samenleving waarin we hoe langer hoe meer beperkt worden in wat we kunnen zeggen of doen in de naam van respect voor tolerantie.rnrnU zelf erkent dat de Britten veel toleranter zijn geworden. Is dat niet toch ook te danken aan het multiculturalisme? Dat onderstreepte de verschillen in het land en hielp mensen daarmee vertrouwd te maken.rnIk geloof niet dat het beleid daarbij heeft geholpen. Door verschillen te accentueren cre?erden ze juist muren tussen de gemeenschappen en hielpen niet die weg te nemen. Het is niet het beleid dat Groot-Brittanni? heeft getransformeerd, maar de sociale veranderingen onder de oppervlakte, zoals de economische welvaart van de jaren negentig. Bovendien groeit er nu een nieuwe generatie op, die gewend is aan de diversiteit en zich er bij op zijn gemak voelt. rnrnGetuigde het multiculturalisme van een zekere luiheid en een onwil om recht te doen aan de diversiteit binnen allerlei groepen? rnHet verraadt een gebrek aan zelfvertrouwen om de verschillende groepen in de samenleving te benaderen als inwoners van dezelfde natie. Ze besloten de makkelijke weg van het multiculturalisme te bewandelen en betalen daarvoor nu de prijs. Ze weten niet meer waar dit land voor staat en welke waarden het in ere houdt. Ik heb trouwens nooit geloofd in Britse waarden, ik geloof in universele waarden. Ik beschouw mezelf als een seculiere humanist. rnrnHelaas hebben politici het vertrouwen verloren dat ze mensen samen kunnen brengen onder de gemeenschappelijke seculiere waarden. Neem de protesten nu in Teheran. Die draaien om dezelfde klassieke waarden als hier in Londen. Westerse politici lezen moslims vaak de les over democratie, maar ze lijken er zelf vaak het vertrouwen in te hebben verloren. Dat beschouw ik als een fundamenteel gebrek. rnrnIk ben het fundamenteel oneens met de opmerking dat er bepaalde dingen zijn die men niet mag zeggen rnKenan Malik (1962) Kenan Malik is schrijver, docent en documentairemaker. Hij woont in Londen. Malik schrijft regelmatig over actuele ontwikkelingen in onder meer Britse dagbladen en het maandblad Prospect. Hij werkt ook voor de radiozender BBC4. Malik is geboren in India. Zijn moeder was hindoe, zijn vader moslim. De familie van zijn vader was afkomstig uit Birma. Hij groeide op in Manchester en studeerde neurobiologie aan de Universiteit van Sussex. Aan diezelfde universiteit deed hij vervolgens enkele jaren psychologisch onderzoek alvorens wetenschapsgeschiedenis te gaan studeren aan het Imperial College in Londen. Sedert tien jaar werkt hij als onafhankelijk publicist. Tevens is hij gastdocent politieke wetenschappen aan de Universiteit van Surrey. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar de idee?ngeschiedenis, wetenschapsfilosofie, bio- ethiek en de discussie over het multiculturalisme en racisme.?Malik heeft vier boeken op zijn naam staan: The Meaning of Race; Race, History and Culture in Western Society (1996) Man, Beast and Zombie: What Science Can and Cannot Tell Us About Human Nature (2000) Strange Fruit: Why Both Sides Are Wrong in the Race Debate (2008) rnFrom Fatwa to Jihad: the Rushdie Affair and its Legacy (2009)rn(De Nederlandse vertaling Van fatwa tot jihad verschijnt op 02092009 bij uitgeverij Contact).?’, ‘NRC interview met Kenan Malik: ‘Haat verdrijven door censuur heeft geen zin’‘